حاتمی کیا: دعا می‌کردم "چ" ساخته نشود / چمران: امیدوارم خانواده شهدا همیشه از حاتمی کیا راضی باشند

"حاتمی کیا" در خانه موزه "شهید چمران" گفت: وحشت بسیاری از بعد از ساخته شدن فیلم "چ" داشتم. از همراهی بسیار خوب مهندس "چمران" تشکر می کنم زیرا او بود که مرا به پیش رفتن تشویق می کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینمای باشگاه خبرنگاران حاضر در محل مراسم تقدیر از "ابراهیم حاتمی کیا" و عوامل فیلم سینمایی "چ" این مراسم با حضور عوامل این فیلم مهندس چمران، خانواده شهید چمران، یاران و هم رزمان شهید چمران برگزار شد.  
 
بنابراین گزارش ابراهیم حاتمی کیا کارگردان در ابتدای این مراسم گفت: روزی که تصمیم به ساخت فیلم سینمایی "چ" گرفتم حتی تصورش را نمی توانستم بکنم که بعد از ساخت آن در خانه خود چمران از طرف برادران و یاران او از ما قدردانی شود و این موضوع برای من جای شکر دارد.  
 
وی افزود: هنگامی که شروع به نگارش فیلم نامه این اثر کردم بارها شک کردم زیرا درباره تاریخ صحبت کردن و به خصوص تاریخ معاصر که ناظران بسیاری دارد سخت است.  
 
وی ادامه داد: میرباقری که کارهای تاریخی می سازد و البته جای تشکر دارد کار سختی را انجام می دهد اما از آن سخت تر ساخت فیلم تاریخی معاصر است.
 
حاتمی کیا عنوان کرد: هر روزی که بر سر این کار می رفتم دعا می کردم که این فیلم ساخته نشود زیرا وحشت بسیاری از بعد از ساخته شدن آن داشتم و به نظر من ساخت فیلم تخیلی راحت تر است.
 
حاتمی کیا عنوان کرد: به قولی دوستی که گفت تو بهتر است به ساخت فیلم هایی هم چون حاج کاظم خود بپردازی من نیز می گویم ساختن فیلم تخیلی بسیار آسانتر از ساخت فیلم های این چنینی است.
 
این کارگردان تصریح کرد: از همراهی بسیار خوب مهندس چمران تشکر می کنم زیرا او بود که مرا به رفتن به پیش تشویق می کرد و از سال 74 همراه من بود.
 
وی اظهار داشت: چندی پیش جمله ابلهانه ای از یکی از متخصصان شنیدم که می گفت وقتی فقط از فیلم صحنه سقوط هلکوپتر در ذهن‌مان به جا می‌ماند، یعنی چمران در این فیلم وجود نداشته است و من از این جهالت حیرت می‌کنم!

حاتمی کیا ادامه داد: این جا جا دارد درباره ارتش صحبت کنیم که با تمام قوا سعی کردند در فیلم سینمایی "چ" حضور ارتشیان را قوی نشان دهم.  برخی از دوستان می گفتند بهتر است تیمسار فلاحی در این فیلم نباشد اما من نمی توانستم تاریخ را تحریف کنم زیرا امام خمینی در فرمان خود، خود را فرمانده کل سپاه خطاب کرده بود.
 
وی ادامه داد: من حتی به لحاظ تاریخی یکی از شخصیت ها را که قرار بود زود از کار حذف شود در داستان نگه داشتم تا مظلومیت این عزیزان را نشان دهم اما هیچ گاه نمی خواستیم در این فیلم غلو کنیم.
 
حاتمی کیا تصریح کرد: در سینمای دفاع مقدس همیشه به دوستانم می گویم که سعی نکنید از افراد جنگ ابرمرد ارائه دهید زیرا این افراد با وجود اسطوره بودن در میان مردم زندگی می کردند. البته باید بگویم که ساده انگاری برخی از افراد درباره جنگ ضربه های زیادی را به افراد جنگ زده است  و این ساده انگاری آن ها ناشی از تنبلی آنهاست من در این فیلم تحقیق مفصلی کردم اما نگاه صرفا تاریخی نداشتم زیرا در این صورت کار خشکی می شد.
 
حاتمی کیا خاطر نشان کرد: من از داوری های جشنواره حیرت می کنم که بسیاری از موارد را ندیدند و برای مثال "عباس بولی وند" (طراح صحنه) در جشنواره فیلم فجر توسط داوران جشنواره دیده نشد اما با این وجود کار زیبای تدوینگر ما "مهدی حسینی وند" دیده شد و در پایان از مدیر تولید این فیلم آقای "قائم مقامی" و بازیگر بسیار خوب این فیلم "مریلا زارعی" تشکر می کنم.  
 
در ادامه مهندس "مهدی چمران" گفت: در این برنامه قرار است از هنرمندی بزرگ که افتخارش ساخت فیلم های ارزشی است تشکر کنیم و امیدوارم ساخت چنین فیلم هایی باقی بماند و آن را قدر بدانیم.  
 
وی ادامه داد: امیدوارم حاتمی کیا همیشه موفق باشید و خانواده شهدا از او راضی باشند زیرا این بهترین تقدیر و تشکر از یک کارگردان است و ارزش بالایی دارد.  
 
مهندس چمران تصریح کرد: پیشنهاد ساخت این فیلم حدود 15، 16 سال پیش زمانی که من در بنیاد حفظ آثار بودم توسط حاتمی کیا مطرح شد و بالاخره بعد از 16 سال این فیلم ساخته شد.
 
وی ادامه داد: این فیلم درباره یک دوران کوتاه (حدود 72ساعت) از زندگی چمران در منطقه پاوه است و می توانم بگویم پاوه نقطه عطف انقلاب است.
 
وی ادامه داد: پاوه آخرین نقطه ای بود که در کردستان باقی مانده بود و به دست ضد انقلاب سقوط نکرده بود و اگر سقوط می کرد همه کردستان از ایران جدا می شد.
 
مهندس چمران تصریح کرد: بسیاری از دوستان از من سوال می کنند که در فیلم دیگری زندگی چمران در این منطقه به صورت دیگری روایت شده بود و باید بگویم این اشتباهی است که در ذهن برخی از افراد از آن فیلم مانده است که باید اصلاح شود و آن فیلمی که چند سال پیش ساخته شده چمران را به گونه دیگر به تصویر کشیده، چمران همیشه وسط حلقه دشمن می رفت و هیچ ترسی نداشت؛ ساخت چنین فیلم هایی از کارهای هنری دیگر ارزش بیشتری دارد و من از همه عوامل و زحمت کشان فیلم سینمایی "چ" تشکر می کنم.  
 
گفتنی است؛ این مراسم با تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.  
 
یاد آور می شود؛ در پایان این مراسم از مهدی حسینی وند (تدوینگر)، بهرام عظیم پور (مشاور هنری) همسر علی اصغر وصالی (مریم کاظم زاده) سید علی قائم مقامی (مدیر تولید)، مهدی زواریان (مدیر امور فنی) عباس بولی وند (طراح صحنه)، سید هادی بصری (مسئول جلوه ویژه بصری)، علی علویان (صدابردار)، مریلا زارعی (بازیگر) تقدیر شد و هدیه ای به رسم یادبود به آن ها اهدا شد.  

لازم به ذکر است در پایان تابلویی از هنرمند کشورمان "اسرافیل شیرچی" به "ابراهیم حاتمی کیا" اهدا شد.

انتهای پیام/ اس
برچسب ها: چمران ، فیلم ، حاتمی کیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
-
سلیمان
۱۲:۱۲ ۰۸ اسفند ۱۳۹۲
من به عنوان یک هنرمند جنوبی به چنین کارگردانانی افتخار می کنم که به یاد شهداء هستند آنهم شهید چمران واینکه شهیدچمران جنگ راپل عبور ازظلمت وتاریکی روبه سوی معنویت الهی می دانست که واژ ه ی شهادت سمبل آن است...

دست مریزاد .سلیمان یوسفی نیا فیلمساز کوتاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۵ ۰۸ اسفند ۱۳۹۲
فوری ........رای بدین

http://www.persianorarabiangulf.com