سردار جلالي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران خبر داد

خارج شدن انحصار توليد اسکادا از دست آمريکا/ آموزش رشته جديد دفاع سايبري در دانشگاه پدافند غيرعامل

رئيس سازمان پدافند غيرعامل با اشاره به ساخت نرم‌افزار اسكاداي بومي گفت: سه شركت دانش بنيان داخلي نمونه‌هاي اسكادا را در داخل كشور توليد كرده‌اند و از آن استفاده مي‌شود.

سردارغلامرضا جلالي در گفتگو با خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران درباره ساخت نرم‌افزار اسكاداي بومي اظهار داشت: اين نرم‌افزار فرآيندهاي صنعتي را مديريت مي‌كند و در حوزه هاي بسياري كارکرد دارد.
 
وي افزود: مثلا در حوزه انرژي هسته‌اي اسكاداي زيمنس كه توليد آلماني‌ها بود طوري هماهنگ شده بود كه چون فضاي نرم‌افزاري آن در سيستم عامل كار مي‌كند در واقع ويروس استاكس‌نت را در بستر اسكاداي زيمنس و محيط ويندوز طراحي كردند، به شكلي كه فرامين غلط به دستگاه‌هاي مديريت كننده بدهد.
 
رئيس سازمان پدافند غيرعامل تصريح كرد: كشورهاي مختلف توليدكننده در حوزه اسكادا طبيعتا نگاه امنيتي دارند و ما شاهد هستيم كه آمريكايي‌ها و رژيم صهيونيستي بخشي از سهام توليد‌كنندگان اسكاداهاي بزرگ جهاني مثل زيمنس و سيسكو را خريدند و در واقع به نوعي تسلط امنيتي در اين حوزه پيدا كردند، لذا استفاده از اين نوع اسكادا براي كشور تهديد محسوب مي‌شود.
 
سردار جلالي درباره پيشرفت كشورمان در ساخت اسكادا گفت: سه شركت دانش بنيان داخلي نمونه‌هاي اسكادا را در داخل كشور توليد كردند كه از آن استفاده مي‌شود.
 
وي افزود: توليد اسكاداهاي بومي به منظور قطع وابستگي در فرآيندهاي صنعتي صورت مي‌گيرد كه اين مي‌تواند رويكردي بسيار اساسي باشد و ان‌شالله اگر اين پروژه‌ها نهايي شده و به نتيجه برسد مي‌تواند ايمني و قابليت دفاعي خوبي در حوزه‌هاي حياتي و اساسي به ما بدهد، لذا خيلي به آن اميدوار هستيم و تقريبا مانع عمده‌اي در برابر آن وجود ندارد.
 
فرمانده قرارگاه دفاع سايبري کشور هم‌چنين درباره دانشگاه پدافند غيرعامل سايبري اظهار داشت: حدود 750 دانشجوي كارشناسي ارشد و فارغ التحصيل در اين دانشگاه داريم كه تا به حال در 6 رشته كار كرده‌اند و يك رشته جديد هم با عنوان رشته دفاع سايبري اضافه مي‌شود كه روش‌هاي دفاع بومي سايبري را به دانشجويان آموزش مي‌دهد.
 
وي تصريح كرد: ايران جزو 5 كشوري است كه رشته دفاع سايبري را آموزش مي‌دهد و كشورهايي كه در اين زمينه اقداماتي را انجام داده‌اند مطالعه كرده‌ايم و دو مورد از آن‌ها را به صورت حضوري ديده‌ايم و دريافتيم كه اگر عقب‌تر از ما نباشند خيلي جلوتر از ما نيستند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: اسکادا ، پدافند ، غیرعامل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار