كاخ گلستان معرف دوران تحول در معماري ايراني است

معماري كاخ گلستان معرف دوران تحول در معماري ايراني بوده زماني كه معماري ايران تحت تاثير مراودات سياسي و فرهنگي با كشورهاي اروپايي قرار گرفته است.

"سيدعليرضا قهاري" رئيس انجمن مفاخر معماري ايران به خبرنگار حوزه ميراث‌فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت: در دوم تير سال جاري كاخ گلستان در فهرست آثار ميراث‌جهاني به ثبت رسيد.
وي افزود: از 37 سال پيش تاكنون 16 اثر ايراني در اين فهرست جاي گرفته‌اند.

"قهاري" تصريح كرد: مجموعه كاخ گلستان كه شامل يك باغ تاريخي و چندين كاخ و تالار سلطنتي است از دو منظر حائز اهميت بوده نخست آنكه معماري ان معرف دوران تحول در معماري ايراني است دوراني كه معماري ايران تحت تاثير مرودات سياسي، تجاري و فرهنگي با كشورهاي اروپايي قرار گرفت و با معماري نئوكلاسيك اروپا درآميخت  و از آن پس  شاهد جديدي در معماري ايراني بوديم.

رئيس انجمن مفاخر معماري اريان بيان كرد: كاخ گلستان داراي مجموعه بزرگي از نفايس فرهنگي تاريخي ايران و جهان بوده همين موره باعث تمايز با 15 اثر ديگر ايراني كه در فهرست نيراث جهاني ثبت شده است.

وي اظهار داشت: مهمترين نفايس موجود در كاخ گلستان كتابخانه بيوتات سلطنتي بوده كه هسته اصلي آن را كتابهايي تشكيل مي‌دهد بدست آوردن است و بعدها در دوره قاجار كتاب‌هاي نفيس ديگري به آن افزوده شده‌اند.

"قهاري" ادامه داد: آلبوم خانه سلطنتي كه 42 هزار و 500 قطعه عكس تاريخي و چند هزار نگاتيو شيشه‌اي از دوره قاجار را در خود جاي داده است هزاران برگ از نكاتبات ومراسلات سياسي دهها تابلوي نقتشي از بزرگترين نقاشان ايراني و اروپايي در سده نوزدهم و بيستم ميلادي و نيز هداياي نفيسي كه از سوي سران ديگر كشورها مانند ناپلون بناپارت، ملكه ويكتوريا و تزارهاي روسي به شاهان قاجار اهدا شده قسمتي از نفايس موجود در مجموعه كاخ گلستان است.
گفتني است: انجمن مفاخر معماري ايران در نود و چهارمين گفتمان هنر و معماري كه به مناسبت گراميداشت ثبت جهاني كاخ گلستان 23 مرداد در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) برگزار مي‌شود به كاخ گلستان مي‌پردازد./ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار