قزوين درمقابله با شکارو صید در رديف سه استان اول کشور:

زنده گيري پرندگان سرگرمی عربهای خليج فارس

مدير کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: زنده گیری پرندگان شکاری نادر و در خطر انقراض برای قوش بازی و سرگرمی عربهای کشورهای حاشیه نشین خلیج فارس، از جمله تخلفاتی است که درسال های اخیر رایج شده است

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران فرهادی با اشاره به زحمات شبانه روزی محیط بانان در حفظ و حراست از عرصه های زیست محیطی استان گفت: استان قزوین علی رقم مشکل کمبود تعداد محیط بان در بخش جلوگیری از تخلفات شکارو صید در سطح 31 استان، جزو سه استان اول کشور قرار دارد.  
وی با بیان ذخیره غنی گونه های جانوری استان نظیر کل و بز وحشی، آهو، پلنگ، خرس، سیاه گوش، گراز، و پرندگانی مانند عقاب طلایی، دال، هما، سارگپه و کبک دری تصریح کرد: طبق قوانین و مقررات اتحادیه جهانی حفاظت از محیط زیست   (IUCN) ده  درصد مساحت هر کشور و به تبع آن استان ها به منظور حفاظت از تنوع زیستی بایستی تحت مدیریت حفاظت محیط زیست قرار گیرد و این درحالی است که در استان قزوین این رقم به میانگین جهانی نرسیده و فقط 5/1 درصد عرصه های استان تحت پوشش مناطق حفاظت شده قرار دارد که امیدواریم با همکاری مسئولان افزایش یابد.  
مديركل حفاظت محيط زيست استان قزوين افزود: زنده گیری پرندگان شکاری نادر و در خطر انقراض برای قوش بازی و سرگرمی عربهای کشورهای حاشیه نشین خلیج فارس، از جمله تخلفاتی است که درسال های اخیر رایج شده است.  
   
وی اظهار داشت: متخلفان این پرنده های نادر، معمولا از استانهای حاشیه جنوبی کشورهستند که در قالب باندهای منظمی عمل می کنند و پرندگان شکاری نادر را پس از زنده گیری با شگردهای مختلف به کشورهای خلیج فارس و عربی منتقل کرده و به فروش می رسانند که خوشبختانه با همکاری دوستداران محیط زیست و محیط یاران محلی این گروه که تهدیدی برای نسل پرندگان منحصر به فرد بشمار می روند در روزهای نخست فعالیت خود دراستان قزوین دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند .  
   
فرهادی همچنین یاد آور شد: بر اساس کنوانسیون بین المللی حفاظت از پرندگان شکاری که ایران نیز جزء این کنوانسیون است، کشور ما   به دلیل قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان شکاری ، متعهد شده که از صید و قاچاق پرندگان جلوگیری کرده و از آنها حفاظت نماید. .  
   
وی با اشاره به لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی برای محیط بانان افزود: این افراد به جهت حضور مداوم در طبیعت و مشاهده مستقیم گونه های جانوری باید سطح علمی بالایی ازلحاظ آشنایی با بیماری های حیات وحش داشته باشند.  
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار