بندرعباس /

اختراع دستگاه تصفیه آب با بهره گیری از نوعی جلبک دریایی

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس گفت: دستگاه « بیو جذب تصفیه آب با فناوری پیشرفته» و با استفاده از نوعی جلبک قهوه ای از سوی دکتر « دلآرام نخبه زارع» عضو هیات علمی واحد بندرعباس اختراع شد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بندرعباس، محسن دهقان افزود: با این اختراع، آمار اختراعات ثبت شده « نخبه زارع» در یک سال گذشته به 15 اختراع رسید.

دهقانی گفت: این استاد دانشگاه توانست با کشف نوعی جلبک قهوه‌ای بومی آب های خلیج فارس به عنوان تصفیه کننده طبیعی آب و اختراع دستگاه بیو جذب تصفیه آب کمک شایان توجه ای را به محیط زیست کند.

وی روند توسعه پژوهشی در واحد بندرعباس را مثبت ارزیابی کرد و گفت: از 15 اختراع ثبت شده ایشان تا کنون چند محصول به مرحله انبوه سازی رسیده و از استقبال خوبی در بازار برخوردار شده و همچنین در هشتمین جشنواره منطقه ای نوآوری ها و شکوفایی کشور رتبه برتر را کسب کرده است.

دلارام نخبه زارع، نیز با اشاره به کشف نوعی جلبک قهوه‌ای که از جلبک‌های بومی خلیج فارس محسوب می‌شود گفت: این جلبک به عنوان بیومس برای تهیه دو نوع بیوجاذب در فناوری تصفیه آب مورد آزمایش قرار گرفته و پاسخ مثبت داده است.

وی، افزود: امروزه پیشرفت تکنولوژی و تنزل بارش‌های فصلی و کمبود منابع آب و همچنین انتشار آلاینده‌های صنعتی، باعث بالا رفتن غلظت فلزات سنگین در منابع آب شده و سلامت انسان‌ها به شدت مورد مخاطره قرار گرفته و نیاز است تا بتوان در این راستا کمک شایان توجهی به سلامتی انسان‌ها کرد.

نخبه زارع بر وجود سیستم‌های متعارف تصفیه فاضلاب شهری تاکید کرد و گفت: فلزات سنگین در غلظت بالا اثرات نامطلوبی را بر روی فرایندهای بیولوژیکی تصفیه فاضلاب می گذارند و سیستم‌های متداول تصفیه فاضلاب برای سم زدایی از فاضلاب های محتوی غلظت های بالا مناسب نیستند و اثرات نامطلوبی بر محیط زیست می گذارند.

وی افزود: فرایند بیو جذب روشی مناسب برای حذف فلزات سنگین از محیط آبی باشد و هزینه آن را نیز کمتر از هزینه رزین های تبادل یون تجاری است اگرچه تکنولوژی بیو جذب در مراحل اولیه توسعه است ولی امید می رود در آینده با پژوهش های بیشتر در این زمینه گامی مهم در برای بهبود کیفیت محیط زیست برداشته شود./س
انتهای خبر/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.