جنبش اعتصاب غذاي زندانيان گوانتانامو شش ماهه شد

زندانيان زندان بحث بر انگيز گوانتانامو که بي هيچ محاکمه اي در حبس به سر مي برند درست شش ماه است که دست به اعتصاب غذا زده اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، جنبش اعتصاب غذاي زندانيان گوانتانامو از نظر مدت زمان و تعداد اعتصاب کنندگان بي سابقه است هر چند به نظر مي رسد از شدت آن کاسته شده است.

در حالي که اکثر زندانيان گوانتانامو در زير آفتاب سوزان اين زندان روزه دارند مسئولان اين زندان آمريکايي بر اين باورند که يک سوم آن ها در اعتصاب غذا هستند.

از مجموع 166 زنداني اين زندان دورافتاده واقع در خاک کوبا که از قرن نوزدهم در اجاره آمريکاست 57 نفر از شش ماه پيش در اعتصاب غذا هستند.

بنا به گزارش مسئولان زندان گوانتانامو که هر فردي را که نه وعده پشت سر هم غذا نخورد ، جزو دسته اعتصاب کنندگان غذا به شمار مي آورد  در ماه ژوئن اعتصاب غذاي زندانيان به اوج خود رسيد و 108 زنداني دست به اعتصاب غذا زدند.

سروان رابرت دوراند، سخنگوي اين زندان تاکيد کرد اين اعتصاب غذا از نظر تعداد افراد اعتصاب کننده و شمار روزهايي که ادامه يافته بي سابقه است.

وي تاکيد کرد خواسته زندانيان آزادي از زندان است. اين اعتصاب با اعتصاب غذاهاي سال هاي 2005 و 2006 که زندانيان به وضعيت زندان و شرايط خود اعتراض داشتند متفاوت است.

ششم فوريه زماني که نگهبانان زندان با حالتي توهين آميز قران هاي متعلق به زندانيان را زير و رو مي کردند خشم زندانيان دو چندان شد.

شش ماه است که وکلاي زندانيان تاکيد مي کنند اکثر زندانيان به ويژه نسبت به زنداني شدن نامحدود خود از يازده سال پيش بي هيچ محاکمه اي و بي آن که مجرم بودن آن ها قطعي شود اعتراض دارند.

ديويد رمس وکيل مدافع 15 تن از زندانيان گوانتانامو مي گويد: عوامل زيادي هستند که کاهش شمار زندانيان اعتصاب کننده را در اين اواخر توجيه مي کند. احساس من اين است که بسياري از افراد به خواسته خود رسيده اند چون اعتصاب غذا سبب شده است تا بار ديگر توجه ها به سمت گوانتانامو جلب شود و باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا را واداشته است وارد عمل شود.

دوراند افزود سخنراني اوباما ، اظهار نظر وکلا يا انتخاب نماينده اي جديد براي آغاز دوباره روند ديپلماتيک بررسي پرونده اين زندانيان  اتفاق هاي تازه اي بودند و به اعتقاد ما عده اي بر اين باورند که به هدف خود رسيده اند.

باراک اوباما اواخر ماه مه در حالي که اعتصاب غذاي زندانيان گوانتانامو در اوج خود قرار داشت بار ديگر وعده داد اين زندان تعطيل شود و مهلت قانوني مربوط به انتقال 56 زنداني يمني ليبرال را لغو و فرستاده ويژه اي را در زمينه استرداد اين افراد تعيين کرد.

از مجموع 166 زنداني گوانتانامو 86 زنداني با مليت هاي مختلف چراغ سبز مسئولان نظامي آمريکا را براي انتقال به کشورهاي متبوعشان دريافت کرده اند.

رمس مي گويد: با اين حال تنها راه حل مشکل گوانتانامو  اين است که اوباما زندانيان را آزاد کند.

وي افزود: زندانيان در اين صورت است که پيروز مي شوند هر چند براي آن ها اين مسئله بسيار گران تمام شده است.

اين وکيل مدافع تاکيد کرد: بسياري از اين زندانيان ديگر قادر به ادامه وضعيت روحي و جسمي که به آن ها تحميل مي شود نيستند چون در پشت ديوارهاي عايق بندي شده اردوگاه هاي پنج و شش 41 اعتصاب کننده هنوز به زور وادار به غذا خوردن مي شوند و يکي از آن ها روز سه شنبه راهي بيمارستان شد.

در گوانتانامو ، اعتصاب کنندگان غذا  که کاهش وزن چشمگيري داشته اند روي صندلي بسته مي شوند و با لوله اي که از طريق بيني به داخل معده شان فرستاده مي شود به آن ها غذا خورانده مي شود.

زندانبانان  يک صدا تاکيد دارند که روند اين کار دشوار نيست و اکثر زندانيان داوطلبانه تسليم مي شوند اما رابرت دوراند اعتراف مي کند اعتصاب کنندگان غذا حق زندگي در جمع را از دست مي دهند.

در ماه رمضان مسئولان زندان اعتدال و بخشش به خرج داده اند. آن ها قوانين سخت گيرانه انضباطي را کنار گذاشته  و حتي به عده اي اجازه داده اند نماز جماعت بخوانند. افسر نيروي دريايي آمريکا مي گويد: رمضان اين هفته تمام مي شود و بايد ديد آيا زندانيان به اعتصاب غذا پايان مي دهند يا دوباره آن را از سر مي گيرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار