آیت الله علم الهدی در همایش جبهه پایداری:

انحراف نتیجه شراره های آتش فتنه است

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: انحراف نتیجه شراره های فتنه است و باید در دل هر فتنه ای ابتدا به سراغ انحراف برویم.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران ، آیت الله سید احمد علم الهدی عضو مجلس خبرگان رهبری در همایش 34 سال پایداری در مقابل فتنه و انحراف با اشاره به معنی کلمه فتنه در لغت اظهار داشت: کلمه فتنه واژه ای عربی است ولغت شناسان عرب فتنه را به معنای اینکه طلا را در داخل آتش فرو ببریم تا در آن صفا و گرانمایگی ایجاد شود و با رفتن در درون آتش مشخص و شفافتر شود، معنا می کند.
وی ادامه داد: این اصطلاح در ارتباط با جریان های آزمایشی اجتماعی و سیاسی در فرهنگ اسلام جعل شده است و این لغت برای این منظور استخدام شده است.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: پیچیدگی های سیاسی و اجتماعی که به وسیله جریان های گوناگون در عرصه حیات جمعی مردم بوجود می آید در واقع آتش گداخته ای است که طلای فکر و دل انسان ها در آن گداخته می شود و مورد آزمایش قرار می گیرد.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه بعد از فرو بردن طلا در آتش دو نوع طلا از آن خارج می شود ادامه داد: یک طلا صاف و بی غش است که بر اثر  پایداری در مقابل عوامل طبیعی بوجود آمده است
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: این نوع طلا به هیچ وجه فاسد نمی شود و اگر قرنها هم زیر زمین بماند جلا و زیبایی خود را از دست نمی دهد.
آیت الله علم الهدی با بیان اینکه در کنار این طلای بی غش طلای غش دار قرار دارد گفت: مطابق آیات شریف قرآن کریم افرادی که تا ارتداد آنان از دین در نتیجه فتنه ثابت شده کسانی هستند که بر دنیا هر امتیاز و مجاهده ای که داشته باشند، دچار هبط می شود و همه از بین می رود.
وی افزود: مسئله پایداری در برابر فتنه به 34 سال بعد از انقلاب محدود نمی شود بلکه عمری 50 ساله دارد یعنی از ابتدای نهضت که انقلاب ما حرکت خود را آغاز کرد جریان فتنه و انحراف از همان ابتدا به سراغ آن آمد.

وی منافقین را یک جریان انحرافی دانست  که از دل مبارزه علیه رژیم ستم شاهی بوجود آمده بود و اظهار داشت: منافقین از ابتدا از افراد منحرف و فاسدی نبودند بلکه بعدها به واسطه قدرت طلبی در مسیر انحرافی قرار گرفتند.

امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه جریان فرقان نیز جریانی انحرافی برخواسته از دل مبارزات ضد طاغوت بود گفت: در فضای مبارزات ضد ستمشاهی تز اسلام منهای روحانیت مطرح شد.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: بعد از انقلاب مسئله فتنه و انحراف با فتنه انحراف قبل از انقلاب گره خورد و ما باید رابطه فتنه و انحراف را بشناسیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: فتنه عبارت است از آتشی که در درون جامعه روشن و از این آتش کجروی هایی صادر می شود؛ انحراف نتیجه شراره های آتش فتنه است و باید در دل هر فتنه ای اول به سراغ انحراف برویم.

امام جمعه مشهد شناخت رابطه انحراف و فتنه را بسیار مهم دانست و افزود: هر فتنه ای که بوجود می آید دنباله آن انحراف است.
آیت الله علم الهدی با بیان اینکه رهنمودهای امیر المومنین (ع) در نهج البلاغه در مسیر فتنه شناسی برای ما خط است گفت: در جریان فتنه و انحرافی که بوجود آمده است شراره های فتنه چنان دانه درشتهایی را هدف گرفته است که حتی مقام مرجعیت را نیز دربر می گیرد.
وی در اینباره به زندگی منتظری اشاره کرد و گفت: امام خمینی ره)، منتظری را از فقهای اسلام می دانستند و می گفتند منتظری امید من است اما وی به خاطر فتنه سقوط کرد.

امام جمعه مشهد مقدس همچنین عنوان کرد: در تمام فتنه هایی که قبل و بعد از انقلاب داشته ایم هدف مشترک همه فتنه ها این بوده است که این راه از عرصه خارج و ولایت را از رأی قدرت پایین آورند.

وی گفت: در ابتدای انقلاب اسلامی نیروی امنیتی از طریق کمیته در دست روحانیت بود دولت موقت به ریاست مهندس بازرگان در صدد برآمد تا کمیته را منحل کند؛ اما امام اجازه ندادند و در مقابل آنها ایستادند.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری از دیگر ویژگی‌های فتنه آینده را این دانست که با پرچم ولایت یا پرچم امام زمان وارد صحنه می‌شوند که شناسایی آن برای مردم مشکل است.

وی اظهار داشت: عناصری در انتخابات وارد می‌شوند که به هیچ وجه نمی‌توان جریان پشت پرده آنان را برای مردم توجیه کرد.

آیت‌الله علم‌الهدی، ولایت را قلعه و حصن با دیوار‌ه‌های بلندی دانست و گفت: به علت دیواره‌های بلندی که این قلعه دارد هیچکس نمی تواند از دیواره ها بالا برود و مردم را تحت سلطه خود قرار دهد اما این قلعه دروازه بزرگی دارد و آن دروازه مردم سالاری دینی است که هر کس می تواند از آن داخل شود مانند عناصری که وابسته به دشمن باشند و می‌توانند از طریق این در به داخل این قلعه نفوذ کنند.

امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به تاکتیک دشمن تصریح کرد: دیگر دشمن بیرون عنصری وارد نمی‌کند و از جبهه درون قلعه یارگیری می‌کند و شناسایی این افراد جز از طریق هوشیاری و بیداری مردم ممکن نیست و مردم باید از همین حالا بیدار شوند.

آیت‌الله‌علم‌الهدی با برشمردن ویژگی‌های فتنه آینده گفت: مشکل آینده ما با جریانی است که با پرچم و شعار امام زمان به میدان خواهد آمد و اینطور نیست که مانند فتنه 88 همه چیز رو و مشخص باشد.

وی با اشاره به اینکه در فتنه گذشته فتنه‌گران و عناصر میدانی آنها به خیابان‌ها ریختند عنوان کرد: در سال 88 رهبر انقلاب برای جمع‌کردن فتنه، شخصا پا به میدان گذاشتند اما این بار ما نباید اجازه بدهیم که ولی و رهبرمان از خودشان خرج کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به انتخابات سال آینده افزود: ما باید با بیدار کردن مردم اجازه ندهیم که هر عنصری پا در انتخابات بگذارد و از ورود هر کس که نقطه‌ای در درون او باشد و ممکن باشد که دشمن از وی به علت همان لکه سوء‌استفاده کند جلوگیری کنیم که مهمترین این ویژگی‌ها قدرت‌طلبی و فرصت‌طلبی افراد است و ما نباید اجازه دهیم که هر کس قدرت‌طلب و فرصت‌طلب باشد پا به عرصه انتخابات بگذارد. هر کس اینطور بود و برای رسیدن به قدرت هر کس و ناکس را به خود جذب کرد اگر امروز آمال فتنه نباشد در آینده آمال فتنه خواهد شد.

آیت‌الله‌علم‌الهدی ادامه داد: از حالا باید حواسمان جمع باشد که از ورود افراد قدرت‌طلب به عرصه جلوگیری کنیم زیرا آنها بستر فتنه خواهند شد مانند سال 88 که با وجودی که آمریکا و انگلیس فتنه را طراحی کردند عوامل داخلی و قدرت‌طلب آن فتنه را بالفعل کردند و بستر فتنه شدند.

امام جمعه مشهد مقدس با بیان اینکه عده‌ای می‌خواستند عوامل داخلی فتنه را تبرئه کنند، تصریح کرد: من به آنها گفتم چه کسی را می‌خواهید تبرئه کنید کسانی را که وقتی عکس امام را پاره کردند و شعار نه غزه نه لبنان و جمهوری ایرانی سر دادند بیانیه دادند و آنها را تائید کردند تا زمانی که پرچم امام حسین در روز عاشورا به آتش زدند بیانیه دادند و آنها را مردم خداجو دانستند. این درست نیست که بگوییم آنها مفتون بودند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هیچکس از بستر فتنه و انحراف به اسلام برنگشت خاطرنشان کرد: وقتی جریانی در فتنه افتاد در سراشیبی افتاده و راه برگشت ندارد مانند منافقین و نهضت آزادی؛ ممکن است کسانی که عضو این تشکیلات بودند توبه کردند و بازگشتند اما هیچ جریانی کاملا بازنگشت و اینهایی هم که در مسیر انحراف می‌روند اگر از میان راه بازنگردند به اعماق آن سراشیبی می‌روند و دیگر راه بازگشت ندارند.

آیت‌الله‌علم‌الهدی خطاب به حاضران اظهار داشت: مراقب باشد که اگر جریانی با سبقه و به ظاهر با شعار امام راحل و امام زمان آمد شما باید جلو آنها را بگیرید و پرچم آنها را بی‌رنگ کنید. مجاهده در این مسیر سخت‌تر از رویارویی با دشمن روبه‌رو است.

امام جمعه مشهد مقدس در انتهای سخنرانی خود با اشاره به حدیثی از رسول اکرم (ص) خاطرنشان کرد: در یکی از جنگ‌ها پیامبر رو به اصحاب فرمودند ما در تنزیل جهاد می‌کنیم اما کسی است در بین شما که در تاویل جهاد می‌کند که صحابه پرسیدند او چه شخصی است پیامبر فرمودند همان کفش دوزی است که آن گوشه نشسته که اشاره به امیرالمومنین علی (ع) داشتند که در گوشه‌ای کفش پاره رسول‌الله را می‌دوخت و رفو می‌کرد.

آیت‌الله‌علم‌الهدی در انتها تاکید کرد: در 8 سال دفاع مقدس شهیدان جهاد را تنزیل کردند و شما ماندید که جهاد بر تاویل کنید که جهاد در عرصه سیاسی است و جنگیدن در این عرصه سنگین‌تر از سخت‌تر از جهاد در تنزیل است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار