درمان اغلب التهابات گوش میانی کودکان نیاز به" آنتی بیوتیک" ندارد

التهاب گوش میانی یکی از شایع‌ترین انواع بیماری در سنین کودکی است و برای درمان اغلب موارد ابتلا به این التهاب نیازی به درمان‌های آنتی‌بیوتیکی نیست.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب‌دا؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج  با اشاره به آغاز فصل سرما و امکان شیوع برخی بیماری‌ها، افزود: التهاب گوش مياني يکي از مهم‌ترين بيماري‌هاي دوران کودکي است كه سبب افزايش مراجعه كودكان به پزشک و هم‌چنين افزايش مصرف آنتي‌بيوتيک‌ها در اين سنين  مي‌شود.

دکتر سید سجاد خرم‌روز اظهار کرد: 50 تا 85 درصدكودكان در سنين سه تا پنج سالگي حداقل يک بار بیماری التهاب حاد گوش مياني را تجربه می‌کنند.

این دکترای میکروبیولوژی ادامه داد: علاوه بر باکتری‌هایی مانند استرپتوکوک پنومونيه و هموفيلوس آنفلوانزه، عوامل ويروسي و هم‌چنين عوامل آلر‍‍‍‍ژن نيز سبب التهاب گوش مياني مي‌شوند.

 انواع بیماری التهاب گوش میانی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به دو نوع شناخته شده بیماری التهاب گوش میانی، تصریح کرد: نوع حاد (Acute otitis media; AOM) و همراه با ترشحات (Otitis media with effusion;OME)  دو فرم اصلي التهابات گوش مياني هستند.

خرم‌روز ابراز داشت: در نوع حاد بیماری التهاب گوش میانی،  ترشحات در همراهي با يکي از علائم التهاب گوش مياني مثل درد، تحريک‌پذيري و يا سوراخ شدگي پرده صماخ ديده مي‌شود، اما در حالتی که همراه با ترشحات باشد (OME) علاوه بر ترشح گوش مياني، ساير علائم مربوط به عفونت حاد ديده نمي‌شود.

وی سن کودک را نیز در زمینه ابتلا به دو نوع متفاوت بیماری التهاب گوش میانی موثر دانست و گفت: شایع‌ترین گروه سنی مبتلایان به نوع حاد التهاب گوش میانی، کودکان 6 تا 11 ماهه هستند و با  بزرگ‌تر شدن کودکان، احتمال ابتلا به این بیماری کاهش می‌یابد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه، افزود: به طور کلي تا  سن 3 سالگي، 60 تا 70 درصد از کودکان به التهاب حاد گوش میانی مبتلا می‌شوند که اين ميزان در سن  7 سالگي به 90درصد مي‌رسد.

 مراقب کودکان مستعد به التهاب گوش باشیم

خرم‌روز اضافه کرد: کودکانی که تا سن دو سالگي بیش از 6 بار به عفونت حاد گوش مياني مبتلا شوند، به عنوان افراد مستعد التهاب گوش مياني در نظر گرفته شده و والدین باید در این زمینه بیشتر مراقب کودک خود باشند.

وی با بیان اینکه اغلب کودکان مبتلا به التهاب حاد معمولا به صورت خودبه‌خود بهبود یافته و نيازي به درمان آنتي‌بيوتيكي ندارند، اظهار کرد: در مواردي كه بهبودي حاصل نشود، پزشک معالج با استفاده از مسكن‌ها و آنتي‌هيستامين‌ها به درمان کودک می‌پردازد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یادآور شد: مناسب‌ترين آنتي‌بيوتيك‌ها برای درمان التهاب حاد گوش مياني، "آموكسي‌سيلين" است./ح

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار