اما و اگر‌های ورود شیر ایرانی؛

گورخر و پلنگ ایرانی بیاورید و شیر ایرانی ببرید

مدیر مجموعه تفریحی ارم سبز گفت: نمی‌گذاریم ژن شیر آفریقایی با شیر ایرانی ترکیب شود.

ایرج جهانگیر، مدیر مجموعه تفریحی ارم سبز در گفتگو با خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران گفت: طی چند هفته گذشته سفری به کشور آلمان داشتیم که طی آن تفاهم نامه‌ای با یک شرکت آلمانی امضا کردیم تا شیر ایرانی را بعد از 120 سال وارد کشور کنیم.

وی ادامه داد: اما اجرای این کار مستلزم گرفتن گواهی و مجوزهای لازم از محیط زیست، دامپزشکی کشور و سایتیس است و ما مراحل مقدماتی را آغاز کرده‌ایم.

جهانگیر اولین گام را تهیه نقشه قفس شیرها عنوان کرد و افزود: نقشه‌‌ها آماده است و باید ارسال شود به کشور مبدأ یعنی آلمان و تا زمانی که نقشه‌ها تأیید نشود ساخت آن را شروع نخواهیم کرد.

مدیر مجموعه تفریحی ارم سبز اضافه کرد: بعد از تأیید و ساخت قفس، حالا باید کارشناسان به اینجا بیایند و قفس را ببینند و اگر استاندارد بودن آن را تأیید کردند در مرحله بعد سراغ گرفتن مجوزها می‌رویم و مجوزهای لازم را از محیط زیست، سایتیس و دامپزشکی کسب می‌کنیم.

جهانگیر در پاسخ به این که آیا باغ وحش تهران صلاحیت نگهداری شیر ایرانی را دارد یا خیر اظهار داشت: باغ وحش تهران با وارد کردن ببر، کانگرو، فیل و حیوانات دیگر ثابت کرده است که توانایی نگهداری حیوانات خاص مانند شیر ایرانی و زرافه را دارد اما این کار نیاز به یک  پروسه دارد که ما درحال طی کردن آن هستیم.

وی با اشاره به مشخصات محل نگهداری شیر ایرانی تصریح کرد: شرکت مذکور مشخصاتی را به ما ارائه داده که باید مکان نگهداری تمامی آن شاخصه‌ها را رعایت کند اول اینکه قفس شیر ایرانی با قفس شیر آفریقایی باید هزار متر فاصله داشته باشد، همچنین دور تا دور آن باید با شیشه ضخیم پوشیده شود و مساحتی بالغ بر 400 متر مربع که کف پوشی آن نیز چمن باشد و سعی داریم تا 2 ماه آینده ساخت آن به اتمام برسد.

وی در خصوص طراحی فاصله هزار متری با شیر آفریقایی، گفت: با توجه به اینکه ژن‌هایی این 2 گونه باهم متفاوت است نباید نزدیک هم باشند و مخصوصاً در فصل زمستان باید از هم دور باشند.

وی ادامه داد: بعد از تأیید جایگاه آنان آزمایش‌های دقیق انجام می‌شود تا مشخص شود که شیرهای وارداتی از ژن شیر ایرانی باشد و بعد وارد  کشور می‌شوند.

جهانگیر در پاسخ به اینکه آیا در ازای ورود شیر ایرانی گونه خاصی قرار است از کشور خارج شود اذعان داشت: باغ وحش مبدأ اصرار دارد که درازای تحویل 2 قلاده شیر، گورخر ایرانی و یا پلنگ ایرانی دریافت کند اما با توجه به اینکه شرایط پلنگ ایرانی در کشور خیلی مساعد نیست این گزینه رد است اما در خصوص معاوضه با گور خر ایرانی اگر محیط زیست موافقت کند امکان‌پذیر است.

وی خاطر نشان کرد: در صورت مخالفت محیط زیست با معاوضه شیر ایرانی با گورخر ایرانی هزینه خرید 2 قلاده شیر ایرانی را پرداخت می کنیم اگر چه هزینه زیادی به باغ وحش تهران تحمیل می‌شود اما ما حاضریم آن را پرداخت کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رنجبر
۱۴:۲۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳
انشاا... محقق شود. ورود به کشور عزیزمان را گرامی می داریم. ممنون از تلاش دوستان
آخرین اخبار