"عفو بین الملل" سازماني در خدمت استکبار

گلوبال ریسرچ در مقاله ای به قلم "عبدالله منصور" موضع سازمان "عفو بین الملل" در قبال دولت پاکستان را از دیدگاه مقامات پاکستانی مورد تحلیل قرار داده است و در نهایت به این نتیجه رسیده که این سازمان یک نهاد مستقل بین المللی نیست و بسیاری از تصمیم گیری های آن تحت تاثیر برخی قدرتهای بزرگ می باشد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گلوبال ریسرچ،  سازمان عفو بین الملل(AI) به عنوان دیده بان حقوق بشر، در جدیدترین گزارش خود با عنوان "دستهای ظلم وستم - و نقض حقوق بشر توسط نیروهای نظامی پاکستان و طالبان در مناطق قبیله ای این کشور" ادعا کرده است که میلونها نفر از مردم مناطق قبیله ای شمال غرب پاکستان، در بی قانونی ابدی در این منطقه زندانی شده اند، گفته می شود که در این مناطق حقوق بشر به طور کامل توسط نیروهای مسلح پاکستان نقض شده است.

این گزارش به صورت جزیی به حضور طالبان و دیگر گروه های مبارز و شبه نظامیان اشاره کرده و کشتار هزاران غیر نظامی به دست نیروهای نظامی را محکوم می کند. این گزارش بر اساس شهادت بیش از صد نفر از شاهدین حقوق بشر ارائه شده است، (از جمله خانواده و وکیل قربانیان، نمایندگان رسمی مقامات دولت پاکستان و نیروهای نظامی)     

ارتش و سخنگوی وزارت خارجه این کشور با رد و مغرضانه خواندن این گزارش، آن را بخشی از یک سناریوی شیطانی و تبلیغاتی علیه نیروهای نظامی پاکستان توصیف کرده اند.

در یک نگاه کلی به این گزارش مشخص می شود که هم ارتش پاکستان و هم طالبان در مناطق قبیله ای مرتکب نقض حقوق بشر شده اند. با این حال، تحلیل دقیق تراین گزارش، حاکی از یک دشمنی و سناریوی دسته جمعی علیه نیروی های امنتی پاکستان است، بنابراین، گزارش سازمان عفو بین اللمل صرفا در راستای بدنام و بی اعتبار کردن عملیاتهای نظامی ارتش پاکستان در مناطق قبیله ای ارائه شده است.   

این نهاد به اصطلاح بین المللی، برای رسیدن به اهداف مخربانه خود و بدنام جلوه دادن نیروهای امنیتی پاکستان، مبادرت به انتشار خبرهای اغراق آمیز از کشته شدن افراد غیر نظامی توسط نیرو های امنتی پاکستان کرده است.همچنین ، تامل عمیق تر در چنین گزارشاتی، نشان می دهد که رفتارهای غیر انسانی شبه نظامیان نادرست منعکس شده؛ یعنی اینکه، صرفا برای مستندسازی وغیر مغرضانه جلوه دادن این گزارش، عمدا از گروههای شبه نظامی دیگر نیز انتقاد شده است. متاسفانه، هیچ اشاره ای به ظلم و ستم تروریستها در قبال مردم مناطق قبیله ای نشده است، در نتیجه، می توان این گزارش را کاملا مغرضانه و یک طرفه خواند. 

البته،چنین اطلاعات غلط از نیروهای نظامی پاکستان اتفاق جدیدی نیست: از زمان آغاز جنگ تروریستی در منطقه " پک" افغانستان ، ازخاک پاکستان نیز به غلط ماَمنی برای تروریستها نام برده شده است و حتی خیلی ها متعقداند که پاکستانی ها با  گذاشتن پناهگاه در اختیار گروههای تروریستی ،در کشتار های  گروههای KPK   و  FATA و آدم ربایی های استان بلوچستان دخیل بوده اند. اما در حقیقت، ارتش پاکستان برای حفاظت از جان مردم این کشور،  در مقابل ترورستها ایستاده است، این درحالی است که بسیاری از نظامیان این کشور جان خود را در راه ملت فدا کرده اند . اما متاسفانه ، سازمانهای جهانی برای رسیدن به اهداف زشت خود، در گزارشهای خود واقعیتها را بازگو نمی کنند و تلاش ارتش و نظامیان  پاکستانی برای ریشه کنی تروريستها  را  حقیرانه و کوچک  می شمارند.

از طرفی، سازمان عفو بین الملل ادعا می کند که  یک سازمان بین المللی مجزاست که هیچ گونه وابستگی سیاسی، اقتصادی ، مذهبی به دولت های دیگر ندارد. اما ظاهرا همه ادعاهای این سازمان غلط  و جعلی است؛ همانطور که "تونی کارتالوسی" یکی از محققان برجسته ژئوپلتیک در سایت "اينفو وارز" اشاره می کند ." 

سازمان عفو بین الملل (AI) یکی از موانع بزرگ در مقابل دفاع از حقوق واقعی بشر بر روی زمین است.  نه تنها این نهاد، به لحاظ مالی مورد حمایت دولتهای خاص است بلکه،خط مشی این سازمان در راستای اهداف سیاسی و اقتصادی همان دولتها تایین می شود. برای مثال، اداره واحد توسعه انگلستان هزینه تمام پروژه آموزشی چهار ساله این سازمان در آفریقا را متقبل شده است، کمسیون اروپا نیز هزینه چندین سال آموزش این سازمان در اروپا را به عهده گرفته است.
  سوزان نوسل، مدیر اجرایی سازمان عفو بین الملل که به طور مستقیم از طریق وزارت خارجه آمریکا انتخاب شده است  دستور کار این مرکز را کاملا واقعی توصیف  کرده و سیاست خارجی آمریکا در قبال دولتهای ایران ، سوریه و لیبی  را درست می داند.

 نگاه مختصری  به سایت AmnestyUSA.org  نشان می دهد که نقش وزارت امور خارجه آمریکا در تمامی امور تصمیم گیری این نهاد پررنگ بوده است، بنابراین، در اولویت کاری این سازمان نیز قرار دارد . افراد عادی فکر می کنند که این سازمان دیده بان  واقعی حقوق بشر است ، اما در واقع ، این نهاد با مدیریت افکار عمومی ، با موارد نقض حقوق بشر به صورت گزینشی برخورد می کند، یعنی در جایی که منافع برخی قدرتها در میان باشد چشمان خود را به راحتی نسبت به حقوق ضایع شده  می بندد. برای مثال، مبارزه ارتش پاکستان با تروریستها  با جنایات و نقض مکرر حقوق بشر در زندانهای گوانتانمو، ابوغریب و بگرام قابل مقایسه نیست . اما وضعیت  ناگوار این مراکز شکنجه هرگز در سطوح بین الملل مطرح نشده است.

 آمریکا، بزرگترین دولت به اصطلاح حامی حقوق بشر، بدترین فجایع و گسترده ترین جنایات را در جنگهای عراق و افغانستان مرتکب شده و با کشتار هزاران غیر نظامی بی گناه در حملات هوایی،  بار ها و بارها حقوق بشر را در این کشورها نقض کرده است.

در نتیجه اینکه، نهادهایی مانند، سازمان عفو بین الملل، بایستی صدای بازداشتی های زندان گوانتانامو، زندانی های عراق و افغانستان که تحت شکنجه های سخت و دشواری همچون ، ضرب و شتم، بی خوابی، نگه داری زندانیان در وضعیتهای بد و شکنجه های روانی توسط نیروهای آمریکا هستند را  به گوش جهانیان برساند.علاوه بر این ، ضروری است که سازمانهای جهانی حقوق بشر به دنبال شفافیت بوده و بدون طرفداری از جناح یا دولت خاصی ، خبرها را طوری پوشش دهند که تشخیص واقعیت از مسائل تخیلی به راحتی برای عوام میسر باشد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار