رئیس اتاق بازرگانی تهران:

اجرای تحریم‌ها جلوی "تجارت آزاد" را می‌گیرد

آل اسحاق گفت:تحریم‌ها باعث می‌شود اقتصاد از حالت شفاف به حالت زیرزمینی برگردد و در واقع اجرای تحریم‌ها جلوی تجارت آزاد را می‌گیرد و حقوق بشر و رفاه مردم را زیر پا می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، یحیی آل اسحاق در همایش جنبش ضد تحریم که صبح امروز برگزار شد، گفت: با یک تحلیل تاریخی می‌توان گفت تحریم‌ها از سال 1950 به عنوان یک ابزار توسط نظام سلطه بر علیه کشورها مورد استفاده قرار گرفته است و تاکنون 120 کشور تحریم شده‌اند.
 
وی افزود: در بررسی این که اهداف تحریم چقدر موفق بوده است می‌توان گفت تحریم‌‌کنندگان تقریباً به 30 درصد اهداف خود رسیده‌اند و واقعیت این است که تحریم به عنوان یک ابزار در جنگ اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد و تحریم کنندگان فکر می‌کنند با این ابزار به اهداف خودشان می‌رسند.
 
رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: تحریم از روز اول انقلاب برای کشور ما به شکل‌های مختلف شروع شده است و امروز تحریم به بهانه فعالیت‌های هسته‌ای ایران شکل گرفته،اما واقعیت این است که مسئله هسته‌ای ایران آن طور که تحریم کنندگان بیان می‌کنند نیست، چرا که مقام معظم رهبری به عنوان عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی اعلام کرد‌ه‌اند که ما سلاح هسته‌ای نمی‌خواهیم و مخالف استفاده از سلاح هسته‌ای هستیم.
 
وی افزود: ایران همه گونه همکاری با بازرسین بین‌المللی انجام داده است و به نظر می‌رسد ادامه تحریم‌ها به دلیل موضوع هسته‌ای عادلانه و منصفانه نیست.
 
آل اسحاق گفت: تحریم‌کنندگان آنچه را که می‌گویند با آنچه را که به آن معتقد هستند مغایر است، چرا که تحریم کنندگان معتقد به تجارت آزاد دموکراسی، حقوق بشر و رفاه مردم هستند اما آثار تحریم‌ها مغایر این حرف‌هاست، چرا که تحریم‌ها باعث می‌شود اقتصاد از حالت شفاف به حالت زیرزمینی برگردد و در واقع اجرای تحریم‌ها جلوی تجارت آزاد را می‌گیرد و حقوق بشر و رفاه مردم را زیر پا می‌گذارد.
 
رئیس اتاق بازرگانی تهران با طرح این پرسش آیا فشار تحریم‌ها مؤثر بوده است یا خیر؟ گفت: تحریم‌کنندگان در تشخیص موضوع اشتباه کرده‌اند چرا که ملت ایران با فشار بیشتر عکس‌العمل نشان نمی‌دهند و تهدیدها و فشارها کار را برعکس می‌کند.
 
وی افزود: درست است که به ما آسیب رسیده و فرصت‌های زیادی را از دست داده‌ایم و فشار تحریم‌ها به مردم ایران به شکل‌های مختلف با افزایش تورم و افزایش بیکاری بوده است، اما آن طور که تحریم‌کنندگان فکر می‌کنند به دلیل این فشارها مردم در مقابل نظام نمی‌ایستند چرا که اگر دشمن خارجی به ما حمله کند علیرغم همه اختلافات در مقابل دشمن متحد می‌شویم.
 
رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: همانطور که در 13 آبان دیدید علیرغم اختلاف‌نظر فراوان همه مردم ایران از مذاکره کنندگان هسته‌ای کشور حمایت می‌کنند، لذا در چنین فضایی باید از حقوق مردم کشور حمایت کرد.
 
آل اسحاق گفت: تحریم‌ها مسیر اقتصادی را منحرف کرده است و این انحراف خلاف تعهدات نظام جهانی است، چرا که تحریم‌ها حقوق ملت‌ها را پایمال می‌کند در چنین فضایی نخبگان جهانی باید بدانند که تحریم کنندگان چه می‌کنند و چه می‌گویند.
 
وي خاطر نشان كرد: اگر برخورد عقلایی با تحریم‌ها داشته باشیم باید تحریم کنندگان مسئولیت اتفاقاتی که رخ داده بر عهده بگیرند.

انتهاي پيام/

برچسب ها: تحریم ، اقتصاد ، تجارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار