همه چیز درباره زندان مخوف گوانتانامو: از حکم اجرانشده تعطيلي زندان تا اعتصاب بدموقع زندانيان + اسناد و تصاوير

اعتصاب بازداشت‌شدگان زندان گوانتانامو، در شرايطي تشديد شده که اوباما و سيستم نظامي ارتش آمريکا در منطقه شرق آسيا (بحران در شبه‌جزيره کره) با مشغوليت‌هاي مهمي بر پايه مداخلات جنگ‌افروزانه‌اش درگير است. همين مسئله، در حال حاضر علت فشار سنگين افکارعمومي بر اوباماست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، به نقل از وب‌سايت خبري "يورو نيوز" در 1 آوريل 2013 (12 فروردين) اعتصاب غذا در ميان زندانيان گوانتانامو گسترش يافته و روزبه‌روز طولاني‌تر مي‌شود.

دلايل متعددي در علل اعتصاب غذاي زندانيان مطرح شده است اما آنچه که اهميت دارد، بدموقع بودن اين اعتصاب و فشار افکارعمومي بر اوباماست، چراکه اين مسئله، در شرايطي تشديد شده که وي و سيستم نظامي ارتش آمريکا در منطقه شرق آسيا (بحران در شبه‌جزيره کره) با مشغوليت‌هاي مهمي بر پايه مداخلات جنگ‌افروزانه‌اش درگير هستند.

*** زندان سياسي گوانتانامو و وعده‌هاي انتخاباتي اوباما

وقتي از يک سو به شعارهاي انتخاباتي رئيس‌جمهور آمريکا،‌ باراک اوباما و از سوي ديگر به اقدامات عملي وي در مدت رياست جمهوري‌اش نگاهي مي‌افکنيم، نمونه بارز زندان گوانتانامو (Guantánamo) شايد مهم‌ترين مصداق تناقض باشد. اوباما، در 2 آگوست 2007 تعطيلي زندان گوانتانامو را وعده داد:

«در صورتي که رئيس‌جمهور شوم، زندان گوانتانامو را خواهم بست و با رد اقدامات کميسيون نظامي، از کنوانسيون ژنو تبعيت خواهم کرد. قانون اساسي ما و قوانين عدالت نظامي به اندازه کافي چارچوب‌هايي براي مقابله با تروريسم در اختيار دارند.»

اوباما در حال امضاء نمودن حکم بستن زندان گوانتانامو؛ سناريويي که هرگز عملي نشد

وي که خود در رشته حقوق قانون اساسي، حقوق شهروندي و وکالت تحصيل کرده، حتي در دور دوم رياست جمهوري‌اش هم هيچ اقدامي جهت تعطيلي اين زندان و عمل به وعده شيرين خود ننموده است. رئيس‌جمهور آمريکا، بدين خاطر که همزمان فرمانده کل ارتش ايالات متحده نيز هست، دستوراتش در خصوص اين زندان نظامي کوبا لازم‌الاجراست اما هنوز هيچ بهانه‌اي براي نقض وعده‌هايش نيافته است.

از 166 زنداني گوانتانامو كه از 23 كشور مختلف هستند، تنها 9 زنداني به طور رسمي متهم شناخته شدند و يا متهم به يك جرم كيفري هستند.


*** وضعيت شکنجه زندانيان گوانتانامو

گروه حقوق بشر سازمان قانون اساسي (Organisation for Constitutional Rights) دليل اعتصاب‌ها و تشديد اوضاع را وضعيت نااميدوارانه زندانيان عنوان کرده است. بازداشت‌شدگان معتقدند تنها راهي که ممکن است آنان از زندان خارج شوند، در حالت "جسد" است. با توجه به تشديد اعتصاب‌ها و افزايش سريع رقم اعتصاب‌کنندگان، رؤساي اين بازداشتگاه نظامي، دستور به تغذيه اجباري زندانيان داده‌اند تا از کاهش وزن خطرناک زندانيان، از بين رفتن آنان و خشم بيشتر افکار عمومي جلوگيري شود.

پاول شلوسر، يکي از زندانيان گوانتانامو که نگهبان بر صورتش مستقيماً گاز فلفل پاشيده و شکنجه مي‌کند

بر طبق يافته‌هاي رسيده، در حال حاضر خبرنگاران، امکان ورود به محل استقرار زندانيان گوانتانامو را ندارند. سخنگوي سازمان کمک‌رساني در واشنگتن گفت: اظهارات دو نفر از اعضاي صليب‌سرخ بين‌الملل از ملاقات با زندانيان در هفته گذشته، تاکنون اجازه انتشار نيافته است.

بيش از 11 سال است که با وجود عدم رسيدگي قضايي به پرونده بازداشت‌شدگان، آنان در وضعيت خشونت‌بار و بلاتکليف به سر مي‌برند. از آنجايي که در ماه‌هاي اخير اعتصاب غذا و همچنين آمار مرگ‌هاي مشکوک و خودکشي‌ها در اين زندان رو به افزايش گذاشته است، وب‌سايت آلماني "در وستن" از تظاهرات خانواده‌هاي زندانيان در مقابل سفارت آمريکا در يمن خبر داد. عده زيادي از زندانيان محاکمه‌نشده در گوانتانامو تابعيت يمني دارند. مجموعاً زندانياني از 23 کشور در اين بازداشتگاه نظامي حضور دارند.

 


*** سازمان عفو بين‌الملل، سازمان ملل متحد و بسياري از کارشناسان و صاحبنظران نتوانستند سکوت کنند

"ناوي پيلاي" ( Navi Pillay) کميسار عالي حقوق بشر سازمان ملل در هفته گذشته با اشاره به اينکه زندان گوانتانامو نقض آشکار حقوق بشر توسط آمريکاست، خواستار تعطيلي هر چه سريعتر اين زندان و بازگشت افراد آن به کشورهاي خود شد.

ترديدي نيست که پديده‌اي به نام "گوانتانامو" از آغاز تأسيس آن تاکنون، دردسرهاي زيادي براي ايالات متحده داشته است. گفته مي‌شود هر زنداني براي ماليات‌دهندگان آمريکايي‌اش، ساليانه 1 ميليون دلار هزينه دارد و اين امر با توجه به بدهي‌هاي روزافزون آمريکا ببه هيچ وجه براي مردم اين کشور توجيه‌پذير نيست. فجايعي که در گوانتانامو رخ مي‌دهد و تا حد زيادي دستخوش سانسور مي‌گردد؛ همچنين هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکايي که بر سر غيرنظاميان فرود مي‌آيد، رفته رفته خوي ضد انساني اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا را برملا مي‌کند.

وب‌سايت آلماني "آلس‌شال" با درج مطلب جالبي با همين محتوا، در پايان، عکسي از بازيگر مراکشي "کوازانيدر" (Mohamen Mehdi Ouazannider) را منتشر مي کند که در سريال "انجيل" (The Bibel) نقش "شيطان" را بازي کرده و گريم وي شباهت عجيبي با چهره اوباما دارد!


منابع:

http://de.euronews.com/2013/04/01/hungerstreik-in-guantanamo/

http://www.derwesten.de/politik/druck-auf-obama-durch-guantanamo-haeftlinge-im-hungerstreik-id7786699.html

http://alles-schallundrauch.blogspot.com/2013/04/guantanamo-zeigt-obamas-unmenschlichkeit.html

انتهاي پيام/ طاهري

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۶:۲۰ ۲۵ فروردين ۱۳۹۲
اوباما خود همون شیطون این که فقط یه عکسه...
چه زندون وحشت ناکیه...
حقوق بشر کاری نمی کنه؟؟؟؟؟
United States of America
ناشناس
۱۴:۴۱ ۲۵ فروردين ۱۳۹۲
تا حالا هزار تا گزارش از گوانتانامو اومده خیلی جامع تر و مستندتر
United States of America
ناشناس
۱۴:۴۰ ۲۵ فروردين ۱۳۹۲
عکس تو زندان مربوط به گوانتانامو نیست!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۲۵ فروردين ۱۳۹۲
این زندان مایه ننگ بشریت است که بایک انسان ولو مجرم اینچنین غیر انسانی و ظالمانه رفتار شود.
آخرین اخبار