سرشماری حیات وحش خراسان شمالی پایان یافت:

قوچ و میش گونه جانوری استان/ تعداد کل و بز کمتر از 40 راس

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خراسان شمالی از پایان سرشماری تابستانه حیات وحش خبر داد.

آبسالان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: سرشماری تابستانه حیات وحش استان با هدف مشخص کردن آخرین آمار زاد و ولد و افزایش یا کاهش جمعیت طی چند هفته گذشته به کمک 40 نیروی محیط بان آغاز شد که طی آن هر منطقه به مدت 2 روز سرشماری شد.

وی ادامه داد: در این سرشماری قوچ و میش با تعداد 3 هزار و 98 راس بیشترین و گونه غالب استان بود که نسبت به سرشماری تابستانه سال گذشته بیش از 600 راس افزایش داشته ایم.

وی کل و بز را کمترین گونه استان برشمرد و افزود: طی سرشماری تابستانه امسال 32 راس کل و بز برآورد شد که نسبت به سال گذشته با کاهش 55 درصد مواجه بوده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خراسان شمالی اظهار داشت: این سرشماری در 2 پارک ملی سالوک و ساریگل و 3 منطقه حفاظت شده میاندشت، قرخود و گلیل سرانی صورت گرفته است.

آبسالان در ادامه اضافه کرد: پارک های ملی به لحاظ تنوع گیاهی، امنیت و وسعت تعداد بیشتری از گونه های جانوری را در خود جای داده که در مجموع قوچ و میش سرشماری شده در این 2 پارک نزدیک به 3 هزار راس است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

آبسالان با اشاره به جمعیت موجود پلنگ و یوز و سایر گربه سانان تصریح کرد: جمعیت یورپلنگ، پلنگ و سایر گربه سانان به لحاظ این که کمتر در دید هستند را نمی شود با سرشماری برآورد کرد بلکه تنها از روی مشاهده آثار به جای مانده و یا از طریق دوربین های تله ای که در کنار آبشخورها جانمایی می شود می توان برشمرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در پایان با اشاره به سرشماری پرندگان خاطر نشان کرد: در طول سال 2 بار سرشماری داریم یکی تابستان و دیگر اواخر پاییز و این سرشماری تنها شامل پستانداران بزرگ جثه می شود و سرشماری پرندگان محدود به آبان و آذر می شود که پرندگان مهاجر و بومی به استان می آیند./ف

برچسب ها: وحش ، خراسان ، سرشماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار