کاهش 15درصدي نياز بدن به غذا در ماه رمضان

مديرگروه بيوشيمي و تغذيه دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد با تأکيد بر رعايت الگوهاي غذايي صحيح در ماه مبارک رمضان براي جلوگيري از چاقي، تأکيد کرد: بطور معمول در ايام روزه‌داري غير از 4روز نخست،15درصد نياز بدن به مواد غذايي کاهش مي‌يابد و اگر الگوهاي صحيح غذايي را رعايت کنيم، بايد در پايان ماه مبارک کاهش وزن نيز داشته باشيم.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از  وبدا، دکتر محمدصفريان  درباره روزه‌داري و تغذيه، به اين نکته اشاره کرد که هنگام افطار، افراد روزه خود را با غذاهاي بسيار سبک مانند نان و پنير و خرما باز کنند، چراکه بعد از گرسنگي طولاني‌مدت، دستگاه گوارش آمادگي لازم براي هضم غذا را ندارد.

وي با اشاره به اهميت مصرف ميوه و سبزي‌ها در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: در وعده شام و تا هنگام سحر، افراد نسبت به تأمين مايعات و مصرف ميوه و سبزي اقدام کنند و در وعده سحري نيز توصيه به خوردن غذاهايي با ترکيب پروتئين است.

نظم غذايي سالمندان و کودکان رعايت شود

وي، سالمندان و کودکان را اقشار آسيب‌پذير جمعيت در ماه مبارک رمضان دانست و اظهار کرد: از آنجا که بيشتر اعضاي خانواده روزه هستند، نظم غذايي سالمندان و کودکان بهم مي‌خورد و بطور معمول سفره‌اي انداخته نمي‌شود و کمتر به اين دو قشر توجه مي‌شود و به همين دليل ممکن است در اين ايام، آسيب ببينند، بنابراين به خانواده‌هايي که کودک يا سالمند دارند، توصيه اکيد مي‌شود نظم غذايي را رعايت کنند.

دکتر صفريان درباره کساني که نبايد روزه بگيرند نيز گفت: ديابتي‌ها بدليل اين که دريافت نوسان‌هاي غذايي برايشان مناسب نيست و بيشتر مبتلايان به سنگ کليه و صفرا، فشارخون، بيماران کليوي، زنان باردار و شيرده نمي‌توانند روزه بگيرند.

توجه به فرآيندهاي طبخ غذا بويژه در نذري‌ها

مديرگروه بيوشيمي و تغذيه دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد با تأکيد بر  توجه به فرآيندهاي طبخ غذا بويژه در نذري‌ها، گفت: از روغن‌هاي سالم در غذاهاي نذري استفاده شود و به هيچ عنوان غذاهاي گرم نذري در ظروف يکبار مصرف و پلاستيکي توزيع نشود که به دستگاه گوارش آسيب جدي زده و سرطان‌زايي آنها به اثبات رسيده است.





برچسب ها: روزه ، غذا ، گرسنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار