تبریز/

جلوگیری از گرفتگی قطره چکان ها در آبیاری قطره ای با تصفیه آب

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: تصفیه آب و اصلاح شیمیایی آن و شستشوی لوله ها و قطره چکان ها موثرترین راه حل برای جلوگیری از گرفتگی قطره چکان ها در آبیاری قطره ای است.

 

احمد احمدی فر در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: سایر مشکلات مانند نشت آب از اتصالات و یا زیان های ناشی از پرندگان و جوندگان و حیواناتی مانند موش، خرگوش و ... از اهمیّت چندانی برخوردار نیست .

وی از افزایش هزینه نگهداری گفت و تشریح کرد: خطر مسدود شدن قطره چکان ها باعث بالا رفتن هزینه های نگهداری سیستم مانند کنترل قطره چکان ها و تعویض یا تعمیر آن ها نیز می شود .

احمدی فر با اشاره ای به مسدود شدن روزنه ها در آبیاری قطره ای ادامه داد: کارشناسان بزرگترین مشکل در آبیاری قطره ای گرفتگی قطره چکان ها با مواد مختلف و مسدود شدن روزنه ها در آن است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: استفاده از وسایل یا قطره چکان هایی که امکان گرفتگی در آن ها کم است نیز از راه های دیگر برطرف شدن این مشکل در آبیاری قطره ای است.

وی اظهار داشت: گرفتگی قطره چکان ها به تدریج باعث عدم توزیع یکنواخت آب می شود.

احمدی فر ضمن بیان یکی از مهم ترین مزایای این شیوه از آبیاری تاکید کرد: در روش قطره ای چون آبیاری به طور مداوم و یا به دفعات زیاد صورت می گیرد رطوبت خاک همواره بالا است و گیاه تحت تنش آبی قرار نمی گیرد./س

برچسب ها: آبیاری ، قطره ای ، تصفیه آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.