سیارات غول پیگر گازی به "خورشید" مادر خود می چسبند

ستاره شناسان با تحقیقات مختلفی که برروی سیارات فراخورشیدی انجام داده اند مشاهده کرده اند که برخی از سیارات غول پیکر گازی به خورشید مادر خود می چسبند و در فاصله بسیار نزدیکی از آن قرار می گیرند.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران؛ فناوری های نوین در سال های اخیر یافتن سیارات فراخورشیدی به حدی آسان شده که ستاره شناسان در بررسی های خود از بخش های مختلف کائنات می توانند یک یا چند سیاره جدید را کشف کنند.

تلسکوپ فضایی Gmini که توانایی تصویرسازی کرونوگرافیک نزدیک با مادون قرمز را دارد موجب شده تا محققان با استفاده از آن بتوانند سیارات فراخورشیدی بی شماری را کشف و مدار انواع مختلف ستارگان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

تحقیقات نشان می دهد که اغلب سیارات فراخورشیدی تمایل به دوری از ستاره والد خود دارند در حالی که سیارات غول پیکر گازی همانند فرزندانی چسبیده به والدین خود به نظر می رسند در این تحقیق تمایلات مشابه در کلاس های ستارگان مختلف مورد بررسی قرار گرفته که نشان می دهد تمامی سیارات گازی غول پیکر از نزدیکی به ستاره مادر برخوردار نیستند به طوری که برخی از آنها با ستاره والد خود 25 تا 70 برابر فاصله زمین تا خورشید فاصله دارند.

چنین مطالعاتی به دانشمندان برای درک بهتر شکل گیری سیارات غول پیکر گازی تعیین فاصله مداری سیارات به عنوان نشانه کلیدی برای بررسی فرضيه های شکل گیری سیارات فراخورشیدی کمک می کند.

گفتنی است، این کشف ها با بررسی تعداد کمی ستاره به دست آمده و احتمالاً برای تعداد زیادی سیاره گازی غول پیکر قابل تعمیم خواهد بود./ح