کاخ سفيد در برابر فشار تندروهاي کنگره براي تحريم بيشتر ايران مقاومت نشان داده است

خبرنگار شبکه تلويزيوني انگليسي زبان چين گفت، کاخ سفيد دربرابر فشارهاي تندروها در کنگره آمريکا براي افزايش تحريم عليه ايران، مقاومت نشان داده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني سي‌سي‌تي‌وي چين، جيم اسپلمن، خبرنگار اين شبکه طي گزارشي از واشنگتن درباره چشم انداز موفقيت مذاکرات هسته اي ايران با قدرت هاي جهاني که از امروز آغاز مي شود گفت، مذاکره‌کنندگان هسته‌اي ايران براي آغاز گفتگوهاي دو روزه با نمايندگان گروه 1+5، وارد ژنو شده اند. 

هدف (طرف‌هاي مقابل) از برگزاري اين مذاکرات اين است که توافقي از ايران بگيرند که بر اساس آن، اين کشور هرگونه تلاش در رابطه با برنامه توليد سلاح‌ هسته‌اي را متوقف کند. در ازاي اين توافقِ ايران، از تحريم ها عليه ايران نيز کاسته خواهد شد. 

از وقتي که حسن روحاني، رييس جمهور جديد ايران، از ماه اوتِ امسال روي کار آمده است، به نظر مي رسد ايران تمايلِ به مراتب بيشتري براي مذاکره، به خصوص با آمريکا، پيدا کرده باشد. دولت باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، به صورت محتاطانه از فرصت بوجود آمده براي تعامل با ايران استقبال کرده است. 

اسپلمن افزود، از سوي ديگر گروهي از تندروها در کنگره آمريکا، به رهبري سناتور رابرت منندز، شکل گرفته که تلاش دارند با اين مذاکرات مقابله کنند. منندز دقيقاً در زماني که به نظر مي آيد مذاکرات هسته اي در حال پيشرفت باشد، لايحه‌اي تقديم کنگره آمريکا کرده که بر تحريم‌ها عليه اين کشور مي افزايد. هدف از اين لايحه کاهش صادرات ايران به نصف مقدار موجود است. 

استدلال منندز اين است: تنها دليلي که ايران هم اکنون مذاکره مي کند اين است که تحريم‌ها صدمات زيادي به اين کشور زده است. از همين رو، مطمئن‌ترين راه اين است که با استفاده از تشديد تحريم‌ها، به ايرانيان فشار آوريم تا بدون دريافت هيچ امتيازي از غرب از برنامه هسته‌اي خود دست بکشند. 

اسپلمن ادامه داد: از سوي ديگر، کاخ سفيد و وزارت امور خارجه آمريکا دربرابر درخواست‌هاي ياد شده براي افزايش تحريم‌ها عليه ايران مقاومت نشان داده و اعلام داشته‌اند، ما براي مذاکره و چانه‌زني با ايران به فضاي کافي نياز داريم و اين در حالي است که ظاهراً به نظر مي‌رسد ايرانيان نيز آماده ايجاد تغييراتي باشند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار