در آستانه عید سعید قربان اعلام شد

تهیه دام از مراکز تحت نظر "سازمان دامپزشکی"/توصیه های لازم بهداشتی به خریداران دام و ذابحین

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر در آستانه عید قربان اعلام کرد مردم حتماً برای ذبح کردن، دام را از میادین تحت نظارت سازمان دامپزشکی تهیه کنند.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ دکتر محمدمهدی گويا گفت: با توجه به فرا رسيدن مراسم عيد قربان و ضرورت اطلاع رساني به مردم و موارد خطرات ناشي از انتقال بيماري هاي قابل انتقال بين انسان و حيوان و ضرورت پيشگيري از ابتلا به اينگونه از بيماري ها حين ذبح و قرباني كردن دام، مقرر شده است هماهنگي با ادارات كل دامپزشكي استان ها در مورد مخاطرات بهداشتي عرضه غير مجاز دام و عدم كشتار دركشتارگاه ها در روز عيد قربان، توسط دانشگاه هاي علوم پزشكي به عمل آيد.

وی توصیه های تهیه و ذبح دام در این روز را چنین توضیح داد: مردم دام را از ميادين تحت نظارت ادارات كل دامپزشكي تهیه و حتي المقدور افراد با سابقه قصابي اقدام به ذبح و قطعه قطعه کردن لاشه کنند.

وی افزود: در صورت ابتلا به بيماري در دام و و يا عدم رعايت بهداشت فردي خطر انتقال عامل بيماري به ذابحين وجود دارد، بنابراین لازم است ذابحین به این دو نکته توجه کنند.

دکتر گویا در ادامه بیان داشت: در هنگام ذبح و قطعه قطعه كردن گوشت  از وسايل حفاظت فردي شامل دستكش، روپوش و پيش بند، ماسك و عينك استفاده شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر اعلام کرد: آلودگي محيط كشتار از طريق آلودگي هاي ثانويه گوشت، پراكنده شدن خون و دفع غير بهداشتي ضايعات دامي، تغذيه حيوانات ولگرد نظير سگ و گربه از ضايعات دامي و احتمال انتقال آلودگي از طريق اين حيوانات وجود دارد که باید به این موارد توجه کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عدم رعايت نكات ايمني و بهداشتي در هنگام توزيع و مصرف گوشت دام قرباني مي تواند علاوه بر ايجاد مخاطرات فردي و محيطي و اجتمائي موجب كاهش كيفيت گوشت شود./ح

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار