بجنورد/

افزايش آمار مبتلايان به فشار خون بالا در جمعيت روستايي خراسان شمالی

كارشناس مبارزه با بيماري هاي دانشگاه علوم پزشكي خراسان شمالي نسبت به افزايش آمار مبتلايان به فشار خون بالا در جمعيت روستايي استان هشدار داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، كارشناس مبارزه با بيماري هاي دانشگاه با بیان این مطلب گفت : فشار خون بالا يا قاتل خاموش در بيشتر موارد بدون علامت است، بنابراين كنترل فشار خون براي پيشگيري از عوارض مختلف ضروري است.

فرزانه اکبریانی فشار خون بالا را عامل عمده ابتلا به بيماري هاي قلبي ـ عروقي ، سكته هاي مغزي و بيماري هاي كليوي عنوان کردو افزود: فشار خون بالا به فشار خون دیاستولیک بالاتر از 160 و سيستوليك بالاتر از 90 اطلاق می شود که حداقل در 3 نوبت متوالي به فاصله چند هفته تا چند ماه تکرار شود.

وي با بیان اینکه فشار خون طبيعي را 120 روي 80 ميلي متر جيوه است اظهار داشت : با پيشرفت زندگي مدرن و صنعتي ، مصرف غذاهاي آماده و فست فودها و بي تحركي ، آمار مبتلايان به فشار خون هم افزايش يافته است..

وي گفت: مصرف زياد نمك، استرس و پيروي از اصول و عادات غذايي نادرست احتمال ابتلا به فشار خون را دو چندان مي كند.

وي خاطر نشان کرد: مصرف غذاهاي آماده و فست فودها به دليل داشتن نمك و چربي زياد در افزایش فشار خون تاثیر زیادی دارد و با آگاهي ازاصول صحيح تغذيه ، ورزش منظم ( حداقل3 روز در هفته)، كاهش استرس و قطع سيگار، مصرف سبزيجات و ميوه هاي تازه مي توان از عوارض اين بيماري پيشگيري كرد.

اکبریانی اضافه کرد : 17 هزار بيمار مبتلا به فشار خون در جمعيت روستايي استان شناسایی شده اند که نسبت به سال گذشته 5/5 درصد افزایش داشته است./ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.