دریاچه‌ای پر از گنج زیر پای "تخت سلیمان"

دریاچه "تخت سلیمان" به عنوان یکی از اسرار آمیز ترین دریاچه‌های جهان در شهر تکاب استان آذربایجان غربی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران، مجموعه تخت سلیمان یکی از آثار تاریخی و باستانی ایران است که در 42 کیلومتری شمال شرقی شهر تکاب آذربایجان غربی و در یک منطقه کوهستانی واقع شده است.

 

در شمال غربی تخت سلیمان تپه‌ای قرار دارد که در قله آن حفره‌ای به عمق 100 متر دیده می‌شود که آن‌را " زندان سلیمان" می‌نامند. همچنین کوهی بلند در قسمت شمال شرقی آن قرار دارد که به "تخت بلقیس" معروف است.
 
علاوه بر این " آتشکده آذر گشب" در قسمت میانی این محوطه واقع شده و بنابر روایاتی گفته می‌شود این مکان محل تولد زرتشت نیز بوده است. اما آنچه بیش از همه در این منطقه باستانی برای گردشگران جذاب و شگفت انگیز است، وجود دریاچه‌ای مرموز، مملو از گنجینه‌های ایران باستان و سایر نقاط دنیاست.

 

این دریاچه هرچند بسیار زیبا و آرام است، اما با بیرحمی تمام، هر جنبنده‌ای را به خود می‌بلعد، تا جایی‌که در بازدید از این مکان متوجه تابلو‌های متعددی می‌شوید که علایم هشدار دهنده "شنا ممنوع" را در داخل این دریاچه نشان می‌دهند، چرا که شنا در این دریاچه حتما منجر به مرگ خواهد شد.
 
گفته می‌شود در چند سال اخیر که عده‌ای این تابلو‌ها را نادیده گرفته و وارد دریاچه شده‌اند، نه تنها زنده برنگشتند، بلکه جسدشان هم پیدا نشد. برخی‌ها معتقدند حضرت سلیمان در این نقطه عصای خود را بر زمین کوبیده، چشمه‌ای جوشیده و دریاچه‌ای را پدید آورده است. برخی نیز بر این باورند که در کف دریاچه‌ گلی وجود دارد که حاصل از خاکستر آتشفشان کوهی در این نزدیکی بوده و به دلیل ترکیبی که دارد، هر جنبنده‌ای را از روی سطح آب می‌بلعد و با خود به قعر دریاچه فرو می‌برد.
 
بر همین اساس از دوران باستان این محوطه به دلیل داشتن شرایط خاصی مورد توجه پادشاهان ایران و جهان بوده است.
 
کوروش پس از غلبه بر پادشاه لیدیه، شاه شکست خورده را با خود به ایران آورد و در مکانی نزدیک همدان اقامت داد اما تمام خزانه و اشیاء قیمتی او را به عنوان نذر در آب این دریاچه انداخت. همچنین در دوره‌های متمادی که جنگ‌های بین ایرانیان و رومیان در می‌گرفت، ساکنان این مناطق اموال نفیس خود را به عنوان نذر به این دریاچه می‌ریختند. به طوری‌که گفته می‌شود وقتی در سال 36 قبل از میلاد مسیح، این مکان توسط سردار "رومی" به محاصره درآمد، نگهبانان آتشکده و معبد ناهید، اشیاء قیمتی و گنجینه اموال خود را به داخل این دریاچه ریخته‌اند.
 
بنابراین با توجه به اینکه در هیچ دوره‌ای از تاریخ امکان دسترسی به عمق این دریاچه وجود نداشته، می‌توان امیدوار بود که مقدار زیادی از نذورات و گنجینه‌های ایران باستان و سایر ملل، همچنان در کف این دریاچه مرموز باقی مانده باشند.

 
مجموعه تخت سلیمان در میان جلگه‌ای سرسبز و خوش آب و هوا واقع شده است که در ادوار مختلف به جهت داشتن شرایط خاص اقلیمی و آب و هوایی به عنوان پایتخت تابستانی بسیاری از شاهان ایرانی باستان بوده است.
 
هرچند دریاچه تخت سلیمان بسیار مرموز و خطرناک است اما همین مرموز بودن یک مزیت بسیار مهم برای جذب گردشگران خارجی و داخلی جهت بازدید از این مکان شده است.
 
 
یادداشت:‌رضا شوکتی/

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۲۱ دی ۱۳۹۹
اونایی ک غرق شدن بدون تجهیزات و اماکانات بودن
الان دیگ علم خیلی پیشرف کرده با تجهیزات میتونن داخلش برن ببینن داخل دریاچه چیه
Iran (Islamic Republic of)
صمد
۰۱:۱۲ ۰۱ شهريور ۱۳۹۸
سلام بهتر نیست یک دوربین بفرستن تا ته دریاچه ببینن چی توشه
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۲۳:۴۸ ۲۲ بهمن ۱۳۹۷
من هزار بار واسه گردش تخت سلیمان رفتم هم دیارمه هم برا دلواپسی هام کلی خاطرات دارم پاک نشدنی جاودان کیف داره وقتی نشستی روی اژدهای سلیمان خاطرات زنده میشن خاطراطی که تو قلبم هستن از کودکی تا عشق
Iran (Islamic Republic of)
پیروز رحیمی
۱۶:۰۷ ۱۳ تير ۱۳۹۷
چقدر زیبا و با شکوه. آیا واقعا از این دریاچه مراقبت لازم به عمل می آید. آنرا آلوده نکنند. و تا قرنهای متمادی زیبائی های ایران زمین برای جهانیان باقی بماند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۰۳ آذر ۱۳۹۶
درزیراب
تخت سليمان زیر خاکی هست
Iran (Islamic Republic of)
صمد
۰۱:۱۶ ۰۱ شهريور ۱۳۹۸
سلام خسته نباشید بهتره دوربین بفرستن
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۱۴:۴۹ ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
اطلاعات خوبی درمورد تخت سلیمان بود.ولی من فکر میکنم اطلاعات اسرار آمیز بیشتری در مورد این مکان وجود داره که هنوز بیشتر مردم نمیدونن!!!
Iran (Islamic Republic of)
امید
۲۱:۰۱ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
تو برخی سایت ها نظرات غیر کارشناسانه در مورد کاوش این دریاچه هست که مثلا میگن آب اون باید تخلیه بشه یا کف دریاچه لایروبی بشه، یا با حفر تونل!!! آب رو خالی کنیم برای کاوش!!!
این کار مساوی با خشک شدن دریاچه هست و نابودی اون مثل دریاچه ارومیه
آخرین اخبار