ساری /

جلوگيري از تجاوز به حريم رودخانه ها در روستاها

فرماندار نوشهر گفت با آزادسازی حریم رودخانه‌ها در شهر و روستا از بروز خسارت سیل جلوگیری می‌شود.

محمدعلی قمی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری با اشاره به گذشت یک‌سال از وقوع سیل ویرانگر آبان ۹۱ در نوشهر به آزادسازی حریم رودخانه‌ها اشاره کرد و بیان داشت: آزادسازی حریم رودخانه‌ها در شهر و روستا نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و باید از تجاوز به حریم رودخانه‌ها خودداری شود و با این آزادسازی حریم‌ها از بروز خسارت سیل جلوگیری می‌شود.

وی اظهار داشت: در محدوده گردکل و خیابان فردوسی، تخریب منازلی که از قبل برای آنها در نقطه‌ای دیگر زمین در نظر گرفته شد و به صاحبان آنها واگذار شده بود، در حریم رودخانه انجام و آواربرداری صورت گرفت و بدین طریق حریم رودخانه آزاد شد و دیوار چینی آن هم از سوی شهرداری آغاز شد.

فرماندار نوشهر خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز زمین‌هایی تهیه شده است تا آن تعداد از کسانی که در حریم رودخانه گردکل ساکن هستند، انتقال داده شوند.

وی با اشاره به کمک‌های بلاعوض به سیل‌زدگان با کمک بنیاد مسکن نوشهر گفت: کمک‌های بلاعوض نیز به کسانی که نیازمند بودند در قالب مبلغ‌های ۵ میلیون ریالی تا سقف ۱۰ میلیون ریالی انجام شد و ضمن آن‌که یک حساب بانکی به نام امام جمعه نوشهر و مشاور امور خیران فرمانداری افتتاح کردیم و این هدایا تقدیم سیل‌زدگان شد.

قمی آسیب‌شناسی درباره بروز حوادث غیرمترقبه را مهم توصیف کرد و بیان داشت: موضوع دیوار بندر نوشهر یکی از دغدغه‌های مردم و مسئولان در محله خیابان خیام در زمینه سیل بود که این دیوار اکنون برداشته شد و به جای آن دیوار نرده‌ای قرار گرفت و بدین ترتیب راه خروج آب ایجاد شد و دیگر آب نمی‌تواند بیش از اندازه بالا بیاید و این یک اقدام بسیار خوبی بود که بندر نوشهر همکاری لازم را کرد.

فرماندار نوشهر ورود دهیاران در مقوله سیل را راهگشا دانست و بیان کرد: دهیاران روستاهای منطقه را نیز در مقوله سیل وارد کردیم تا نسبت به آزادسازی و بازسازی حریم رودخانه‌ها فعال شوند که برای نمونه، با همکاری اهالی روستای «مزگا» آزادسازی حریم‌ها و لایروبی رودخانه‌ها انجام شد و بنابراین همه این اقدامات کمک می‌کند تا آنچه که سال گذشته در سیل آسیب وارد شد دیگر شاهد نباشیم.

قمی‌ اویلی از تاثیرات غیرقابل انکار تخریب منابع طبیعی در بروز سیل سخن به میان آورد و تصریح کرد: تخریب منابع طبیعی سبب تغییر حوزه آبریز می‌شود و این موضوع به یک تهدید تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: برداشت‌های بی‌رویه و تخریب جنگل در بخش مرکزی نوشهر و روستاهای «دزدک» و «حوض‌کتی» سبب شد حوزه‌های آبریز در سال قبل دو روستای این منطقه را با تهدید جدی سیل مواجه کرده است و یا در روستای «مزگا» نیز به دلیل همان برداشت بی‌رویه و تخریب جنگل حوزه آبریز چیلک" و "بندپی" وارد رودانه روستای«مزگا» می‌شود که این رودخانه نیز کشش این حجم زیاد آب را ندارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: تخریب منابع طبیعی و آسیب‌هایی که به جنگل وارد شده است و نیز ساخت و سازهای غیرمجاز سبب می‌شود که جذب آب با مشکل مواجه شده و آب‌ها همه به یک مسیر هدایت شوند که در نهایت در یک نقطه به طغیان و سیل تبدیل می‌شود./س

انتهای پیام //

برچسب ها: تجاوز ، حریم ، رودخانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.