در هفتمین جشنواره آموزشی شهید مطهری بررسي شد؛

تدوين سند چشم انداز براي دانش آموختگان پزشکي

مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه تهران گفت: از ۱۱ فرآیند ارسال شده به جشنواره ۲ فرایند برای جشنواره کشوری انتخاب شد.

 به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران، دکتر عظیم میرزاده مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه تهران و دبیر جشنواره آموزشی شهید مطهری ضمن خیر مقدم و تبریک هفته آموزش گفت: نشست و جلسه امروز در رابطه با مراسم معرفی با ارائه فرایند‌های بر‌تر آموزشی و تقدیر از فرآیند‌های برگزیده است. 

وی با اشاره به ابعاد مختلف جشنواره اظهار داشت:تدوین و بازنگری برنامه‌های آموزشی، روش‌ها و تکنیک‌های آموزشی، سنجش، ارزشیابی و اثر بخشی آموزشی، مرجعیت، رهبری و مدیریت آموزشی، مشاوره و راهنمایی، فعالیت‌های فرهنگی و امور تربیتی و اجتماعی و محصولات آموزشی از ابعاد برگزاري اين جشنواره است. 

وی در ادامه تصریح کرد: در نیمه دوم هر سال اقدامات اطلاع رسانی این جشنواره به روسای مختلف دانشگاه‌ها انجام می‌شود که در مجموع ۲۶ فرایند به دبیر خانه ارسال شد که این تعداد فرایند‌های ارسالی به جشنواره از سالهای گذشته کمتر بوده ولی دارای کیفیت بیشتری بوده‌اند. 

مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه تهران گفت: بعد از ارسال فرایند‌ها کار قضاوت و داوری شروع می‌شود که در ‌‌نهایت ۱۱ فرایند دانشگاهی برگزیده شد که ۲ فرایند برای جشنواره کشوری انتخاب شد. 

حجیم بودن دروس پزشکی از چالش‌های بزرگ است

در ادامه نرگس صالح، ارائه دهنده فرآیند تعیین شایعترین تظاهرات بالینی بیماران مراجعه کننده به پزشکان عمومی با استفاده از متد ترکیبی در هفتمین جشنواره آموزش شهید مطهری گفت: یکی از چالش‌های اساسی در آموزش پزشکی عمومی، مشخص نبودن تابلو‌های بالینی شایع بیماران مراجعه کننده به پزشکان عمومی است که دانش آموخته در پایان دوره باید با آن‌ها کاملا آشنا باشد تا بتواند پس از فارغ التحصیلی در عرصه بهداشت و درمان به ارائه خدمت بپردازد.

وی در ادامه افزود: بسیاری از پزشکان ما بعد از فراغت از تحصیل، هنگامی که وارد عرصه ارائه خدمت می‌شوند، در انجام مهارت‌های پایه و اساسی ضعف دارند.

دکتر صالح اظهار داشت: بر اساس یافته‌های پژوهش مذکور، یکی از چالش‌های اساسی در دانشکده پزشکی که توسط تمامی گروه‌های ذی نفع مطرح شده است، عبارت از حجیم بودن محتوای دروس و تخصصی و فوق تخصصی بودن آن‌ها و نیز نامناسب بودن آموزش برای تربیت پزشکان عمومی است.

وی به هدف کلی فرآیند اشاره کرد و گفت: هدف کلی بازنگری در برنامه درس دوره کارآموزی براساس سند چشم انداز و با رویکرد تقویت آموزش بالینی است.


بزرگترین مشکل، کم توجهی به آموزش بالینی است


آناهیتا صادق ارائه دهنده فرآیند برگزاری آموز‌ن‌‍‌های استدلال بالینی برای کارورزان در گروه داخلی بیمارستان شریعتی در هفتمین جشنواره آموزش شهید مطهری گفت: بیمارستان‌ شریعتی یکی از مراکز آموزش پزشکی مهم و اصلی دانشگاه علوم پزشکی تهران است و دانشجویان پزشکی برای آموزش دوره‌های بالینی کارآموزی و کارورزی در رشته‌های مختلف از جمله بیماری‌های داخلی وارد بیمارستان‌ می‌شوند.

وی ادامه داد: به دلیل فوق تخصصی بودن بیمارستان‌، عمده مشکلات آموزش دوره‌های کارآموزی و کارورزی در بیمارستان، ارائه مطالب آموزشی تئوری غیر ضروری و بیش از حد و کم توجهی به آموزش مهارت‌های بالینی و نگرش‌های ضروری است.

دکتر صادق با بیان اینکه با توجه به بازنگری کوریکولوم رشته پزشکی در دانشکده و تعیین سند توانمندی‌ها و برنامه‌های اصلی دوره هفت ساله اظهار داشت: ضروری است که در همان راستا برنامه‌های دوره‌های بالینی نیز بازبینی شوند و یکی از دغدغه‌های مهم سیستم‌های ارزشیابی، داشتن این نکته است که آیا پزشک در طول دوره آموزش‌های لازم را طوری دریافت کرده است تا بتواند صلاحیت بالینی برای تصمیم گیری صحیح درمانی کسب نماید.

وی گفت: بنابراین یکی از شیوه‌های مناسب ارزیابی روش حل مسئله بالینی است که در قالب آزمون‌های استدلال بالینی مطرح می‌شود.

صادقی با اشاره به هدف کلی و اختصاصی این فرآیند تصریح کرد: هدف از این طرح، طراحی و اجرای آزمون‌های استدلال بالینی در بیمارستان شریعتی جهت بالا بردن قدرت استدلال بالینی در کار آموزان و کارورزان می‌‌باشد.


تدوین سند چشم انداز برای دانش آموختگان پزشکی

در ادامه سلیم زاده، ارائه دهنده طرح تدوین چارچوب برنامه بازنگری شده دوره کارآموزی دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اساس سند چشم انداز در هفتمین جشنواره آموزشی شهید مطهری گفت: آموزش پزشکی یکی از حیطه‌های در حال توسعه است که در چند سال اخیر رشد بسیار قابل توجهی داشتند و هر روز با نوآوری، شیوه‌های نوین را برای تربیت بهتر پزشکان ارائه می‌نمایند.

وی افزود: بدون شک دوره پزشکی عمومی یکی از ارکان اصلی آموزش دانشکده می‌باشد که نقش این دوره در شکل گیری شخصیت حرفه‌ای پزشکان برای ایفای نقش در آینده به عنوان سطح اول خدمات و نیز برای بالا بردن سطح سلامت جامعه و رفع نیاز‌های آن، مورد توجه ویژه خواهد بود.

سلیم زاده در ادامه اظهار داشت: با توجه به چالش‌های موجود، صاحب نظران بر این عقیده بودند که اعمال تغییرات عمده در برنامه درسی پزشکی عمومی اعم از مقطع علوم پایه، کار آموزی و کار ورزی کاملا احساس می‌شود.

ارائه دهنده این طرح گفت: بر این اساس سند چشم انداز و نیز سند توانمندی‌های مورد انتظار برای دانش آموختگان دوره پزشکی عمومی دانشکده پزشکی تهران تدوین گردید.

وی تصریح کرد: در آن اسناد، تلاش در جهت بالا بردن کیفیت آموزش به دانشجو در مقطع کارآموزی و نیز تلاش برای رشد دانشجو در جهت بالا بردن کیفیت آموزش به دانشجو در مقطع کارآموزی و نیز تلاش برای رشد دانشجو و بهبود عملکرد وی در حیطه‌های مختلف و ایجاد عرصه آموزش مناسب به منظور تقویت آموزش بالینی مورد تاکید فراوان می‌باشد.

سلیم زاده با اشاره به اهداف این طرح گفت: به کارگیری روش‌های آموزشی بر بالین بیمار برای آموزش کارآموزان، استاندارد نمودن روش‌های ارزیابی دانشجو در مقطع کارآموزی، استفاده بهینه از محیط آموزشی موجود و درمانگاه‌ها برای آموزش بهتر کارآموزان، ایجاد محیط آموزش مناسب برای آموزش کار آموزان، دادن مسئولیت به کارآموز به عنوان عضوی از تیم مراقبت از بیمار و تلاش در جهت تقویت اخلاق حرفه‌ای، مهارت‌های ارتباطی، پیشگیری و ارتقای سلامت در دانشجو از طول دوره کار آموزی در قالب تم‌های طولانی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار