تشکیل کارگروه برای بررسی عوامل مرگ و میر گوزن های زرد در سایت کرخه

با تشکیل کارگروه متخصین دانشگاهی و کارشناسان سازمان دامپزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست کلیه عوامل مرگ و میر گوزن های زرد در سایت کرخه بررسی می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران نشست تعیین راهکارهای مبارزه با بیماری میاز در سایت کرخه با حضور معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان، اساتید ، نمایندگانی از دانشکده دامپزشکی ، دانشکده منابع طبیعی دانشکده بهداشت دانشگاه تهران ، سازمان دامپزشکی کشور ، اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان ، دفتر حیات وحش و تنوع زیستی ، دفتر شکار و صید ، دفتر موزه های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی ، موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور، در سالن اجتماعات معاونت محیط طبیعی  سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.
معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست  در این نشست  ضمن ارائه گزارش مختصر از وضعیت و شرایط موجود بیماری در منطقه کرخه و اقدامات صورت گرفته به ضرورت و اهمیت تشکیل این ستاد و تدوین راهبردها، برنامه و اقدامات ضروری برای مدیریت دراز مدت سایت های تکثیر در اسارت کشور با رویکرد پیشگیری و کنترل بیماری در این مراکز تاکید کرد.
 
همچنین دراین جلسه معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست خوزستان، گزارشی از اقدامات انجام شده جهت کنترل میاز در منطقه ارائه و در ادامه جناب آقای دکتر پرچمی عراقی، عضو هیئت علمی موسسه تحقیقاتی گیاه پزشکی، گزارشی از نتایج بررسی های صورت گرفته روی شناسایی مگسهای میاز در منطقه به همراه پیشنهاداتی برای کنترل این حشرات ارائه کرد.
 
 
در این نشست مقرر شد، کلیه سوابق و نتایج آزمایشات دامپزشکی صورت گرفته از دامپزشکی استان اخذ گردد و در صورت نیاز نمونه برداری و آزمایشات مجدد صورت گیرد.
همچنین  بر اساس نتایج آزمایشات دامپزشکی و بررسی های لازم، پروتکل درمانی و پیشگیری توسط یک گروه دامپزشکی با مشارکت نمایندگان سازمان دامپزشکی (کشور و استان) ، دانشکده دامپزشکی و بهداشت دانشگاه تهران و گروه بیماریهای دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست تدوین شود.
.
بنا بر این گزارش ،‌سیستم زنده گیری و پایش مستمر جمعیت گونه در کلیه سایت های تکثیر و نگهداری گونه ایجاد شود و پروژه های پژوهشی و مطالعاتی موردنیاز در منطقه شامل  ارزیابی روند تغییرات و تعیین سطح زیستگاههای مطلوب گوزن زرد در محدوده دز و کرخه ، بررسی امکان سنجی معرفی مجدد گوزن زرد به زیستگاههای طبیعی دز وکرخه، بررسی احتمال حضور گوزن زرد در جنگلهای دز، بررسی کارایی تله های فرمونی در جهت کاهش جمعیت مگسها، مطالعه فون دوبالان و عامل میاز در پستانداران وحشی ایران و راههای کنترل آنها ، مطالعه فون مهره داران منطقه از جمله پرندگان حشره خوار ، جوندگان و خزندگان در منطقه انجام شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار