"نوري المالکي" بر مشکل روابط عراق با عربستان تاکید کرد

"نوری المالکی" نخست وزیر عراق به وجود مشکل در روابط این کشور با عربستان اعتراف کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی؛  "مالکی" در گفتگوی اختصاصی با این شبکه تاکید کرد تجمعات اعتراض آمیز در عراق از شکل خواسته های مردمی خارج شده و وارد جناح بندی های سیاسی شده است. وی افزود گروه های تندرو به ویژه القاعده از این تجمعات برای بی ثبات کردن عراق بهره برداری می کنند. وی خاطرنشان کرد مقامات عراقی در عملیاتی که به کشته شدن شمار زیادی از افراد مسلح خارجی منجر شد، سازمان القاعده را شکست دادند.

"مالکی" گفت: «میدان های تحصن در عراق به مرکز فرماندهی القاعده تبدیل شده است. بسیاری از رانندگان خودروهای بمب گذاری شده و کسانی که کمربند انفجاری با خود داشتند پس از بازداشت اعتراف کردند که بمب گذاری خودروها در میدان های تحصن صورت گرفته است. در کنار عراقی ها و عشایر عراق، افراد وابسته به القاعده در میدان های تحصن حضور دارند. این حرف من تبلیغاتی نیست بلکه آنها عملا روی سکو می روند و به صراحت می گویند که عضو القاعده هستند. مسئله تحصن ها پیچیده شده و از شکل درخواست های مشروع قابل حل خارج شده است».

"مالکی" در این مصاحبه همچنین گفت عراق روابطی خوب با همسایگان عرب خود دارد و از آمادگی کشورش برای همکاری با کشورهای همسایه در همه زمینه ها به ویژه همکاری در زمینه امنیتی و مبارزه با تروریسم خبر داد. مالکی با اشاره به ترکیه گفت عراق نمی پذیرد که هیچ کشوری با مناطقی از عراق به تعامل بپردازد بلکه باید با عراق به عنوان یک کشور تعامل کند. نخست وزیر عراق همچنین به متشنج بودن فضای روابط این کشور با عربستان اعتراف کرد و ریاض را مسئول این مسئله دانست.

"مالکی" گفت: «ما روابط خوبی با کشورهای عربی و کشورهای خلیج فارس داریم. ما فقط با عربستان مشکل داریم که این مشکل از طرف ما نیست بلکه از طرف آنها است. ما همان اصلی را که درباره دیگر کشورها اجرا می کنیم درباره عربستان هم اجرا می کنیم. ما خواستار روابط خوب و مبتنی بر منافع مشترک و مداخله نکردن در امور داخلی یکدیگر هستیم. هم اکنون 17 کشور عربی در بغداد سفارتخانه دایر کرده اند و بسیاری از کشورهای جهان در عراق سفارتخانه دارند. ما در روابط خارجی خود با بحران مواجه نیستیم و حتی می توان عراق را یکی از موفق ترین کشورها در زمینه روابط خارجی توصیف کرد. ما فقط با یک کشور مشکل داریم و آن مشکل هم از طرف ما نیست. انشاء الله آنها متقاعد شوند که تعامل با عراق به عنوان یک کشور ضروری است. منافع مشترک بزرگی بین کشورهای عربی وجود دارد ولی یک کشور یا رهبر یک کشور نباید به جای کشور دیگری تصمیم بگیرد».
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار