صفارهرندی در نشست استکبارستیزی در دهه چهارم انقلاب:

آمریکا در پشت پرده همه اقدامات تفرقه‌انگیز نقش دارد/ اسناد لانه جاسوسی آمریکا حاکی از جنایت و براندازی بود

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر کارنامه کسانی که با جمهوری اسلامی درگیر بودند بررسی کنیم در پیشانی همه آن‌ها مهر همکاری با ایالت متحده خورده است. جلد اسناد لانه جاسوسی آمریکا حاکی از جنایت و براندازی بود

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، حسین صفارهرندی در نشست "استکبارستیزی در دهه چهارم انقلاب" در سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه در گذشته رابطه ایران و آمریکا فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده است، اظهار داشت: روز 13 آبان به عنوان روز ملی مبارزه با استکبار برای فراموش نشدن این سابقه ننگین مستکبرین توسط مجلس سوم به صورت قانون تصویب شد.

وی افزود: جنایاتی که آمریکا در گذشته علیه ملت ایران تا پیش از پیروزی انقلاب داشته منجر به کودتا علیه دولت ملی نمی‌شود.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه پس از دولت مصدق عملا انگلیسی‌ها جای خود را به لحاظ سلطه‌گری به آمریکا دادند، تصریح کرد: از اوایل مشروطه و دهه‌های پس از آن آمریکا را به عنوان جماعتی که نیات ناپاک انگلیسی داشته شناخته‌ایم که گاهی با عنوان کمک به ملت‌ها استعمار می‌کردند.

صفارهرندی اضافه کرد: تا دهه 30 برخی اذهان عمومی و روشنفکران نسبت به آمریکایی‌ها خوش‌بین بودند که این خوش‌بینی مفرط بلای جای آن‌ها شد.

وی با بیان اینکه کودتای 28 مرداد لکه ننگی بر پیشانی آمریکایی‌ها بود، اذعان داشت: در دهه‌های اخیر ایالات متحده اعتراف کرد که در سوابق خود خطاهایی داشته‌اند و گاهی تا آستانه عذرخواهی پیش رفته اما به اجرای عذرخواهی نرسیده‌اند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: گاهی کسانی که می‌خواهند کارنامه سوابق آمریکا را بازخوانی کنند به کودتای 28 مرداد رسیده و حوادث پس از این واقعه را به عنوان جنایات واقعی آمریکا می‌شمارند.

صفارهرندی افزود:‌ یکی از شاهدان حضور استکبار در ایران سفر کارتر به کشورمان و حضور شاه در کاخ سفید بوده که با اعتراض دانشجویان آن دوره مواجه شد و رژیم این دانشجویان را دستگیر کرد.

وی مطرح کرد: بعد از انقلاب شاهد اقدامات آمریکایی‌ها علیه ایران بودیم که از جمله آن‌ها به جنگ تحمیلی و جنگ زفار می‌توان اشاره کرد.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی آمریکایی‌ها احساس خسران بزرگی می‌کردند، تصریح کرد: آمریکا به دلیل از بین رفتن منافع خود و خسارات ناشی از انتقال انرژی و آبراهه‌ها دچار نگرانی شد چراکه باید زحمت‌های خود را در ایران بی نتیجه می‌انگاشت.

صفارهرندی با اشاره به اینکه آمریکا قسمت‌هایی از ایران را برای جاسوسی از منطقه در دست داشت و به دلیل پیروزی انقلاب آن‌ها را از دست داد گفت: همه خساراتی که آمریکا در برابر از دست دادن ایران متحمل می‌شد قابل تحمل‌تر از تشکیل نظام جمهوری اسلامی بود که در قواعد جهان سلطه نمی‌گنجیم و آن‌ها معتقد بودند که هر کشور باید وابسته به غرب و شوروی باشد.

وی عنوان کرد: در آن دوره که جنبش عدم تعهد نیز وجود داشت دارای دو دستگی بود که عده‌ای حامی آمریکا و عده‌ای حامی شوروی بودند که انقلاب عظیم ایران که مردم همه‌کاره آن بودند و با نام خدا صورت گرفت این جنبش را با مخاطره روبرو کرد.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تاریخ جهان از زمان انقلاب اسلامی ورقی تازه خورد که با بنیان آن متفاوت بود و خواسته‌های مردم متفاوت از خواسته‌های دیگر جهانیان بود.

صفارهرندی با بیان اینکه مردم همزمان به مقابله با آمریکا در مقابل شوروی ایستادند اظهار داشت: مردم در همه حال با استکبار به مبارزه می‌پردازند وی یکی از شعارهای آن زمان که مردم سر می‌دادند چین، شوروی و آمریکا دشمنان خلق ما بود.

وی افزود: رئیس‌ جمهور چین پس از واقعه 18 شهریور به دعوت شاه به ایران سفر کرد و این اتفاق را مورد توجه قرار نداد و همین خط بزرگ وی برای مردم ایران قابل پذیرش نبود.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه آمریکا در تمامی فتنه‌های جهان در پشت پرده استکبار قرار داشت، گفت: اگر کارنامه کسانی که با جمهوری اسلامی درگیر بودند بررسی کنیم در پیشانی همه آن‌ها مهر همکاری با ایالت متحده خورده است.

صفارهرندی تصریح کرد: هنگامی که امام خمینی(ره) در پاریس زندگی می‌کردند شخصی از ایشان درباره رابطه ایران با آمریکا سوال کرد و امام راحل در پاسخ به وی فرمودند رابطه ایران با آمریکا مانند سایر کشورهاست.

وی با بیان اینکه در سال 57 انقلاب مردمی در ایران شکل گرفت که رسانه‌های غربی از آن به "انقلاب خدا" تعبیر کرده‌اند، گفت: وقوع انقلاب اسلامی در ایران باعث شد تا تاریخ ورقی بخورد و با گذشته تفاوتی داشته باشد، تفاوت انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌ها این است که انقلابیون حرف‌های جدیدی نسبت به انقلابیون دیگر می‌زدند.
 
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: پس از تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان از برگ‌های پاره شده اسنادی که در آنجا پیدا شد 70 جلد کتاب به دست آمد که حاکی از آن بود که آمریکایی‌ها همواره در سفارتخانه‌شان پس از پیروزی انقلاب در تدارک برای براندازی نظام اسلامی و یا وابسته کردن ایران به ایالات متحده بودند که این بخشی از کارنامه جنایت آمریکایی‌هاست.
 
این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه افزود: در سال 59 آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند که رابطه‌شان را با ایران قطع کنند، این قطع رابطه نباید به پای مسئولان ایرانی نوشته شود، البته پس از قطع رابطه هم روابط اقتصادی با این کشور تا حدودی جریان داشت اما 2 طرف به یکدیگر سوءظن داشتند.
 
صفارهرندی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها می‌خواستند حکومتی که در ایران تاسیس شده را به خودشان، شوروی سابق و یا چین وابسته کنند، گفت: امروزه نه تنها آنها به این هدفشان نرسیده‌اند، بلکه انقلاب اسلامی به الگویی برای سایر کشورها و ملت‌ها نیز تبدیل شده است.
 
وی افزود: آنها در اوایل دهه 60 پیغام فرستادند که حاضریم در طول جنگ از نظر تسلیحات نظامی به شما کمک کنیم، در صورتی که در همان زمان جنگنده‌های خود را در خلیج‌ فارس سازماندهی کرده بودند، اما حاضر بودند که در تجهیزات نظامی به ما کمک کرده و سلاح بفروشند.
 
این کارشناس مسائل سیاسی در همین زمینه افزود: پیشنهاد آنها برای فروش سلاح به ما در زمانی داده شد که آنها متوجه شدند که رزمندگان ما قصد بازسازی موشک "تاو" را دارند و می‌خواهند در مهندسی تولید این موشک را بازتولید کنند، سفر مک فارلین به ایران نیز با همین هدف انجام شده بود.
 
صفارهرندی ادامه داد: آنها می‌خواستند که ما دستمان را برای خرید موشک "تاو" به سوی آنها دراز کنیم، البته آنها همواره در پیشنهادهایشان به ایران شرط می‌گذاشتند.
 
وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها همواره از ما می‌خواستند که دست از قانون اساسی خود برداریم، افزود: آنها در پیشنهاداتشان همواره چنین پیش‌شرط‌هایی را برای مذاکره با ایران قائل می‌شدند.
 
این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: میوه 3 دهه ایستادگی کردن بر مواضع حق و تدارک برای خودکفایی ما در شرایطی ایجاد شده که می‌توانیم دشمن را به عقب‌نشینی وادار کرده و برای آنها شرط تعیین کنیم.
 
صفار هرندی در پاسخ به صحبت‌های یک دانشجو که گفت سیاست‌های اصولگرایان به درد جامعه نمی‌خورد و باید پیام 24 خرداد به روشنی درک شود و از طرفی اصولگرایان باید به دنبال ماکیاولیستی جدید برای خود باشند، تصریح کرد: بنده معتقدم که دانشگاه‌ محل همین نقدها است، شما که به قول خودتان پیام 24 خرداد را درک کرده‌اید، نباید فضای خفقان در جامعه ایجاد کنید و بگویید هیچکس به غیر از ما حق صحبت کردن و اظهارنظر ندارد.
 
وی ادامه داد: بنده در 8 سال گذشته بیشترین نقدها را به عملکردها داشته‌ام.
 
این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که پرسید فضای دانشگاه 8 دی 88 تک‌صدایی شده است، نظر شما در این باره چیست، تصريح کرد: بنده 8 دی را در خاطر ندارم، اما 9 دی را خوب به یاد دارم، 9 دی روز قیام یک ملت علیه ناروایی‌هایی بود که عده‌ای با فریب بیگانه به راه انداخته بودند، تاریخ و افکار عمومی را نمی‌شود عوض کرد، 9 دی قرین راهپیمایی‌هایی است که در بهترین روزهای انقلاب اتفاق افتاد .
 
صفارهرندی تصریح کرد: اصولگرایان حداقل تا این اندازه جرأت داشتند که صدایشان را علیه منحرفین و کسانی که با بیگانه هم‌صدایی می‌کردند بلند کنند، اما کسی از میان شما که مدعی هستید دوران اصولگرایان پایان یافته علیه این جفاها اعتراض نکرد.
 
وی با اشاره به اینکه ممکن است در کارنامه آقای احمدی‌نژاد خطاهایی وجود داشته باشد، گفت: بنده معتقدم که بیان حقیقت هلوکاست به درستی و در زمان آقای احمدی‌نژاد مطرح شد، البته قبلا نیز آقای رژه گارودی محقق و فیلسوف فرانسوی سالها پیش این حقیقت را بیان کرده بود، اما او را به زندان انداختند و دادگاهی‌اش کردند، پس از بیان این حقیقت بود که افکار عمومی دنیا ما را بیشتر ستایش کرد.
 
صفارهرندی با بیان اینکه به دلیل پرده‌برداری از حقیقت هلوکاست در آمریکا نهضت ضداسرائیلی به راه افتاده است، افزود: این نهضت به غیرواقعی بودن فلسفه وجودی رژیم صهیونیستی پی برده است، بیان واقعیات هلوکاست برای ما هیبت و عظمت آورده است که پس از آن افکار عمومی دنیا ما را همواره ستایش کرده‌اند.
 
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که دوران اصولگرایان به پایان رسیده است و آن‌ها باید به دنبال افکار دیگری باشند، گفت: اگر تفکر مانند لباس باشد که امروز کنار بگذاریم و فردا لباس دیگری بپوشیم، بنده این را قبول ندارم، تفکر و ایدئولوژی مانند لباس نیست که هر روز عوض کنیم.
 
این کارشناس مسائل سیاسی در همین زمینه اظهار داشت: در بین برخی دانشجویان چرخش تفکرات را به صورت نو‌به‌نو دیده‌ایم، یک روز دانشجویان از سفارت آمریکا بالا می‌روند و ما را با آنها دچار مشکل می‌کنند، اما در روز دیگر برای آمریکا فرش قرمز پهن می‌کنند، بالاخره ما به کدام ساز آنها برقصیم؟
 
صفارهرندی افزود: در حال حاضر دولتی مستقر شده که رئیس‌جمهورش پیش از انتخاب بارها گفته که نه اصلاح‌طلب و نه اصولگراست و همواره از اعتدال‌گرایی دم می‌زده است و شرایط بینابینی برای خودش در نظر گرفته است، در اینجا این سوال مطرح می‌شود که چرا باید دولتی که خودش را اعتدال‌گرا می‌داند به جریانی منتسب کنیم که سوابقش در گذشته نشان داده است؟
 
وی ادامه داد: اگر اصلاح‌طلبان می‌توانستند یک فردی را از بین خودشان انتخاب کرده و معاون اول دولت اصلاحات را مناسب می‌دیدند، به او رای می‌دادند. چرا آنها نامزد حداکثری خودشان را قربانی کردند؟ آقایان عارف و منتجب‌نیا بارها در زمان انتخابات ریاست جمهوری گفته بودند که آقای روحانی را از خودشان نمی‌دانند.
 
وزیر ارشاد دولت نهم خاطرنشان کرد: اینکه دولت با شعار اعتدال‌گرایی بر سر کار آمده است و خودش را منتسب به هیچ دسته و جناحی نمی‌داند را باید یک فرصت بدانیم. منافع و مصالح ملی و نیز حل مشکلات مردم باید نقطه مشترک همه با دولت باشد.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: صفارهرندی ، نشست ، ستیزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار