قم/

حوزه مدیون آخوند خراسانی است

آیت الله صافی گلپایگانی در پیامی به نکوداشت مرحوم آخوند خراسانی تاکید کرد: حوزه های علمیه و علماء مدیون خدمات علمی این عالم بزرگ هستند .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم ، در بخشی از این پیام با قدرانی از علمای اعلام، اساتید و فضلاء و طلاب که در این نکوداشت شرکت کردندآمده است : امّید است که با تحقیق و بررسی ابعاد علمی، معنوی و سیاسی شخصیت بزرگ دینی مرجع عالی‌مقام و فقیه اهل بیت علیهم السلام آیت الله العظمی آخوند خراسانی قدس سره الشریف راه صحیح ایشان را ادامه داده و الگویی بهتر برای علم‌آموزی و ترقی و رسیدن به مدارج بالای علمی انتخاب کنیم.

آخوند خراسانی پس از یک صد سال حوزه‌های علمیه بر اساس فضایل، تألیفات و تحقیقات ایشان سیر دارد و علماء بعد از ایشان مدیون خدمات علمی این عالم بزرگ هستند. همه باید حق شناس بوده و قدردان چنین نعمتی باشیم.

ابعاد شخصیتی آن فقیه بزرگوار، مانند مکارم اخلاقی، زهد و پارسايی و مقام تعبد و تسلیم ایشان بسیار با اهمیت است، ولی همه این‌ها در جنب مقامات علمی آن بزرگوار تحت الشعاع است.

کتاب کفایة الاصول، کتاب شرح مکاسب و کتاب‌های دیگر ایشان که بعضی از آنها قبل از یک‌صد سال پیش به طبع رسیده، هم‌اکنون محور مطالب اصولی در حوزه‌های علمیه است.

امروز باید ملاك فضیلت و برتری در حوزه‌های علمی ما به فراگیری علم و معارف نورانی اهل البیت علیهم السلام باشد. معیار کرامت و فضیلت در سایه علم و عمل است.

اگر عالمی بتواند با خرافات و بدعت‌ها مبارزه کند او پيش صاحب شریعت مقرب است. گوشه‌گیری و اعتزال موجب کمال و فضیلت نیست. باید ببينيم انتظار حضرت بقیة الله الاعظم روحي له الفدا که صاحب اصلی حوزه‌ها و کشور اسلامی هستند چیست؟

امروز جامعه به روحانی فداکار و مردمی و عالم به زمان احتیاج دارد. روحانی که فقط برای وظیفه و تکلیف الهی قدم بردارد و به مردم امید و نشاط دهد و آنها را به دین و قرآن و اهل بیت علیهم السلام علاقه‌مند نماید. البته مسئولیت سنگین است و وظیفه هم دشوار، ولی نباید از انجام وظیفه شانه خالی کرد. حوزه‌ها باید از سابق بالنده‌تر و نشاط علمی بیشتري داشته باشد.

نکوداشت مرحوم آخوند خراسانی امروز در مدرسه عالی خاتم الاوصیاء(عج) علمای اعلام، اساتید و فضلاء و طلاب برگزار شد.

در حاشیه این مراسم نمایشگاه تالیفات آخوند خراسانی و کتابهای پیرامون این شخصیت برجسته دائر شد.

ملامحمد کاظم خراسانی از علمای بزرگ شیعه در قرن سیزدهم هجری و مشهور به آخوند خراسانی است و کتاب کفایه الاصول وی از مهمترین درس های حوزه در سطح عالی است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.