یک روانشناس عنوان کرد؛

"انگیزه"، موتور حرکت انسان است

انگیزه یا "Motive" موجود زنده را به حرکت وا می‌دارد و موجب پویایی آن می‌شود. در واقع انگیزه اولین عنصر تشکیل دهنده رفتار است.

دکترشهرام وزیری روان‌شناس و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: انگیزه در تمام کارها وجود دارد و ما به طور کل رفتار بدون انگیزه نداریم. چرا که در پشت هر رفتاری انگیزه وجود دارد. بعضی انگیزه‌ها ناآگاهانه یا آگاهانه و هوشیارانه است و در آن انگیزه‌ای وجود دارد. 

وی در ادامه افزود: محیط و نیازهایی که در پیرامون ما وجود دارد، باعث پدیدار شدن بعضی از انگیزه‌ها و تولید رفتار در ما می‌شود. در واقع خود ما می‌توانیم بعضی انگیزه‌ها را ایجاد کنیم. 

در مجموع اگر بتوانیم، یاد بگیریم بعضی از رفتارهایمان را به آن معنا بدهیم و هدف بگذاریم و در آن خود انگیختگی برای خود ایجاد کنیم. انجام کارها برایمان راحت‌تر خواهد بود. به عنوان مثال؛ اگر انگیزه شما از بستن کمربند حفظ جانتان باشد نه از ترس جریمه شدن به این ترتیب انگیزه‌ای بهتری دارید؛ زیرا معنای والاتری بر آن گذاشته‌اید و آن حفظ جانتان است. 

دکتر وزیری در پایان اظهار داشت: به طور کلی انگیزه‌ها از درون نشأت می‌گیرند و باید انگیزه‌ها را در درون پرورش داد تا به این ترتیب عامل حرکت و موتور حرکت افراد گردد. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار