افشاگر اطلاعات محرمانه آمريکا هنگ کنگ را به مقصد مسکو ترک کرد

"ادوارد اسنودن" کارشناس پيشين اژانس امنيت ملي آمريکا که اخيرا اسناد محرمانه اي از دولت آمريکا را در اختيار خبرنگار روزنامه "گازدين" گذاشته بود از کشور هنگ کنگ خارج شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رويترز، اين خبرگزاري با اعلام خبر خروج اسنودن از هنگ کنگ افزوده است که وي با پرواز شماره "اس يو 213" از آن کشور خارج شده و به مسکو خواهد رفت تا از آنجا احتمالا به کشور اکوادور و يا ايسلند برود.

اسنودن که قبلا پيمانکار سازمان امنيت ملي آمريکا بود پس از پناه بردن به هنگ کنگ فاش کرده بود که اين سازمان يارانه ها و شنودهاي تلفني شهروندان آمريکايي را تحت نظر دارد.

دولت آمريکا وي را به جاسوسي متهم کرده بود و دو روز پيش از هنگ کنگ خواسته بود وي را به آمريکا مسترد کند.

نيک رابرتسون خبرنگار سي ان ان در هنگ کنگ گفت: اسنودن همواره گفته بود که در برابر استرداد به آمريکا مقاومت خواهد کرد. اکنون مقامات دولت هنگ کنگ مي گويند اسنودن روز يکشنبه به خواست خود و از راههاي قانوني اين منطقه را به مقصد کشور ثالثي ترک کرده است. 

پايگاه اينترنتي روزنامه «ساوت چاينا مورنينگ پست» نيز اعلام کرده است اسنودن با يک پرواز به مسکو عزيمت کرده است. 

دولت هنگ کنگ همچنين اعلام کرده است درخواست دولت آمريکا را براي استرداد اسنودن دريافت کرده بود اما شواهد و مدارک قانوني کافي از طرف دولت آمريکا براي بازداشت و استرداد وي ارائه نشده بود. 

مقامات دولت هنگ کنگ همچنين گفته اند نامه اي براي دولت آمريکا خواهند فرستاد و توضيح خواهند خواست که چگونه رايانه ها در هنگ کنگ هک شده اند. 

اسنودن قبلا گفته بود که سازمان امنيت ملي آمريکا رايانه ها و پيام هاي مکتوب تلفن هاي همراه در چين را نيز هک کرده است.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار