پايان اولين اجلاس سران مجمع گفتگوهاي آسيايي/ ايران ميزبان سومين نشست مي‌شود

شرکت کنندگان در نخستین مجمع گفت و گوی همکاری آسیایی در بیانیه پایانی خود تصویب کردند سومین نشست سران این مجمع سال 2018 در تهران برگزار شود.

 به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از خبرگزاري رسمي مصر(الشرق الاوسط)، نخستین مجمع گفت و گوی همکاری آسیایی بعد ازظهر امروز چهارشنبه در کاخ ˈالبیانˈ کویت به کار خود پایان داد.

در بیانیه پایانی این نشست اعلام شد دومین اجلاس سران این مجمع در سال 2015 در بانکوک پایتخت تایلند برگزار شود.

در این نشست همچنین از برگزاری سومین اجلاس مقامات ارشد فرهنگی ACD در سال 2013 و اجلاس فرهنگ و جهانی شدن در دسامبر 2012 در تهران استقبال شد.

همچنین از برگزاری اجلاس انرژی این مجمع در سال 2012 در اسلام آباد و کارگاه شهر نمونه کم کربن در چین در سال 2013 نیز مورد استقبال اعضا قرار گرفت.

در بیانیه پایانی نخستین اجلاس سران مجمع قرار شد میزبانی اجلاس یازدهم وزرا در شهر دوشنبه برگزار شود.

اقدام ملی منطقه ای و بین المللی با هدف مقابله با تاثیرات آب و هوا از جمله طوفان شن و ریزگردها که تاثیرات منفی بر کل جهان دارد به عنوان پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس از سوی اعضا مورد تاکید قرار گرفت.

همکاری در بخش مالی از طریق تقویت ارتباط بازارهای مالی آسیایی و حمایت از نهادهای مالی کشورهای عضو ACD از دیگر مواردی بود که مورد تاکید اعضای مجمع قرار گرفت.

در این بیانیه پایانی تاکید شده است که انرژی پایدار عامل مهم نیل به موفقیت و رشد اقتصادی در آسیا است و راه را برای اعمال سیاست انرژی طی دهه آینده هموار می سازد؛ از این رو مجمع گفت و گوی همکاری آسیایی بر اهمیت تعهد کشورها برای همکاری انرژی از طریق نهایی کردن و تصویب برنامه عمل انرژی تاکید می کند.

اعضای مجمع همچنین یافتن راه های دست یابی به امنیت غذایی از طریق افزایش تولید فرآورده های کشاورزی و تسهیل تجارت مواد غذایی و ایجاد بازارهای باثبات مواد غذایی و همکاری در تحقیقات و توسعه تکنولوژی کشاورزی را از موارد با اهمیت برشمردند.

لزوم توجه به ارتقای آموزش و ایجاد دانشگاه و انستیتوهای تخصصی در دانشگاه های آسیایی برای ساخت ظرفیت های مربوط در کشورهای ACD نیز از دیگر موارد مورد تاکید اعضا عنوان شده است.

اعضای نخستین نشست سران مجمع راه های مختلف از جمله ارتقای تجارت آزاد و سرمایه گذاری و رفع موانع تجارت (منع تحریم) و نیز انسجام اقتصادی میان کشورهای عضو مجمع را ضروری دانستند.

اجلاس سران مجمع همچنین در بیانیه پایانی خود بر اهمیت احترام به همه مذاهب و عقاید، حق آزادی بیان تاکید و بی احترام به شخصیت های مذهبی را محکوم کردند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار