توصیه های لازم برای مسافران نوروزی!

عید نوروز فرصت مناسب برای مسافرت است اگر به هر دلیلی تصمیم به مسافرت گرفته اید و یا در نظر دارید برای مدتی از محل دائمی تان دور شوید، برای آن که در طول سفر این شرایط بر سلامتی و شادابی تان تاثیر منفی نگذارد بهتر است نکات بهداشتی و پزشکی را رعایت کنید.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ برخی شهروندان هنگام مسافرت یا پس از آن دچار اسهال می شوند بیماری اسهال با دردهای شکمی، تهوع، سردرد و استفراغ همراه است.

- آب آلوده ، منبع اولیه اسهال: امیر حسین فقیهی- متخصص گوارش و کبد با بیان این که منبع اولیه اسهال، خوردن غذا یا آب آلود است، گفت: جوانان، افراد دارای سيستم ایمنی ضعیف شده، دیابتی ها و افراد بالای 65 سال افرادی هستند که بیشتر در معرض خطر ابتلا به اسهال مسافرتی قرار دارند.
وی با اشاره به ضرورت نکات بهداشتی در طول سفر افزود: شهروندان در مسافرت حتماً از آب های جوشیده و یا آب معدنی استفاده کنند هم چنین به منظور جلوگیری از بروز بیماری های گوارشی و اسهال در مسافرت لازم است مواد غذایی به خصوص کنسروها را قبل از مصرف، کاملاً بجوشانند همچنین لازم است میوه و سبزیجات قبل از مصرف با مواد شوینده و ضدعفونی کننده شسته شوند.

این متخصص گوارش و کبد در ادامه به علل بروز اسهال مسافرتی اشاره کرد و اظهار داشت: در بسیاری از موارد عدم رعایت بهداشت مواد غذایی و دست آلوده مهم ترین علت بروز اسهال های مسافرتی است.

فقیهی با تاکید بر این که در درمان این بیماری مصرف مایعات زیاد غذاهای سالم که حجم موثر است، گفت: در صورت برطرف نشدن پس از گذشت 2 تا 3 روز و یا علائم شدید بیمار باید به پزشک مراجعه کند.

- اسهال می تواند خطر آمیز باشد: در ادامه، سیامک خالقی- متخصص گوارش و کبد اسهال را شایع ترین بیماری دانست که مسافران را درگیر می کند و گفت: تهوع، استفراغ، دل درد، تب، تکرار ادرار و ضعف از جمله علائم شایع اسهال مسافرتی است.

وی در ادامه اسهال مسافرتی را در بسیاری از موارد خوش خیم دانست و افزود: در طی 1 الی 2 روز بدون درمان اسهال مسافرتی درمان می شود و به ندرت مخاطره آمیز است.

این متخصص گوارش و کبد ادامه داد: اسهال مسافرتی بیشتر در افرادی بروز می کند که به مناطقی با سطح بهداشتی پایین مسافرت می کنند؛ اما خوشبختانه خطر زیادی برای شهروندان ندارد فقط در افرادی که دچار اختلالات سيستم ايمني هستند  اگر اسهال بروز کند می بایست قبل از شدت گرفتن علایم بیماری با مصرف آب و تغذیه مناسب بیماری را کنترل کرد و در صورت ادامه و شدت یافتن بیماری حتماً به پزشک و مراکز درمانی مراجعه کنند.

خالقی ادامه داد: استفاده از داروهای آنتی میکروبیال ها به منظور پیشگیری از اسهال مسافرتی توصیه نمی شود و اما به طور معمول زمانی که اسهال مسافرتی حاد شود از آنتی بیوتیک ها استفاده می کنیم.

این متخصص گوارش و کبد در پایان اظهار داشت: مهم ترین مسئله ای که خطر دارد این است که افراد مسن، خانم های باردار و کودکان اگر دچار اسهال شوند ممکن است اسهالشان مخاطره آمیز باشد چرا که مقدار مایع زیاد از طریق اسهال از دست می رود بنابراین این سه گروه در معرض بیشتر کم آبی قرار دارند که همین موضوع در طولانی مدت منجر به بیماری کلیوی می شود از این رو حتماً باید به این گونه افراد در صورت بروز علایم اسهال باید آب و مواد غذایی مناسب داد.

آمیب، مغز و کبد انسان را بیمار می کند: در ادامه ناصر ابراهیمی دریانی، متخصص گوارش و کبد گفت: عامل اسهال مسافرتی میکروب هایی مانند ایکولای ( از نوع باکتری) است که معمولاً به خودی خود خوب می شود، حتی اگر فردی به اسهال خونی که از طریق میکروب شیگلا وارد بدن می شود، مبتلا شود نیز پس از مدت زمان چند روز بیماری اش درمان می شود.

وی در ادامه افزود: عفونت های تهاجمی دارای علائم شدیدتری هستند و منجر به تب شدید، لرز و اسهال خونی می شوند که باکتری های شیگلا، سالمونلا، ایکولای و بعضاً اسیب ها ایجاد کننده آن هستند که این نوع از عفونت ها به خصوص ( آمیبها) بسیار خطرناک هستند و سبب آسیب و اختلال در مغز و کبد انسان می شود.

- اسهال سبب کمبود پتاسیم می شود: دریانی با اشاره به این که اسهال سبب کمبود پتاسیم می شود، گفت: فردی که اسهال دارد مقدار زیادی پتاسیم از دست می دهد به همین جهت مصرف نوشابه های دارای پتاسیم را به این گونه افراد پیشنهاد می کنیم تا بتواند در این زمینه کمک کننده باشد.

این متخصص گوارش و کبد افزود: هم چنین محلول ها و پودرهای آماده که حاوی قند و پتاسیم است را این گونه افراد می توانند برای کمبود پتاسیم بدن شان استفاده کنند.

وی با بیان این که مسافران باید به میزان آب بدنشان در طول مسافرت توجه داشته باشند، اظهار داشت: مهم ترین فاکتور تعیین کننده میزان آب بدن، رنگ ادرار است؛ که اگر افراد رنگ ادرارشان غلیظ باشد این نشان دهنده کمبود آب بدن است و می بایست با خوردن مایعات این کمبود را جبران کنند به خصوص کودکان افراد مسن و خانم های باردار؛ چرا که در برخی موارد اسهال در این سه گروه منجر به کما رفتن افراد شده است.

دریانی در پایان خوردن آب را تنها راه درمان اسهال عنوان و خاطر نشان کرد: اسهال باعث از دست رفتن پتاسیم می شود و زمانی که بدن با کمبود پتاسیم مواجه شود فرد دچار ضعف، سستی و بی حالی می شود، به خصوص از دست رفتن آب می تواند حالت گنجی و منجی برای افراد مبتلا ایجاد کند به همین دلیل مهم ترین مساله در طول مسافرت استفاده از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی است چون زمانی اسهال آنقدر شدید است که فرد بیمار به خاطر کم آبی کلیه هایش را از دست می دهد.
برچسب ها: سفر ، تهوع ، استفراغ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار