زنجان/

زهر زنبور روش مهارکننده بیماری ایدز

ایدزیکی از مهلکترین و هراس انگیز ترین بیماریهای قرن حاضر است که توجه پزشکان ومحققان را به خود معطوف کرده است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان با تمام تلاشهایی که تا کنون صورت گرفته است  اما هنوز دستاوردهای قابل اتکایی برای درمان ایدز  وجود ندارد .با همه این روشهای نوینی در دست بررسیست تا اثرات این بیماری را کاهش داده ویا از ابتلا بدان پیشگیری کند.

یکی از راههای مقابله باویروس ایدز ( (HIVبهره گیری از نظام طبیعت است بطوریکه محققان اخیرا دریافته‌اند که در زهر زنبور ماده‌ای وجود دارد که می‌تواند با قرار گرفتن در یک کپسول نانو ویروس HIV را مهار کند.

  ازنظر دانمشندان این نانوذرات به ویروس (HIV) می‌چسبند و بدون تخریب سلول‌ها، آن را نابود می‌کنند؛ فناوری که شاید روزی با آزمون‌های بیشتر از ابتلا به بیماریایدز  در بعضی افراد جلوگیری کند.

آنتونی گومز (Antony Gomes)، فیزیولوژیست دانشگاه کلکته روش درمان مبتنی بر زهر علیه ویروس‌ها شیوه ای نوین  در علم پزشکی میداند که برای اثبات آن میبایست تحقیقات فرا وانی صورت گیرد.

جاشوآ هود پزشک پژوهشگر (Joshua Hood) از دانشگاه واشنگتن وهمکارانش هم پس از آزمایش تاثیر نانوذرات حامل سم زنبور بر بیماری ایدز متوجه شدند که این ذرات بهویروس HIV قفل شدند و محموله خود را تحویل دادند؛ به این شکل که جزء زهری سمی با نام ملیتین (melittin) حفره‌های روی پوشش پروتئینی محافظ HIV را پر کرد و به شکل چشمگیری میزان ویروس‌ها را کاهش داد.

به اعتقاد محققان چنین ژلی نیاز به ویژگی‌های چسبندگی دارد تا مطمئن شویم که نانوذرات در محل درست باقی می‌مانند و از ورود ویروس به جریان خون جلوگیری می‌کنند.

اما درکنار روش فوق شیوه هایی نیز شناسایی شده که از ابتلا به بیماری ایدز پیشگیری میکندمحققان با توجه به تحقیقات متعددی که انجام داده اند به تازگی دریافته اند که ختنه کردن می تواند اثری موثر در پیش گیری از ابتلا به بیماری ایدز داشته باشد .

در نشستی بین المللی با حضور بیش از شش هزار دانشمند و پژوهشگر در ایتالیا ، ضمن اعلام نتایج ارزشمندی در زمینه مبارزه با بیماری ایدز ، ختنه بهترین راه مبارزه با بیماری ایدز شناخته شد این مطلبی است که.مجله پزشکی مادر در صفحات خود آورده است.

مجله پزشک ئادر در همین زمینه به نقل ازدکتر فرهاد حشمتی ، متخصص بیماری های خون و ایمنی شناسی و همچنین دارای فوق تخصص در زمینه بیماری ایدز آورده است : ختنه باعث می شود سرایت بیماری ایدز کاهش یابد و این موضوع از بدو شیوع این بیماری ، در سیاه پوستان آمریکایی که ختنه شده بودند مشاهده شده است .

این پزشک متخصص در خصوص مسئله ختنه یاد آور شده است : مقالات جدید در خصوص ویروس HIV نشان می دهد که ختنه نوزادان به خصوص در جوامع اسلامی خطر ابتلا به ایدز را کاهش می دهد./ع

برچسب ها: زهر ، زنبور ، ایدز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.