شورای آتلانتیک:

ایران ذخایر اورانیوم غنی شده خود را تا سه چهارم کاهش داده است/ باید خود را برای "روزهای بعد از توافق" آماده کنیم

شورای آتلانتیک در مقاله ای به قلم "جو سرینسیونی" نوشت: توافق موقت هسته‌ای بین ایران و قدرت های دنیا موفقیت آمیز بوده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی شورای آتلانتیک، در این مقاله آمده است: در سپتامبر 2012 ، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل با نمایش دادن تصاویر نقاشی به رهبران جهان هشدار داد که ایران را قبل از تکمیل مرحله دوم غنی سازی هسته ای متوقف کنند. اما دیدید که چنین نشد.
 
آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته گذشته تایید کرد که ایران مرحله دوم غنی سازی اورانیوم را در چارچوب توافقنامه موقت ژنو متوقف کرده است. 
 
شورای آتلانتیک نوشت: وقتی حسن روحانی رئیس جمهور ایران شد ، توسعه فعالیت های غنی سازی را متوقف کرد. ایران موافقت کرد نه تنها غنی سازی اورانیوم بیست درصدی را متوقف کند بلکه ذخایر این نوع اورانیوم را نیز از میان بردارد. این هدف هم اکنون محقق شده است. گزارش آژانس حاکی از آن است که ایران ذخایر اورانیوم غنی شده خود را تا سه چهارم کاهش داده است. این کشور نیمی از ذخایر خود را به اورانیوم کم غنی شده تقلیل داده و نیمی دیگر را به سوخت رآکتور تبدیل کرده است. البته هیچ نشانه ای هم از این که ایران بخواهد از مذاکرات خارج شود ، دیده نمی شود. دیوید پترائوس مدیر سابق سیا در نطقی در دانشگاه هاروارد گفت ، احتمال این که مذاکره کنندگان بتوانند به توافقی نهایی برسند ، بیش از پنجاه درصد است. و بعید نیست که تا قبل از اتمام دوره شش ماهه این توافق حاصل شود. 

این اجماع نظر بین کارشناسان در حال شکل گیری است که سیاستمداران آمریکایی باید خود را برای روزهای بعد از توافق آماده کنند. 

تحلیلگران در یک نشست مؤسسه رَند از بحث های خود چنین نتیجه گیری کردند: در حالی که توافق نهایی هسته ای با ایران ممکن است مورد استقبال شرکای کلیدی آمریکا یعنی اسرائیل و عربستان قرار نگیرد ، تحلیل های ما حاکی از آن است که هر دو احتمالاً واقعیت جدید توافق را به جای تلاش برای ممانعت از آن می پذیرند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
ایران اسلامی به همه تعهداتش عمل کرده است ، اما آیا غرب وحشی و استکباری هم شهامت عمل به وعده های داده شده در توافق را دارد !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
انشاالله که خون شهدای هسته ای پایمال نشه...
آخرین اخبار