رجايي‌فر در نشست سازمان بسيج دانشجويي تشريح كرد

تفاوتهاي تسخير لانه جاسوسي آمريكا با سفارت انگليس

يكي از فعالان دانشجويي در تسخير لانه جاسوسي آمريكا در سال 58 ، به تحليل تفاوتهاي اين اقدام انقلابي با اشغال سفارت انگليس در سال گذشته توسط جمعي از دانشجويان پرداخت.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، فروز رجايي‌فر از فعالان دانشجويي در تسخير لانه جاسوسي در نشست امروز(يكشنبه) سازمان بسيج دانشجويي با بيان اينکه آمريکا بعد از پيروزي انقلاب اسلامي براي بدست آوردن منافع از دست رفته‌اش، نوعي عدم امنيت را در ميان مردم انقلابي ايران ايجاد کرده بود، گفت: تقابل ايران با آمريکا از سوي نمايندگان سنتي شوروي سابق مورد استقبال قرار گرفت به طوري كه بارها وابستگي به ايران اسلامي و پيروي از امام خميني(ره) را اعلام کردند.

وي در ادامه به نقش دانشجويان در برقراري تجمعات اعتراض‌آميز مقابل سفارت سابق آمريکا اشاره كرد و افزود: از اواخر مهرماه که شاه براي درمان بيماري خود به آمريکا مهاجرت کرد مذاکراتي از سوي دولت موقت با مقامات آمريکايي انجام شد و طي آن مقامات ايراني خواهان معالجه مستقيم شاه مخلوع بوسيله پزشکان ايراني بودند که بارها با مخالفت آمريکايي‌ها مواجه شدند.

رجايي‌فر همچنين اضافه کرد: در مراحل بعدي که مقامات دولت موقت، خواهان مداواي شاه از طريق پزشکان ايراني حاضر در آمريکا بودند باز هم شاهد مخالفت مقامات آمريکايي بوديم و آنها از طرف ايراني، حفاظت از سفارت آمريکا را در کشور خواستار شدند چرا که آنها از خشم ملت ايران به خوبي آگاه بودند.

اين استاد دانشگاه به يادداشتي که در 20 مهرماه همان سال در کشور منتشر شد اشاره و تصريح کرد: در اين يادداشت اين مسئله به وضوح بيان شده بود که چون نتوانستيم مشکل بيماري شاه را در مذاکراتمان با آمريکا حل کنيم، چنانچه مسئله‌اي براي سفارت اين کشور در ايران پيش بيايد تبعات آن متحمل خود آمريکايي‌هاست و اين در شرايطي بود که دولت موقت همزمان با 30 مهر ماه در الجزاير با مسئولان آمريکا در حال مذاکره بود و در اين مورد به خوبي مي‌توان خشم مردم را مشاهده کرد و حضرت امام خميني(ره) نيز، در پيام‌هاي مختلف خود اين کشور را مورد حمله قرار دادند.

رجايي‌فر گفت: در اعلاميه‌اي که از طرف دفتر امام خميني (ره) در روز دهم آبان ماه منتشر شد آن حضرت خواستار حملات دانشجويان عليه آمريکاو استرداد شاه به كشور شدند.

وي افزود: بعد از اعلاميه مذکور، دانشجويان براي چاره‌جويي گرد هم جمع شدند و گفتند آن‌چيزي که از آمريکا اکنون در دست خود داريم سفارت‌خانه اين کشور است. آنها طبق پيش‌بيني خود مي‌خواستند براي استرداد شاه اعتراضات خود را در چند ساعت به انجام برسانند و دولت موقت بعد از دوبار استعفا اين بار حتماً براي بار سوم استعفاي نهايي خود را صادر کند.

رجايي‌فر در ادامه به وجود مخالفان اين حرکت دانشجويي اشاره داشت و تأکيد کرد: در آن زمان‌ بين دولت موقت و مطالبات امام خميني(ره) اختلاف نظرهايي وجود داشت و بايد به اين مسئله اشاره داشت که دولت هم جز تأييد کننده‌هاي اين حرکت انقلابي دانشجويان بود و اگر چنانچه مخالفاني هم در آن زمان وجود داشت حتماً در ذهن خود مخالفت خود را اعلام کردند چرا که هيچ سندي از شواهد اين امر دال بر مخالفت افراد و يا گروه ها وجود ندارد.

وي در تحليل رابطه ايران با آمريکا اشاره داشت: اين مسئله که در اين چند سال اخير از سوي برخي از مسئولان مطرح مي شود صرفاً با هدف شکستن تابوي رابطه ايران با آمريكا است چرا كه هيچ شخصي جرأت علني کردن ارتباط با آمريکا را در کشور نداشت، عليرغم اينکه شايد يک سري افراد به صورت شخصي خواهان رابطه با اين کشور بوده‌اند.

رجايي‌فر با انتقاد از عملکرد دولت نهم و دهم خاطرنشان کرد: 8 ماه بعد از رياست جمهوري احمدي‌نژاد، رهبر معظم انقلاب براين مسئله تأکيد داشتند كه کسي حق طرح رابطه با آمريکا را ندارد و اين در حاليست كه بارها در تبليغات انتخاباتي رياست جمهوري محمود احمدي‌نژاد شاهد بوديم که وي به صراحت آمادگي مذاکره با هر کشوري به غير از رژيم صهيونيستي را اعلام کرده بود.

رجايي‌فر به فعاليت‌هاي گروهي در ايران در تحليل حادثه 13 آبان اشاره داشت و افزود: 7 سال است که گروهي در کشور خواهان رابطه با آمريکا‌ هستند و اين گروه مدام به تحريف چگونگي تسخير لانه جاسوسي آمريکا پرداخته و تحليل‌هايي در دفاع از مواضع دولت مطرح كرده و مشکلات کنوني ايران را در دستان انگليس دانسته‌‌اند و به علت همين تحليل‌هاي غلط، دانشجويان را به سمت اشغال سفارت انگليس هدايت کردند، لذا آنها اميدشان اين بود که بتوانند از اين طريق به گفته خودشان يک بار ديگر13 آبان را تکرار کنند و همان طور که امام خميني(ره) حامي دانشجويان آن زمان بود مقام معظم رهبري را در معذورات قرار دهند که به دفاع همه جانبه از اين حرکت اخير بپردازند.

اين کارشناس سياسي در ادامه به تفاوت بين چگونگي تسخير سفارت خانه آمريکا و انگليس اشاره داشت و افزود: در زمان تسخير لانه جاسوسي از سوي دانشجويان درسال 58 ما آن زمان عمليات را با آرامش کامل انجام داديم و هيچ شخصي و يا ارگاني از برنامه‌هاي ما مطلع نبود و در آن زمان مملکت فاقد قانون اساسي، مجلس و رئيس جمهور بود، درحالي که دانشجوياني که با تحريک برخي از افراد اقدام به تسخير سفارت انگليس در کشور کردند از چند روز قبل با اطلاع رساني گسترده اقدام به اين عمل کردند و ميليون‌ها پوند به ملت ايران خسارت وارد کردند.

وي در پايان خاطرنشان کرد: زماني که دانشجويان اقدام اخير را انجام دادند مجلس شوراي اسلامي تصميم به کاهش رابطه با انگليس گرفته بود لذا بهتر است خواص در جامعه مرتکب اشتباه نشوند چرا که هزينه‌هاي زيادي را به نظام وارد مي‌کنند و در اين ميان مردم انتظار دارند که آنها حرف‌هاي راست را به زبان بياورند.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار