شهرکرد/

رودخانه زاینده رود به عنوان یک سرمایه ملی باید احیاء شود

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری گفت: با اعمال مدیریت یکپارچه زیست بومی بر روی رودخانه زاینده رود، این رودخانه باید به عنوان یک سرمایه ملی احیاء شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهركرد ،سعید یوسف پور، پروژه های انتقال آب را یکی از 53 پروژه تخریبی در محیط زیست اعلام كرد و گفت: طبق اصل 50 قانون اساسی، همگان موظف به حفاظت از محیط زیست هستند و هر عملی که موجبات تخریب محیط زیست را فرهم آورد، ممنوعیت قانونی دارد.

یوسف پور گفت: هیچکس در استان چهارمحال و بختیاری با انتقال آب مخالف نیست، اما لازم است راهکارهای صرفه جویی در مقصد، مطالعات و ارزیابی زیست محیطی، و کلیه جوانب اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در پروژه های انتقال مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه نیاز های آبی باید با دیدگاه صرفه جویانه مورد بررسی قرار گیرد، افزود: چنانچه آبی قرار است انتقال داده شود باید هزینه های این کار خصوصاً درحوزه محیط زیست به حداقل برسد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به انتقال آب از این استان به فلات مرکزی، تصریح کرد: در حوزه مقصد تاکنون هیچ اقدامی درخصوص کاهش تقاضا و صرفه جویی در استفاده از منابع آبی بخصوص در زمینه کشاورزی و جداسازی آب شرب از مصارف دیگر و بازگرداندن فاضلاب در صنایع به چرخه مصرف صورت نگرفته و علیرغم مشکل کم آبی، سرانه مصرف آب در این مناطق همچنان بالاست.

یوسف پور به معیارهای بین المللی یونسکو در خصوص انتقال آب اشاره کرد و گفت: اگر قرار است انتقال آبی صورت گیرد باید شرایط زیست محیطی نیز در نظر گرفته شود؛ همچنین باید تلاش کرد چالش های فرهنگی و اجتماعی ناشی از این انتقال مانند مهاجرت ها را به حداقل رساند.

وی، به بند الف ماده 192 و ماده 215 برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و افزود: طبق این مواد قانونی، اینگونه پروژه ها مشمول ارزیابی زیست محیطی هستند و می بایست پس از رعایت کلیه ضوابط و مقررات و بررسی های کارشناسی مجوز شروع فعالیت صادر شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری افزود: از طرفی در این پروژه سوالاتی درخصوص نحوه و میزان آب انتقالی ( از جمله؛ شیوه انتقال به چه صورتی خواهد بود؟ باتوجه به اینکه قرار است 67 کیلومتر تونل از 40 گسل ریز و 4 گسل اصلی و خصوصاً "ابرگسل" زاگرس عبور کند، درصورت ایجاد زلزله و تخریب این مسیر، تبعات و هزینه بازسازی آن به چه صورت خواهد بود؟ اثرات ارتباط این گسل ها و شبکه سفره های آب زیر زمینی استان و تونل انتقال آب بریکدیگر چگونه است؟ ) از سوی مسئولان استانی مطرح است که نیاز به پاسخ های قابل قبول دارند.

وی با خاطر نشان کردن اتفاقاتی که برای چشمه مروارید پس از احداث تونل سوم کوهرنگ افتاد، گفت: به احتمال قریب به یقین، تونل بهشت آباد نیز باعث از بین رفتن منابع آب زیر زمینی در مسیر خواهد شد، و این مسیر قرار است از مناطقی عبور کند که هم اکنون با بحران منابع آب دست به گریبان هستند.

یوسف پور با تاکید بر ضرورت مدیریت صحیح در منابع آبی در سطح ملی، افزود: زاینده رود در صورتی می تواند زاینده بماند که مدیریت یکپارچه زیست بومی بر آن اعمال شود و نیازهای مبداء و مقصد در همه جوانب سنجیده تا ضمن رعایت حق آبه استان چهارمحال و بختیاری و کاهش آلاینده های رودخانه، باتلاق گاوخونی نیز احیا شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری، به مشکلات مردم استان در جهت تامین آب شرب هم اشاره کرد و گفت: با وجود بهره مندی استان چهارمحال و بختیاری از منابع زیاد آب شیرین، متاسفانه هنوز بیش از 200 روستا در شهرستان های لردگان و کوهرنگ با تانکر آب رسانی می شوند.

وی به جیره بندی آب 10 شهر استان چهارمحال و بختیاری در سال گذشته اشاره نمود و وضعیت منابع آبی در حال بهره برداری این استان را نیز اسفناک دانست.

یوسفپور با برشمردن گزارش بین المللی درخصوص شهرهای آلوده جهان، عامل مهم در بالا رفتن میزان آلودگی در شهرهای غربی کشور را هجوم ریزگردهای برون مرزی عنوان نمود و گفت؛ کوچکترین تغییرات غیرکارشناسی در حوزه مدیریت منابع آب می تواند باعث ایجاد کانون های ریزگرد در داخل کشور شود./ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.