دادستان کل کشور در نشست خبری مطرح کرد/1

آثار حیات اعدامی بجنوردی دو ساعت و نیم بعد از اجرای حکم دیده شد نه 24 ساعت

دادستان کل کشور گفت: آثار حیات بر فرد محکوم به اعدام حداکثر دو ساعت و نیم بعد مشخص شد و اینکه می‌گویند این مساله بعد از 24 ساعت مشخص شده واقعیت ندارد، در حال حاضر فرد هوشیاری خود را بازیافته و به بخش عمومی منتقل شده و وضعیت وی رو به بهبودی است.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای امروز دوشنبه (6 آبان) در پنجاه وچهارمین نشست خبری به سوالات خبرنگاران رسانه‌های مختلف پاسخ داد.

وی در ابتدای این نشست خبری ضمن تبریک اعیاد گذشته قربان و غدیر، پیشاپیش فرارسیدن ایام محرم را گرامی‌ داشت.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه اظهار داشت: در این ایام تعدادی از مرزبانان ما توسط افراد ضد انقلاب به شهادت رسیدند که این مهم را به همه ملت و خانواده‌های آن‌ها تسلیت عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: امیدوار هستیم با کمک نیروهای امنیتی و نظامی هرچه سریع‌تر این افراد شناسایی و دستگیر شوند و آن‌هایی که در خارج از مرز هستند با همکاری کشورهای همسایه تحت تعقیب قرار گیرند و به سزای اعمال خود برسند.

دادستان کل کشور در خصوص فردی که به جرم حمل نزدیک یک کیلوگرم هروئین محکوم به اعدام شده بود تصریح کرد: کلیه کسانی که در خصوص مواد مخدر در صورتی که به حکم خود اعتراض داشته باشند یا خیر باید توسط رئیس دیوان عالی کشور نسبت به حکم اعدام آن‌ها بررسی صورت گیرد و رئیس دیوان عالی کشور نسبت به آن اعلام نظر کند بنابراین پرونده مذکور هم به تهران آمده بود و حکم اعدام آن تایید شده بود.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: حکم فرد محکوم به اعدام به مرحله اجرا درآمده و وی به دار آویخته شد، تشریفات مورد نظر و همینطور پزشک مربوطه در خصوص سلب حیات فرد اعدامی مذکور را مورد معاینه قرار داده و طبق ضوابط وی به پزشک قانونی منتقل شده بود و این در حالی است که یکی از ماموران در سردخانه متوجه شده که آثار حیات بر فرد محکوم به اعدام باقی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: آثار حیات بر فرد محکوم به اعدام حداکثر دو ساعت و نیم بعد مشخص شد و اینکه می‌گویند این مساله بعد از 24 ساعت مشخص شده واقعیت ندارد، در حال حاضر فرد هوشیاری خود را بازیافته و به بخش عمومی منتقل شده و وضعیت وی رو به بهبودی است.

دادستان کل کشور تصریح کرد: چنانچه افراد محکومی که بنا به جرم مواد مخدر محکوم به اعدام می‌شوند درخواست عفو داشته باشند این مهم در کمیسیون استانی و بعد مرکزی تهران بررسی می‌شود و چنانچه آن‌ها مشمول عفو قرار گیرند شامل یک درجه تخفیف می‌شوند به طوری که حکم اعدام آن‌ها به حبس ابد و یا در برخی مواقع مشمول دو درجه تخفیف یعنی به 15 سال حبس محکوم می‌شوند.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص اعدام مجدد فرد محکوم به اعدام اظهار داشت: در جلسه روز چهارشنبه گذشته که ریاست قوه قضاییه حضور داشتند اعلام شد که به لحاظ حقوقی و شرعی این موضوع اصلا پیچیده نیست و این سوال که از نظر حقوقی چنانچه بعد از اجرای حکم اعدام از فرد مذکور سلب حیات نشده و وضعیت وی بهبود پیدا کرده، آیا الزاما باید وی را اعدام کرد؟ همانطور که ریاست قوه قضاییه اعلام کردند در این خصوص می‌توان درخواست عفو کرد.

دادستان کل کشور اضافه کرد: گاهی خود قاضی هنگامی که فردی محکوم به اعدام است به استناد ماده 38 مواد مخدر می‌تواند درخواست یک درجه تخفیف در حکم کند بنابراین امکان درخواست عفو ممکن است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار