تبریز/

توسعه مكانیزاسیون كشاورزی به عزم ملی نیازدارد

رئیس اداره امور فناوری های مكانیزه كشاورزی سازمان جهادكشاورزی آذربایجان شرقی از جذب 84 درصدی تسهیلات فنی و اعتباری در بخش مکانیزاسیون کشاورزی استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، زینالی مهر با اشاره به اینكه پرداخت تسهیلات انفرادی خرید تراكتور متوقف شده است، گفت: تسهیلات كم بهره فقط به شركت های تعاونی و اشتغال زا اعطا می شود.

وی با بیان اینکه این تصمیم به واسطه افزایش قیمت محصولات تولیدی توسط شركت های تراكتورسازی وكمباین سازی داخلی اتخاذ شده است افزود: افزایش قیمت مانع توسعه مكانیزاسیون كشاورزی بوده و این شركت ها قیمت تولیدات خود را در سال جاری تا سه بار افزایش داده اند.

زینالی مهر با بیان اینکه بی توجهی بخش صنعت به نیازهای مكانیزاسیون كشاورزی داخلی، برنامه های توسعه كشاورزی را با وقفه مواجه كرده و به خودكفایی این بخش كه نقش مهمی در تامین امنیت غذایی كشور دارد، لطمه می زند افزود: با توجه به اینكه اراضی كشاورزی بیشتر كشاورزان استان كوچك است و ترجیح می دهند از تراكتور اجاره ای استفاده كنند، لذا شركت های خدمات كشاورزی در زمان كشت به دلیل افزایش تقاضا توان جوابگویی به نیاز كشاورزان را ندارند.

رئیس اداره امور فناوری های مكانیزه كشاورزی سازمان بابیان اینکه یكپارچه سازی اراضی كشاورزی از ضروریات توسعه مكانیزاسیون است افزود: ضریب مكانیزاسیون به تنهایی نمی تواند موید سطح مكانیزاسیون باشد و باید درجه مكانیزاسیون و ظرفیت موجود در برنامه های توسعه مورد توجه قرار گیرد.

وی با اعلام اینكه 63 درصد از 28 هزار و 754 دستگاه ماشین آلات كشاورزی موجود در استان بیش از 13 سال عمر داشته و فرسوده محسوب می شود، گفت: 19 هزار و 28 دستگاه تراكتور و 130 دستگاه كمباین در این رده قرار دارند.

زینالی مهر با بیان اینکه توسعه مكانیزاسیون كشاورزی نیازمند تداوم حمایت های دولت و همراهی بهره برداران، شبكه بانكی و واحدهای صنعتی تولید ماشین آلات كشاورزی است افزود: در سال90 از محل تسهیلات فنی واعتباری61 میلیارد و 585 میلیون ریال به بخش مکانیزاسیون تخصیص اعتبار شده و 12 میلیاردو 475 میلیون ریال نیز یارانه در این بخش ابلاغ شده است.

وی همچنین از جذب 84 درصدی تسهیلات فنی و اعتباری در بخش مکانیزاسیون کشاورزی استان در سال گذشته خبر داده و افزود: از مجموع 116 هزارو 624 طرح مصوب و معرفی شده در سال 90 ، در حدود 51 میلیاردو 691 میلیون ریال تسهیلات با 11 میلیاردو 735 میلیون ریال یارانه در بخش مکانیزاسیون کشاورزی آذربایجان شرقی جذب شده است/س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.