کارشناسان نظامی امریکا و اسرائیل:

عملکرد موفقیت آمیز گنبد آهنین در حد صفر است

در حالي که باراک اوباما از سامانه دفاع هوايي گنبد آهنين اسرائيل که با حمايت مالي امريکا ساخته شده، تمجيد کرده است، کارشناسان نظامي اخيرا فاش ساخته‌اند که موفقيت اين سامانه موشکي رژيم اسرائيل در جريان جنگ با غزه در حد صفر بود.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از روزنامه نيويورک تايمز، در حالي که اوباما در بازديد روز چهارشنبه خود از تاسيسات گنبد آهنين، «خلق يک شگقتي در زمينه فناوري را که با کمک‌دلارهاي امريکا ساخته شده» جشن گرفت و تلاش کرد که حمايت امريکا از رژيم صهيونيستي را نشان دهد، به «مباحثات جدي» مبني بر اينکه ميزان موفقيت اين سامانه «بيش از اينکه واقعي باشد، غير واقعي است» کوچکترين اشاره‌اي نکرد.

در اين گزارش همچنين آمده است، بر خلاف ادعاهاي اسرائيل مبني بر اينکه ميزان موفقيت گنبد آهنين در نابود کردن موشک‌هاي فلسطين در جريان حملات گسترده نظامي اسرائيل به نوار محاصره شده ۹۰ درصد بود، مطالعات کارشناسان نظامي در امريکا و اسرائيل حاکي از اين است که اين سامانه ضد موشکي تنها «۴۰ درصد موشک‌ها» و «شايد حتي کمتر از آن» را از بين برد.

به گفته کارشناسان، بسياري از موشک‌ها «صرفا معيوب يا ناقص» - و نه کاملا نابود - شدند و بدين ترتيب موشک‌هايي سالم يا معيوب به مناطق پر جمعيت برخورد کردند.

در پي ادعاهاي به شدت اغراق آميز اسرائيل در مورد ميزان موفقيت گنبد آهنين، کنگره امريکا نيز اين سامانه را «بسيار موثر» توصيف کرد و وعده ۶۸۰ ميليون دلار ديگر براي تکميل اين سامانه را در سال ۲۰۱۵ داد.

بر اساس اين گزارش، ريچارد لويد، يک کارشناس تسليحاتي که در براي مهندسان و طراحان سلاح، نقدي را در مورد گنبد آهنين نوشته است و همچنين تئودور پوستل فيزيکدان عضو موسسه فناوري ماساچوست (ام‌آي‌تي) که در افشاي شکست‌هاي بزرگ سامانه ضد موشکي پاتريوت در سال ۱۹۹۱ نقش داشت، به تجزيه و تحليل تصاوير ويديويي منتشر شده از عملکرد سامانه دفاع هوايي گنبد آهنين پرداخته و پي بردند که اين سامانه «به طور مکرر در هدف قرار دادن موشک‌ها ناتوان بوده است.»

دکتر پوستل مي‌گويد، «ميزان موفقيت اين سامانه به سختي مي‌تواند بالاتر از ۵ يا ۱۰ درصد باشد.»

علاوه بر اين، روزنامه نيويورک تايمز مي‌افزايد، مردکاي شفر، متخصص موشکي اسرائيلي که پيشتر عضو شرکت سازنده گبند آهنين بود، بيش از ۲۰ فيلم ويديويي را در ماه گذشته مورد بررسي قرار داد و «به اين نتيجه رسيد که ميزان موفقيت اين سامانه در از بين بردن موشک‌ها صفر بوده است.»

در عين حال، روزنامه نيويورک تايمز تاکيد مي‌کند که عملکرد گنبد آهنين مسئله‌اي کليدي در رابطه با تصميم احتمالي اسرائيل براي حمله نظامي عليه ايران است چرا که ايران مدت‌هاست تهديد کرده که هرگونه حمله به اين کشور با حملات تلافي جويانه شديدي «از جمله حملات موشکي از جنوب لبنان و نوار غزه» روبرو خواهد شد. فراموش نشود که ايران موشک‌هاي دور برد باليستيک نيز در اختيار دارد.

بر پايه اين گزارش، در پي آتش بس جنگ غزه در سال گذشته، لويد به بررسي دقيق «فيلم‌هاي ويديويي آنلاين از عملکرد گنبد آهنين» پرداخت تا «نشانه‌هايي روشن از موفقيت اين سامانه» پيدا کند اما وي «نشانه‌هاي بسيار کمي» در اين زمينه يافت.

روش لويد در بررسي ويديويي عملکرد سامانه‌دفاع هوايي در جريان جنگ امريکا با عراق در سال ۱۹۹۱ با موفقيتي علمي روبرو شد. در آن زمان ارتش امريکا ادعا کرد که سامانه دفاع هوايي پاتريوت که براي حمايت از اسرائيل در مقابل حملات موشکي احتمالي رژيم صدام حسين ساخته شده بود، ميزان موفقيت ۹۶ درصدي داشت.

اين در حالي است که بر اساس گزارش نشريه تايم، تحقيقات و بررسي‌هاي اين دانشمند عضو ام‌آي‌تي تنها حاکي از شکست و ناتواني آن سامانه موشکي در متوقف کردن موشک‌ها بود.

از سوي ديگر، روون پداتزور، يک تحليل‌گر نظامي اسرائيلي که «مدت‌هاست در مورد ادعاهاي اسرائيل در مورد توانايي‌هاي ضد موشکي‌آن ترديد دارد» از يافته‌هاي لويد حمايت کرده است. وي پي برد که بر اساس يکي از گزارش‌هاي پليس اسرائيل، ۱۰۹ موشک پرتاب شده از غزه - تقريبا دو برابر آمار ارائه شده از سوي ارتش - به مناطق شهري اسرائيل برخورد کردند.

پداتزور همچنين از مدارکي مبني بر «ويراني‌هاي گسترده» که موشک‌هاي فلسطيني به بار آوردند، پرده برداشت.

بر اساس گزارش وزارت دارايي رژيم اسرائيل، ۳۱۶۵ مورد ادعاي تخريب اموال از جمله خودرو و ساختمان در شهرهايي همچون اشدود و بئرشبع در پي حملات موشکي ثبت شد. ‌اين دو شهر هر دو تحت حمايت سامانه دفاع هوايي گنبد آهنين هستند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار