رودهن/

کشاورزان دماوندی تمایلی به کاشت سیب زمینی ندارند

کشاورزان شهرستان دماوند در سال گذشته با تولید بیش از 30 هزار تن محصول مازاد سیب زمینی بستر مناسبی را برای صادارت این محصول فراهم کردند اما بخشی از محصولاتشان روی دستشان ماند و زیان دیدند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن/ به گفته کشاورزان این شهرستان سال گذشته بخشی از محصولات سیب زمینی به علت نبود برنامه ریزی مناسب از سوی جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در انبارها فاسد شد و زیان زیادی به آنان وارد آورد.

سیب زمینی شهرستان دماوند به علت شرایط اقلیمی و خاک مناسب از گذشته به عنوان محصولی ماندگار جایگاه ویژه در کشور داشته است.

تعدادی از سیب رمینی کاران شهرستان دماوند در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهارکردند: درگذشته تعداد زیادی از کشاورزان این منطقه سیب زمینی می کاشتند که این رقم اکنون به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

به گفته این افراد درصورتی که حمایت جدی از سیب زمینی کاران نشود آنان درسال جاری از کاشت این محصول خودداری می کنند.

سیدˈسعید میرهادیˈ از کشاورزان آبسرد و محله مرانک که امسال حدود هفت هکتار زمین خود را زیر کشت سیب زمینی اسپریت و بامبو برده است، گفت: پایین بودن قیمت سیب زمینی زیان بار است به گونه ای که برخی از کشاورزان سیب زمینی را برای خوراک دام هایشان استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه امسال 12 تن در هکتار برداشت سیب زمینی داشته است، افزود: برداشت این محصول روزی 10 میلیون ریال برای کارگر، تراکتور، غذای کارگران، حمل و نقل و انبارداری هزینه دارد.

این کشاورز آبسردی با اشاره به قیمت دو هزار ریالی این محصول که توسط دلالان پیشنهاد شده است، افزود: این قیمت 10 سال پیش سیب زمینی است درحالی که هزینه ها به صورت سرسام آور افزایش یافته است .

وی مدعی شد برخی کشاورزان به فکر فروش زمین های کشاورزی خود هستند.

این کشاورز گفت: درصورتی که از کشاورزان حمایت جدی نشود کشاورزی این منطقه از بین می رود.

وی خاطر نشان کرد: صادرات سیب زمینی، استفاده از صنایع تبدیلی و احداث کارخانه های مربوط از سوی دست اندرکاران بخشی از مشکلات سیب زمینی کاران را رفع می کند.

ˈبیژن قراییˈ یکی از کشاورزان اسلام آباد شهرستان دماوند نیز گفت: سال گذشته چهار هکتار زمین را به کشت سیب زمینی اختصاص دادم که بخش زیادی از محصول در انبار از بین رفت.

وی افزود: امسال فقط 5/1 هکتار را به کشت سیب زمینی اختصاص داده ام.

قرایی بیان کرد: کاشت هر کیلوگرم سیب زمینی در شرایط کنونی پنج هزار ریال برای کشاورز هزینه دارد و فروش آن به قیمت دوهزار و 500 ریال ضرر زیادی به کشاورزان وارد می کند.

وی افزود: سال گذشته به دلیل سرمای زودرس حدود پنج تا شش تن از محصول سیب زمینی در زمین یخ زد و با وجود بیمه بودن محصولات هیچ حمایتی از سوی جهاد کشاورزی انجام نشد.

مسوول اداره ترویج جهاد کشاورزی شهرستان دماوند از زیر کشت بردن حدود یک هزار و 300 هکتار زمین کشاورزی برای کاشت محصول سیب زمینی در سال جاری خبر داد و گفت: متوسط عملکرد زمین ها برای این محصول 30 تن در هکتار برآورد شده است.

ˈعلیرضا آذرمهرˈپیش بینی کرد که 40 هزار تن سیب زمینی در شهرستان دماوند امسال برداشت شود.

وی ادامه داد: نحوه برداشت محصول سیب زمینی با حمایت های دولت خدمتگزار به صورت مکانیزه انجام می گیرد.

آذرمهر با اشاره به برنامه های تناوب کشت در کشاورزی و کاشت متناوب محصولاتی اعم از سیب زمینی، خیار، کدو و گندم و آیش هر سال زمین های کشاورزی گفت: بر اساس برنامه تناوب کشت و مشکلات عرضه محصول سیب زمینی به بازار 150 تا 200 هکتار سطح زیرکشت این محصول نسبت به سال های گذشته کاهش داشته است.

مسوول اداره ترویج جهاد کشاورزی شهرستان دماوند با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد تولیدات در انبار ذخیره و بتدریج در بازار عرضه می شود، گفت: متاسفانه قیمت فعلی سیب زمینی هر کیلو دوهزار و 500 ریال است.

آذرمهر تاکید کرد: در شهرستان دماوند به دلیل خُرد بودن زمین های منطقه هزینه تولید درمقایسه با دیگر نقاط کشور بالاتر است و باتوجه به مرغوبیت محصول این شهرستان باید با قیمت بیشتری عرضه شود.

وی گفت: در چند سال اخیر کشاورزان حتی سود 10 تا 15 درصدی از کاشت این محصول دریافت نکرده اند و از طرفی میزان تولید این محصول بیش از نیاز داخلی است.

مسوول اداره ترویج جهاد کشاورزی شهرستان دماوند گفت: بر اساس بررسی های انجام شده صادرات این محصول به کشورهای عراق و همسایه های شمالی بسیار محتمل است.

وی از تولید ارقام سیب زمینی ˈآگریاˈ، ˈاسپریتˈ، ˈمارفوناˈ با بافت های زرد رنگ و بازار پسند در منطقه خبر داد و گفت: ارقامی همچونˈبامبوˈ که باردهی بیشتری دارد نیز به صورت آزمایشی در شهرستان کشت می شود.

مسوول اداره ترویج جهاد کشاورزی شهرستان دماوند گفت: سیب زمینی بذری به طور گواهی شده در شهرستان دماوند تولید نمی شود و کشاورزان منطقه اغلب هنگام برداشت غده های ریز را برای کاشت سال بعد جدا می کنند.

دبیر نظام صنفی کشاورزی شهرستان دماوند نیز بالا بودن هزینه های تولید در بخش زراعت در شهرستان و پایین بودن قیمت فروش محصولات مرغوب سیب زمینی این منطقه را از عوامل کاهش انگیزه کشاورزان برای تداوم کشت این محصول عنوان کرد.

ˈحسین غیبیˈ به خبرنگار ما گفت: از مسوولان متولی تقاضا داریم در حوزه واردات محصولات کشاورزی با توجه به میزان تولید داخل تصمیم بگیرند و اگر تولید داخلی برای کشور کافیست دیگر واردات این محصولات توجیه ندارد.

وی تاکید کرد: اگر مسوولان راهکارهای لازم را برای ممانعت از زیان کشاورزان اتخاذ نکنند به طور قطع مسائل و مشکلات سال گذشته تکرار خواهد شد و تولید محصولات کشاورزی در این شهرستان رو به رکود می رود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.