سابقه فامیلی احتمال "دیابت" را در بارداری افزایش می‌دهد

حدود 5 الی10 درصد از بارداری‌ها به علت عارضه دیابت نیاز به بررسی بیشتر دارند و جزء بارداری‌های پرخطر محسوب می‌شوند.

مرضیه وندا متخصص زنان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: حدود 5 الی 10 درصد از بارداری‌ها به علت عارضه دیابت نیاز به بررسی بیشتری دارند و جزء بارداری‌های پرخطر محسوب می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در ادامه افزود: مادران ایرانی به علت این که در آسیای جنوب شرقی زندگی می‌کنند یک ریز فاکتور دیابت بارداری را دارند. علاوه بر این فاکتورهای دیگری مثل سابقه فامیلی به خصوص فامیل درجه یک که دیابت داشته است، دیابت در بارداری‌های قبلی، وزن زیاد مادر که توده بدنی بیشتر از 30 داشته باشد، مادران بالای 35 سال و بارداری‌های 4 و یا 5 ماهگی عوامل خطر برای دیابت بارداری محسوب می‌شوند.

وی به علت‌های دیگر دیابت بارداری اشاره کرد و گفت: سابقه تولد نوزاد با وزن بالا، سابقه مواردی از عوارض بارداری گذشته و سقط‌های مکرر جنین که بی‌علت باشند می‌توانند در ایجاد دیابت بارداری نقش داشته باشند.

وندا با اشاره به "طرح غربالگری" که از طرف" وزارت بهداشت "در تمام کشور انجام می‌شود تصریح کرد: این طرح که مورد تأیید جهانی نیز است برای تمام مادران انجام می‌شود تا دیابت عارضه کمتری داشته باشد.

این متخصص زنان در ادامه افزود: نتایج این تست اگر بین 92 تا 126 باشد به عنوان دیابت بارداری شناخته می‌شود و اگر بیشتر و مساوی 120 باشد قند آشکار است یعنی مادر از قبل دیابت داشته و شناسایی نشده است.

وی اظهار داشت: مادرانی که سالم شناخته می‌شوند در هفته 24 تا 28 بارداری دوباره تحت تست غربالگری قرار گرفته حتی اگر فاکتورهای خطر را نداشته باشد.

وندا گفت: علاوه بر این به دلیل تغییرات فیزیولوژی بارداری که در سه ماهه دوم و سوم به ‌وجود می‌آید و به خاطر هورمون‌هایی که از جفت ترشح می‌شود می‌تواند قند و گلوکز مادر را به سمت دیابت بارداری ببرد.

این متخصص زنان در پایان گفت: تمام این مسایل مربوط به مادرانی می‌شود که از قبل دیابت نداشته‌اند و برای جلوگیری از عارضه دیابت بارداری انجام می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: دیابت ، بارداری ، غربالگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار