حجت‌الاسلام طباطبايي‌نژاد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تشريح کرد

موارد ارتکابي مشمول جرم در انتخابات

عضو کميسيون حقوقي مجلس هشتم گفت: خريد و فروش راي، تقلب و تزوير، تهديد يا تطميع، استفاده از سند مجعول، اخلال در امر انتخابات از مهم‌ترين جرايم موجود در انتخابات محسوب مي‌شوند.

حجت‌الاسلام طباطبايي نژاد در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران در توضيح مواردي که در قانون انتخابات جرم محسوب مي‌شوند، اظهار داشت: خريد و فروش رأي، تقلب و تزوير در اوراق و تعرفه يا برگ رأي يا صورت جلسات، تهديد يا تطميع در امر انتخابات، رأي دادن با شناسنامه جعلي، رأي دادن با شناسنامه ديگري، رأي دادن بيش از يكبار، اخلال درامر انتخابات، كم و زياد كردن آرا يا تعرفه ها، تقلب در رأي گيري و شمارش آرا و رأي گرفتن با شناسنامه كسي كه حضور ندارد، جرم محسوب شده و مجازات خاص خود را دارند.

وي ادامه داد: تخلفات مربوط به راي دهندگان محدود به اين موارد بوده و طبق قانون با متخلفين برخورد خواهد شد.

اين حقوقدان با بيان اينکه قانون انتخابات براي رسيدگي به تخلفات کانديداهاي رياست جمهوري  مناسب نبوده، گفت: اجراي صحيح قانون و عملي کردن آن و ضمانت اجرايي مناسب مي‌تواند از بروز تخلفات انتخاباتي توسط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان بکاهد.

حجت‌الاسلام طباطبايي نژاد تصريح کرد: معمولا در انتخابات به دليل اينکه با شور و هيجان برگزار شود به قوانين و ضمانت‌هاي اجرايي آن اهميت نداده و به قانون عمل نمي‌شود در حاليکه نبايد از اجراي قانون هيچ وحشتي داشت.

اين عضو کميسيون حقوقي مجلس هشتم در پايان خاطرنشان کرد: تشكيلات قضايي هر شهر به منظور پيشگيري از وقوع جرم ضمن هماهنگي با ناظرين شوراي نگهبان و هيأت اجرايي اقدامات لازم را در محدوده مقررات اعمال و به اجراي دقيق قانون بپردازند.

گفتني است؛ برخي كانديداهاي رياست جمهوري آتي با ورود زودهنگام به بحث‌هاي انتخاباتي مرتكب تخلفاتي شده‌اند كه از نظر قانون جرم است.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار