قالیباف در بیست و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران مطرح شد:

در شهر تراکم فروشی نمی کنیم/ بیش از هزار مورد اصلاحیه برای طرح تصویبیه تهران در سال اول

قالیباف با اشاره به اینکه در شهر تراکم فروشی نداریم گفت: همه اقدامات انجام شده بر اساس قانون است واگر ایرادی به قانون وارد است باید طرح تفصیلی اصلاح شود و بیش از هزار مورد اصلاحیه برای طرح تصویبیه تهران انجام شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، قالیباف در بیست و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به صحبتهای وزیر راه و شهرسازی در جلسه امروز شورای شهر اظهار داشت: صحبتهای گفته شده مهم بود و واقعیت هایی است که باید آنها را در نظر گرفت. مهمترین وظیفه ما مدیران عینی کردن اندیشه های ذهنی و تمام حرف ما این است که دولت امورات تصدی گری خود را رها نکند.

و کار تولی گری انجام دهد و اجازه دهد مدیریت شهری که به مردم و مسائل آنها نزدیک تر است به امورات محلی برسد.

شهردار تهران در ادامه بیان داشت: اما قطعا مسائل کلی و ملی باید در اختیار دولت باقی بماند و ارتباط ما با وزارت شهرسازی بسیار خوب و منطقی است و اختلاف نظری در دیدگاهها نداریم اما تقاضا داریم به برخی نکات توجه ویژه ای شود و حقی در این میان ضایع نشود.

وی ادامه داد: بارها در شورای سوم این بحث مطرح شد که در شهر تراکم فروشی می شود و این حرف درستی نیست و ما در شهر بر اساس قانون و نه به طور سلیقه ای تراکم پایه ای را که دیده شده اعمال می کنیم.

وی افزود: تراکم در نظر گرفته شده در شهر تهران 120 درصد است و بر اساس طرح تفصیلی و طرح جامع یک تراکم مجاز داریم و ممکن بود شهرداری بیش از یک دهه قبل تراکم می فروخت و گفته می شد اگر از این میزان نیز تراکم بیشتری می خواهید پول بیشتری باید بدهید که امروز این طور نیست.

شهردار تهران در ادامه بیان داشت: اگر اعتراضی وارد است باید طرح تفصیلی اصلاح شود و اگر این طرح را به عنوان قانون شناخته ایم باید آن را محترم بشماریم.

وی ادامه داد: ما هرگز نگفته ایم که طرح جامع و تفصیلی بی ایراد است اما باید اصلاح شود که بیش از هزار مورد اصلاحات در کمسیون ماده 5 روی طرح تفصیلی انجام شده در حالی که هنوز یک سال از اجرای این طرح نگذشته است.

وی افزود: نباید گفته شود چرا کمیسیون ماده 5 اصلاحات روی طرح تفصیلی انجام می شود چرا که این یک قانون است و همانطور که مجلس اجازه قانون گذاری دارد در کمیسیون ماده 5 نیز عده ای این اجازه را دارند.

وی افزود: علت گرفته شدن حق رای عضو شورا در کمیسیون ماده 5 این بود که شورای نگهبان ایراد گرفته شورا حق کار اجرایی ندارد و امضا کردن مصوبات ماده 5 کار اجرایی محسوب می شود.

قالیباف خاطر نشان کرد: در دوره های گذشته افرادی با اعمال نفوذ یکسری شهرها را شهرک کردند و از تهران جدا کردند چرا که می خواستند قیمت آن را پائین ببرند و سپس دوباره به تهران متصل کنند و سود جویی کنند و حتی می خواستند کد آن را 021 کنند اما ما نباید اجازه دهیم این قبیل سودجویی ها انجام شود و شهرداری آماده هرگونه همکاری و همدلی با دستگاههای مربوطه هستیم.


*مدیریت یکپارچه شهری درخواست شورا از وزارت راه و شهر‌سازی

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در ادامه جلسه امروز شورا و پس از طرح صحبت های عباسی آخوندی وزیر راه و شهر‌سازی، اعضای شورای اسلامی شهر تهران، موافقت ها و مخالفت های خود را و همچنین نظرات و پیشنهادات خود را بیان کردند.

بر اساس این گزارش احمد مسجد جامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به صحبتهای وزیر راه و شهر سازی اظهار داشت: آخوندی به دلیل اینکه مدتها وظیفه معاونت سیاسی اجتماعی وزارت کشور را برعهده داشته تجربه اجرای و دانش این حوزه را دارد و بر همین اساس بر ضرورت تعامل دولت محل و مرکزی تاکید دارد.

وی ادامه داد: پیشنهاد‌هایی توسط وزیر راه و شهر‌سازی مطرح شد مباحث مهمی بود و زمانی که اولین قانون شوراها نوشته شد من هم آن زمان در وزارت کشور بودم که همواره سند شوراها به صورت سلسله مر‌اتبی دیده می شد و اختیارات آن در چارچوبی مشخص بود اما هیچگاه جنبه اجرایی نیافت.

وی افزود: اینکه ما در تهران دچار پراکندگی و گسستگی هستیم بسیار دیده می شود و در برنامه سوم و چهارم توسعه کشور مدیریت یکپارچه دیده شده بود اما در برنامه پنجم توسعه این ضعف وجود دارد و ما نیازمند به یک نگاه مشترک در این زمینه هستیم.

دنیا مالی عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه جلسه امروز بیان داشت در جلسه ای که طی دو روز گذشته و با حضور آخوندی برگزار شد بحث های خوبی مطرح شد و وی در صدر وزارت خانه ای است که مسئول بحث های شهر‌سازی کشور است و با توجه به سابقه وی من می خواهم از زوایای دیگری به این موضوع نگاه کنم.

وی افزود: نزدیک به 14 سال است شوراها مسئولیت شهرها را بر عهده گرفته و قرار بر این بوده است که شوراها مسئول اداره در یک نظام یکپارچه باشند اما اکنون متاسفانه شورا ها تبدیل به شورای شهرداری شدند و انتظار می رود به بحث مدیریت یکپارچه شهری توجه بیشتری شود.

وی افزود: بحث در خصوص فروش شهرها زیاد است،‌ روزی 7 هزار تن زباله در تهران تولید می شود و در واقع شهر هزینه دارد و اگر پروژه ها اجر نشوند مردم با تنگنا رو برو می شوند و ما نیاز به منابع پایدار داریم که نیازمند کمک دولت و مجلس است.

دنیا مالی در ادامه بیان داشت: در اسناد 15 سال پیش قرار بود دولت بخشی از هزینه های شورا را بپردازد اما عملا مردم هزینه های شهر را تامین کرده اند.

وی افزود: بحث حریم شهر تهران و بحث مترو و دسترسی به شهرهای اطراف از بحث های مهمی است که در دولت قبل قرار بود در اختیار دولت قرار بگیرد و اخیرا شنیده شده دولت قصد دارد این را از مترو تهران بگیرد و اگر مشکلی از سوی مترو دولت اعلام کند که ما پیگیری کنیم.

سالاری دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این بحث بیان داشت: در تاریخ شورای شهر حضور در حد وزارت کم نظیر بوده و از این بابت از آخوندی وزیر راه و شهر‌سازی تشکر می کنیم و در بحث مدیریت یکپارچه شهری وی  تلفیق فرمانداری و شهرداری را مطرح کردند که نشان گر انتقاد وی به شورا ها است.

وی ادامه داد: لایحه ای در شورای قبل  به دولت تقدیم شده که می خواهیم مورد بررسی قرارگیرد و برای ایجاد مدیریت یکپارچه توسعه حمل و نقل عمومی مطرح است که متاسفانه در دولت قبل به دلیل نامناسب بودن تعامل بین شهرداری و دولت این موضوع آسیب دیده است.

دبیر، رئیس کمیسو‌ن برنامه و بودجه شهر تهران در ادامه این جلسه  اظهار داشت: آخوندی حرفهای دل ما را زد اما لازم است این مسائل پیگیری شود همین بحث تلفیق فرمانداری و شهرداری باید مورد بررسی قرارگیرد.

وی ادامه داد: همچنین بحث استان شدن شهر کرج یکی دیگر از موار‌دی است که باید بررسی شود چرا که روزی 180 خودرو از کرج وارد تهران می شوند و آیا با این اوصاف استان شدن کرج درست بود و برای ایجاد مدیریت یکپارچه در دولت و مجلس لازم است قوانین را تصویب کنیم.

*افزایش 20 درصدی تراکم تهران

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،‌ در بیست و هفتمین جلسه علنی  از چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران  با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهر سازی برگزار شد.

بر اساس این گزارش در ابتدای جلسه امروز عباس آخوندی با اشاره به تاثیر انتخابات ریاست جمهوری در انتخابات شورا  اظهار داشت:  هرچند انتخابات شوراها تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفت اما برگزاری پر شور آن نشان از آن داشت که مردم در سطح ملی و محلی به دنبال تعقیب در وضعیت خود هستند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه دولت و شوراها بتوانند با اتخاذ تصمیمات دقیق به بهبود کیفیت زندگی مردم کمک کنند بیان داشت: نزدیک به 35 سال از انقلاب اسلامی ایران گذشته و شهر تهران شاهد فراز و نشیب های فراوانی بوده است و امروز زمان آن رسیده که دلیرانه نقاط ضعف و قوت دولت ها در این مدت بررسی شود.

وی افزود: واقعیت این است که علی رغم اینکه در‌این مدت عمران  و آبادی فراوانی صورت گرفته است اما نمی‌ توان تنگی نفس تهران و کیفیت نازل آب را توسعه نامید.

وی با طرح این پرسش که آیا منظور از توسعه، توسعه کالبدی است یا افزایش بهبود زندگی مردم اذعان داشت: که  آیا شهر را برای شهروندان می خواهیم  یا شهروندان را برای شهر  چرا که آنچه می بینیم توسعه روز افزون کالبد است و ارتقا کیفیت زندگی شهروندان مورد غفلت قرار گرفته است.

* نگرانی رشد روز افزودن جمعیت شهر تهران

وزیر و راه و شهر‌سازی اظهار داشت: 45 سال پیش که اولین قانون شهر تهران نوشته شد کارشناسان نسبت به رشد جمعیت تهران هشدار دادند و همواره آب اصلی ترین مشکل در شهر تهران بوده است.

وی افزود: با یک مسئله پیچیده در شهر تهران روبرو هستیم که غلبه منافع کوتاه مدت بر منافع دراز مدت شهر است و از همان ابتدا تمام کارشناسان و مدیران شهری  تلاش داشتند و در تمام اسناد تهران هشدار کنترل جمعیت شهر تهران آمده است.

وی ادامه داد: در تمامی اسناد از سال 1370 تا کنون نسبت به این موضوع هشدار داده شده و از سال 1380 داستان فروش حقوق شهروندان متاسفانه مطرح شده و تهی کردن تمام مفاهیم حقوق شهروندی و برنامه ریزی شهری تحت تاثیر آن قرار گرفته است و امروز عبارت فروش تراکم را به صراحت در قوانین می بینیم.

آخوندی در ادامه تاکید کرد: تراکم یعنی حقوق من، شما، همسایه ،‌ عابر و حقوق همه مردم و هیچ مدیریت شهری حق ندارد این حق را طلب کند و به آن موضع قانونی داده شود.

وی افزود: جای تاسف دارد که به اینجا رسیده ایم و من امروز آینده تهران و شهرهای بزرگ نظیر تهران را بسیار نگران کننده می بینیم چرا که این بحث تنها متعلق به تهران نیست و زمانی قرار جمعیت شهر مشهد در 2 میلیون کنترل شود و امروز به بیش از 3 میلیون و در دیگر شهرهای بزرگ نیز به همین صورت است.

آخوندی در ادامه تصریح کرد: باید مصمم شویم و یک روز به این بی قاعدگی ها پایان دهیم.

وی افزود: من در آخرین جلسه شورای عالی شهر‌سازی نبودم اما آنچه شنیدم این بود که دولت در خواست اضافه کردن 20 درصد به تراکم ها را داشته و مگر می شود در یک جلسه یک طبقه به کل تهران اضافه کرد.
همچنین در این جلسه عنوان شده بود به زمینهای دولتی کاربری ویژه بدهند و در حالی که زمینهای دولت برای خدمات شهری است و نه برای تجارت و ما باید در خدمت مردم باشیم چرا که ما تاجر نیستیم و این قابل قبول نیست.

آخوندی در ادامه اظهار داشت: من نمی خواهم مردم را نگران کنم و ما به هیچ عنوان نمی توانیم مردم و تلاش گران اقتصادی خود را سرزنش کنیم بلکه می بایست خودمان را سرزنش کنیم چرا که مردم تابع مقرراتی هستند که ما وضع می کنیم.

وی ادامه داد: روی سخن من مردم نیستند بلکه مدیریت شهری و دولت باید پاسخگو باشند.

وی افزود: در سال 1370 محدوده قابل سکونت در تهران 630 کیلومتر مربع بود با جمعیتی حدود 5.5 میلیون نفر که با آسایش در آن زندگی می کردند اما امروز میزان سطوح مسکونی در تهران به 40 میلیون متر مربع رسیده و این به این معنی است که جمعیت پذیری تهران به حدود 15 میلیون نفر افزایش پیدا کرده است و آیا این شهر با این جمیع می تواند هوای سالم داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه اذعان داشت: اینکه ما آلودگی هوا را به اگزوز ها نسبت می دهیم یک امر تقلیلی است و زمانی که حتی یک نفر به جمعیت افزوده می شود این به معنای افزایش انرژی و مصرف سوخت است و این شهر ظرفیت پذیرش 15 میلیون جمعیت را ندارد.

وی افزود: جمعیت شهر پرند به 700 هزار نفر افزایش پیدا کند و مگر شهر شبکه فیزیکی است یا سازمان اجتماعی، بلکه شهر یک شبکه از مردم است و چگونه می شود از 30 هزار نفر جمعیت یک شهر را به 700 هزار نفر تبدیل کرد و قطعا کل تهران همواره باید با حوزه نفوذ آن بررسی شود و نه به تنهایی.

*افزایش جمعیت شهر پرند از 30 هزار نفر به 700 هزار نفر بدون اطلاع شورا

وی ادامه داد: سال 75 اولین قانون طرح کلان شهر تهران به تصویب رسید و از این تاریخ 17 سال گذشته اما آیا به راستی حتی یک گام به سمت مدیریت یکپارچه شهر تهران نزدیک شده ایم؟

وی افزود: شهر پرند بدون اطلاع شورا به 700 هزار نفر افزایش پیدا کرده و در سایر شهرهای اطراف تهران نیز به همین شکل است و ما باید تهران را به صورت مجموعه تهران نگاه کنیم.

وی افزود: متاسفانه در فرآیند یک تصمیم گیری شهری شهروندان نقش موثری ندارند و من فکر می کنم مدیریت دو گانه شهرداری ها باید روزی پایان داده شود.

 وی ادامه داد: باید برویم دنبال اینکه فرمانداری و شهرداری تهران تلفیق شوند.

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در خصوص شهر تهران من معتقدم باید شورای نظارت بر گسترش شهر تهران دوباره تشکیل شود و همچنین قانون تصویب شورای مناطق را تصویب کنیم.

انتهای پیام/
 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، بیست و هفتمین جلسه علنی از چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران دقایقی پیش و با حضور وزیر راه و شهر سازی آغاز شد.

بر اساس این گزارش پیش از آغاز جلسه امروز شورا حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران نسبت به عدم مناسب سازی فضای شهری ویژه معلولان انتقاد کرد.

وی با تبریک روز جهانی معلولان باید اقدامات ویژه برای مناسب سازی فضای شهری برای معلولان انجام شود.

رحمت الله حا‌فظی  در ادامه بیان داشت: در بحث مناسب سازی فضای شهری خلاء قانونی داریم طوری که شهر ما توانایی حضور معلولان را ندارد و در واقع خود معلول است.

وی با اشاره به اینکه از سال 79 قوانین خوبی در بخش مناسب سازی معابر و اماکن صورت گرفته است ، گفت: در برنامه سوم نیز تاکید ویژه‌ای در حوزه مناسب سازی صورت گرفته است و در این زمینه هیچ خلا قانونی وجود ندارد.

رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: در برنامه سوم توسعه در خصوص  افزایش سطح کیفی خدمات توانبخشی برای کلیه افراد جامعه و به ویژه معلولان تاکید شده است و در این برنامه نیز آمده است که باید شرایط مناسب برای معلولان فراهم شود.

وی ادامه داد: در برنامه سوم توسعه تمام دستگاههای دولتی موظف گردیدند که به قسمت های عمومی تمامی ساختمانها را بر اساس ضوابط شهرسازی در طول مدت یکسال برای افراد معلول مناسب سازی کنند.

حافظی در ادامه بیان داشت: وزارت راه و شهرسازی شخص وزیر به تعهدات خود عمل کنند و امیدواریم  در این راستا شاهد باشیم.

رئیس کمیسیون سلامت با اشاره به طرح این پرسش آیا دسترسی آسان به فضاهای مناسب شهری  حق معلولان است اظهار داشت: این حق برای همه باید اجرا شود و همه آحاد جامعه از این امکان باید به اندازه یکسان بهره مند شوند.

حافظی ادامه داد: انتظار داریم وزیر راه و شهرسازی با عنوان ریاست شورای عالی شهرسا زی تعامل خوبی را با شهرداری داشته باشند و معلولان بتوانند بدون کمک دیگران در هر نقطه شهر بتوانند تردد کنند.

انتهای پیام /

برچسب ها: شورا ، فضا ، معلولان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار