کرمان/

ایجاد بیماری هاری با گزش "خدنگ "در بم

"خدنگ "یا همان موش خرما به همراه سگ های ولگرد از عوامل ایجاد بیماری هاری در شهرستان بم است .

به گزارش  خبرنگار باشگاه خبرنگاران از کرمان، معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي بم در همايش هاري كه به مناسبت هفته دامپزشكي برگزار شد با اشاره به معظل سگ هاي ولگرد در بم گفت:سگ های ولگرد و موش خرما ها از عوامل انتقال بيماري هاري به انسان هستند ولي متاسفانه تا كنون اقدام مناسبی در زمينه معدوم سازي آنها انجام نشده است .

دكتر رادفر به398مورد گزيدگي توسط حیوانات طی سال جاری در بم اشاره كرد وافزود :بخش عمده اي از اين گزيدگي ها مربوط به سگ ها است .

وي به معدوم سازي مقطعي سگ ها توسط شهرداري اشاره كرد واظهار داشت : براي تاثير بخشي بيشتر بايد اين معدوم سازي بصورت مستمر وبه موقع انجام شود در غير اينصورت شاهد ازدياد جمعيت سگ ها ومشكلات بيشتر خواهيم بود .

در ادامه اين همايش معاون فني اداره كل دامپزشكي استان هم وجود سگ هاي ولگرد را از عوامل انتقال بيماري هاري به انسان ودام دانست وگفت:علاوه بر سگ هاي ولگرد موش خرما (خدنگ) كه حيوان بومي اين منطقه است هم از عوامل انتقال بيماري هاري به انسان ودام است .

دكتر صباغ با اشاره به اينكه سالانه 130هزار نفر در ايران دچار حيوان گزيدگي مي شوند ،واكسيناسون به موقع را از عوامل اصلي جلوگيري از ابتلا به اين بيماري كشنده دانست و افزود:پيش از اين استان كرمان وبه وي‍‍‍‍‍‍‍‍ژه جنوب استان از مناطق اصلي بروز بيماري هاري در كشوربوده است .

وي معدوم سازي سگ ها توسط شليك گلوله رااز روش هاي منسوخ شده در سطح جهان دانست ویادآور شد : با وجود اينكه شهرداري بم از روش معدوم سازي از طريق گلوله استفاده كرده ولي شاهد كاهش تعداد اين حيوانات موذي نبوده ايم.

دكتر صباغ عقيم ساز ي سگ ها رااز موارد علمي ومطلوب براي كاهش تعداد اين حيوانات دانست ./س

برچسب ها: گزش ، خدنگ ، بم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.