متن کامل سخنرانی سید حسن نصرالله به مناسبت روز جهانی قدس

سید حسن نصرالله ، دبیرکل حزب الله لبنان به مناسبت روز جهانی قدس سخنرانی کرد .

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه المنار ؛ وی اظهار داشت :  پس از گذشت سي سال از اقدام حضرت امام خميني (ره) به اعلام روز قدس ، اين روز همچنان زنده ، تاثيرگذار و قوي است و اين به برکت تاکيد و حمايت هميشگي جانشين امام خميني (ره)، حضرت امام خامنه اي و پايبندي و علاقه ملتهاي جهان عربي و اسلامي به قدس، فلسطين و ملت فلسطين است. 

سيد حسن نصرالله افزود: هدف اساسي روز قدس زنده نگهداشتن اين مسئله يعني مسئله قدس و مسئله فلسطين بوده و همچنان است مسئله قدس که در معرض از بين رفتن ، سازش و فراموشي قرار داشته و همچنان قرار دارد و بسياري به آن اينگونه مي نگرند که مسئله اي نگران کننده است روز قدس مي آيد تا تاکيد کند که اين مسئله اي محوري است و به حال، آينده امت و سرنوشت، موقعيت ، دين ، ايمان، پيامبران و نسل هاي بعدي آن مربوط مي شود. 

سيد حسن نصرالله اظهار داشت روز قدس همچنين مي آيد تا به ويژه به مسلمانان در اوج عبادتشان در آخرين جمعه ماه مبارک رمضان معاني و مفاهيم اصلي را تاکيد کند که از جمله آن اين است که اين امت ميزان اهانت به آن در دهه هاي گذشته زماني که مقدسات آن اشغال شد و در دستان دشمنان آن قرار گرفت ، درک و احساس کند. 
دبيرکل حزب الله خاطرنشان کرد.. بايد به اشغال قدس و اشغال مقدسات مسلمانان و مسيحيان به دست گروهي نژادپرست صهيونيست بر اين اساس بنگريم که اين بزرگترين اهانت به اين امت در قرن گذشته است و با ادامه اشغال همچنان اين اهانت به اين امت صورت مي گيرد و پيام ديگر تاکيد بر مسئوليت تاريخي ، ديني و شرعي اين امت در قبال قدس ، فلسطين و مردم فلسطين است. 

سيد حسن نصرالله گفت از جمله معاني که روز قدس بر آن تاکيد مي کند اين است که قدس و فلسطين متعلق به مردم فلسطين ، اعراب و مسلمانان است و هيچ کس حق ندارد از ذره اي از خاک ، ديوار و سنگ در اين سرزمين مقدس چشم پوشي کند زيرا خاک آن مقدس است سنگ آن مقدس است محله هاي آن مقدس است و زيتون آن مقدس است و همه چيز آن مقدس است و هيچ کس حق ندارد از مقدسات چشم پوشي کند و اين سرزمين و اين مقدسات بايد به طور کامل به صاحبان آنها بازگردد و ان شاء الله بازخواهد گشت. 

سيد حسن نصرالله افزود از جمله معاني که در روز قدس تاکيد مي کنيم اصلاح مفهومي است که امام (خميني) براي اصلاح آن تلاش کرد و آن اين است که گفته شود اسرائيل بر جهان حکومت مي کند اين نادرست است يا اينکه اسرائيلي که با آن مي جنگيم بر آمريکا حکومت مي کند اين نادرست است البته ما تاثير لابي صهيونيستي يا لابي هاي صهيونيستي را در جهان انکار نمي کنيم اما درک صحيح اين است که اسرائيل رژيمي است که انگليس و همپيمانان آن در منطقه براي انجام دادن وظيفه اي مشخص آنرا ايجاد کرده اند و اسرائيل رژيمي است که در چارچوب طرح آمريکا و غرب انجام وظيفه مي کند و هدف از آن سيطره بر کشورهاي ما و تجزيه آنها است و اسرائيل وظيفه اصلي را در اين طرح انجام مي دهد. 

دبيرکل حزب الله در ادامه سخنان خود تاکيد کرد آزادسازي سرزمين و مقدسات ما با توسل به آمريکايي ها ، غربي ها و کساني که اسرائيل را ايجاد کردند و کساني که آنرا براي تقسيم منطقه ما در چارچوب خاورميانه جديد به خدمت مي گيرند ، محقق نمي شود و لبناني ها اين طرح را در جنگ ژوئيه سال دو هزار و شش ناکام گذاشتند و راه بازپس گيري سرزمين و مقدسات و آزادسازي انسان در فلسطين و منطقه ، عزم و اراده و مقاومت و فداکاري ملتهاي اين منطقه است که مي توانند خواسته و اراده خود را بر اين رژيم تحميل کنند. وي افزود از جمله معاني که بايد در روز قدس بر آن تاکيد کرد اين است که اسرائيل فقط دشمن مردم فلسطين نيست بلکه دشمن لبنان ، ملتهاي عرب و ملتهاي مسلمان است و همانطور که امام خميني (ره) گفتند اسرائيل غده سرطاني است. 

دبيرکل حزب الله اظهار داشت امروز همانند گذشته قصد داريم در روز قدس از موضع مقاومت و تجربه تاکيد کنيم که تنها راه بازپس گيري سرزمين و مقدسات مقاومت ملت فلسطين ، ملت لبنان و ملتهاي منطقه است تحقق اين امر امکان پذير بوده و همچنان امکان پذير است و امروز بيش از هر زمان ديگري امکان پذير است و اين نوع نتيجه ديگر رويا نيست امروز زمان روياهاي صهيونيست ها به پايان رسيده است و روياها و خواسته هاي ما محقق مي شوند امروز ما در موقعيت رويا نيستيم بلکه در موقعيت عملي شدن اين رويا قرار داريم. 

وي گفت بعد از سال دو هزار و بعد از پيروزي تاريخي در جنوب لبنان انتفاضه الاقصي آغاز شد و فرصت تاريخي و طلايي براي تحقق بخشيدن به اين اميدها بود اما متاسفانه امت به طور مناسب در کنار ملت فلسطين نايستاد. 

دبيرکل حزب الله لبنان در ادامه سخنان خود به مناسبت روز جهاني قدس در حومه جنوبي بيروت، گفت.. نوار غزه در محاصره به سر مي برد و همچنان در محاصره است و مي توان به سوي آن دست ياري دراز کرد. 

سيد حسن نصرالله افزود : مسئوليت امت اين است که حلقه محاصره غزه را بشکند و مي تواند اين کار را انجام دهد امروز مردم فلسطين به امت خود چشم دوخته است تا به محاصره آنها پايان دهد اما متاسفانه فقط برخي از زنان و مردان خارجي را سوار بر قايق ها مي بيند که خود را در درياها به خطر مي اندازند تا کمک هايي را به غزه برسانند و در حالي که به اينها احترام مي گذاريم و قدرداني مي کنيم به شما مي گويم که من به عنوان يک لبناني ، عرب و مسلمان زماني که مي بينم برخي از اينها، اين اقدام را انجام مي دهند و امت مسلمان در برابر مشکلات ساکنان غزه بي تفاوت هستند ، به نيابت از اين امت به شدت احساس شرمندگي مي کنم اين بخشي از مسئوليت است. 

سيد حسن نصرالله اظهار داشت حمايت تبليغاتي و سياسي ، حمايت از حق بازگشت فلسطيني ها به سرزمينشان و حمايت از حق آنها در رسيدن به حقوق قانوني شان از وظايفي است که متاسفانه اين امت بخش اندکي از آنها را انجام مي دهد و از مهم ترين وظايف اين است که اين امت با دولت ها و نيروهاي فعال خود براي از بين بردن فتنه بين فلسطيني ها و متحد کردن آنها و تحقق آشتي داخلي به طور جدي تلاش کند متاسفانه برخي از اعراب از درگيري داخلي فلسطيني استفاده کردند. 

دبيرکل حزب الله گفت با توجه به تحولاتي که رخ داده و امکانات انساني مردم فلسطين معتقدم اگر امت به بخشي از مسئوليت لازم خود در حمايت عمل کند ، رسيدن به هدف بازپس گيري قدس و فلسطين حتي در آينده نزديک بعيد نخواهد بود و روز قدس امسال با مجموعه مهمي از تحولات همزمان است سقوط ايهود اولمرت آخرين رهبر جنگ ژوئيه و بعد از گزارش وينوگراد منطقي و طبيعي بود که سقوط مي کند 

اما مطبوعات اسرائيل و بسياري از اطلاعات اسرائيلي از دخالت مستقيم آمريکا براي جلوگيري از سقوط اولمرت در آن لحظه سخن گفتند زيرا اين در کارنامه پيروزي هاي لبنان و مقاومت آن در جنگ ژوئيه به ثبت خواهد رسيد اما برنامه ريزي شد که در اين شرايط سقوط کند و از جمله تحولات اين است که اسرائيل بعد از جنگ ژوئيه در بحران رهبري در زمينه سياسي و نظامي به سر مي برد و همچنين از جمله تحولات اين است که اولمرت پايان روياي اسرائيل بزرگ را پذيرفت و قبل از او نيز نتانياهو در سال دو هزار به مرگ صهيونيسم در نزد نسل جوان اسرائيلي اذعان کرده بود و بحران گزينه هاي اسرائيل در مقابله با پرونده هسته اي ايران و سردرگمي اسرائيل در اين مسئله از جمله ديگر تحولات به شمار مي رود و اعتماد نداشتن مردم اين رژيم به آينده اين رژيم از ديگر تحولات است و اين نتيجه طبيعي بي اعتمادي به رهبري سياسي و نظامي و ارتش است و نظرسنجي هايي که در اسرائيل منتشر شده است نشان مي دهد که دو سوم مردم اسرائيل در منطقه احساس امنيت نمي کنند و صهيونيست ها به فلسطين آمدند و به آنها وعده داده شده که در امنيت خواهند بود و مورد حمايت قرار خواهند گرفت و وعده داده شده که دولت مسلط و مستبدي باشند که مي کشد و کشته نمي شود و اهانت مي کند و مورد اهانت قرار نمي گيرد و تجاوز مي کند و با تجاوز آن مقابله نمي شود
 
اما امروز و بعد از سالها مقاومت و انتفاضه و زندگي جديدي که در اين امت آغاز شده طبيعي است که دو سوم مردم اين رژيم احساس کنند که منطقه ديگر آن منطقه وعده داده شده نيست. 

دبيرکل حزب الله لبنان در ادامه سخنان خود  گفت.. از جمله اين تحولات بسته شدن چشم انداز هرگونه سازش سياسي با فلسطيني ها است و آنچه که بعد از آناپوليس رخ داده بدتر از قبل از آناپوليس بوده است. 

سيد حسن نصرالله افزود از تحولات مهم در سطح منطقه اين است که مقاومت در لبنان و فلسطين مرحله خطر وجودي را پشت سرگذاشتند و ديگر چيزي که بتواند وجود مقاومت را در لبنان يا فلسطين تهديد کند وجود ندارد و اين مرحله را پشت سرگذاشته ايم. 

وي اظهار داشت از جمله تحولات اين است که کشورهاي بازدارنده (مخالف طرح آمريکا در منطقه) به خصوص ايران و سوريه توطئه هاي منزوي کردن را پشت سرگذاشتند و اين کشورها حضور فعال خود را در عرصه منطقه اي و بين المللي ثابت کردند و شکست طرح آمريکا در سطح منطقه از جمله اين تحولات است و اين عوامل قدرت و تاثير ملتها و حکومت هاي منطقه را بر حوادث افزايش مي دهد اما در سطح بين المللي ، تنش بين المللي پس از جنگ گرجستان که شکستي براي محور آمريکا و اسرائيل به شمار آمد و آمريکا امروز با بحران مالي خطرناکي مواجه است .

واضح و روشن است که جهان از نظر سياسي ، نظامي ، مالي و اقتصادي به سوي نظام چند قطبي پيش مي رود و اين تحولات بين المللي نيز به نفع ملتها و حکومت هاي منطقه ما است.
 
سيد حسن نصرالله خاطر نشان کرد ما اين تحولات در سطح رژيم دشمن ، منطقه و جهان را به معناي بازشدن بسياري از درهاي اميد به آينده اي مي دانيم که در آن منافع ملتهاي اين منطقه تحقق مي يابد و منطقه ما از سياستهاي تحميل و سيطره اي دور مي شود که آمريکا آنها را اعمال مي کند و اسرائيل را در جهت خدمت به طرحش به کار مي گيرد.

دبيرکل حزب الله لبنان در ادامه  به اوضاع لبنان پرداخت و گفت مسئوليت حکومت ، مردم و گروههاي سياسي لبنان مبارزه و ادامه تلاش در کنار برادران فلسطيني براي احقاق حق بازگشت آوارگان فلسطيني به سرزمينشان است. 

سيد حسن نصرالله افزود در لبنان رد اسکان دائمي (آوارگان فلسطيني) کافي نيست بلکه بايد بخشي از مبارزه عربي و بين المللي براي احقاق حق بازگشت آوارگان فلسطيني به سرزمين و خانه هايشان باشيم و لبنان به رد قاطعانه اسکان دائمي (آوارگان فلسطيني) اهتمام مي ورزد و اين مسئله در ميز گفتگوي ملي قبل از جنگ ژوئيه بررسي شد و گروه سياسي ما اصلاحي را در قانون اساسي لبنان پيشنهاد کرد مبني بر اينکه پذيرش اسکان دائمي در لبنان به اجماع مجلس نمايندگان نياز دارد در آن زمان گروه سياسي ديگر موافقت نکرد مدتي قبل در رسانه هاي گروهي ديديم که شماري از نمايندگان گروه سياسي ديگر اصلاح قانون اساسي را پيشنهاد کرده اند که موافقت با هرگونه اسکان دائمي فلسطيني ها در لبنان را به اجماع مجلس نمايندگان مشروط مي کند
 
من امروز حمايت کامل خود را از هر اصلاحي از اين قبيل در قانون اساسي اعلام مي کنم و اين موضع ملي لبنان را در مقابله با خطر اسکان دائمي که طرح آمريکا و اسرائيل و تامين مالي عربي براي آن آماده است ، تقويت مي کند و ما زماني که اسکان دائمي را رد مي کنيم آنرا در چارچوب مقاومت در برابر طرح صهيونيستي و در چارچوب مقاومت براي احقاق حق و در چارچوب چشم پوشي نکردن از حق و بازگرداندن حق به صاحبان آن ، رد مي کنيم.
 
سيد حسن نصرالله اظهار داشت مسئوليت لبنان کمک به برادران فلسطيني در اردوگاهها در لبنان براي جلوگيري از هرگونه برخورد امنيتي است و اين مسئوليت گروههاي فلسطيني نيز است که همه تلاش خود را در اين زمينه به کار گيرند. 

دبيرکل حزب الله خاطر نشان کرد اسرائيل هميشه براي فتنه انگيزي در ميان فلسطيني ها در اردوگاهها و فتنه انگيزي بين لبناني ها تلاش مي کند و از مسئوليت هاي لبنان در خصوص فلسطين توجه انساني و خدماتي به اوضاع اردوگاههاي فلسطيني در لبنان است که در شرايط سخت و دشواري زندگي مي کنند.
 
سيد حسن نصرالله گفت موضع گروههاي فلسطيني در لبنان در رابطه با اختلافات سياسي لبنان بي طرفانه بوده و همچنان است و اين موضعي عاقلانه و به نفع فلسطيني ها و لبناني ها است. 

وي در ادامه اين سخنان گفت ما خواستار اين هستيم که کشور ما قوي ، توانا و امن باشد و ما خواهان سلطه بر لبنان و در دست گرفتن قدرت در لبنان نيستيم .ما اعتقاد داريم که مصلحت لبنان و مصلحت ما در لبنان اين است که با هم باشيم باهم تلاش کنيم باهم با چالش ها مقابله کنيم.
 
وي افزود ما براين اساس با دشمن لبنان و دشمن مان جنگيديم و همچنان در اين موقعيت هستيم و براين اساس در گفتگوي ملي شرکت کرديم و شرکت مي کنيم و امروز پس از خبرهايي که برخي از روزنامه ها و برخي رسانه هاي گروهي درباره اقدام اسرائيل نزد آمريکايي ها به جلوگيري از مجهز کردن ارتش لبنان به برخي از انواع سلاح ها منتشر کردند آيا مي توانيم به اين شيوه ارتش ملي قوي و قادر به دفاع از سرزمين ، حاکميت و مردم لبنان بسازيم آيا جايز است که منتظر اجازه آمريکا يا اسرائيل براي مسلح کردن ارتش ملي خود باشيم اين هرگز امکان ندارد در مسئله مقاومت ، مقاومت آنها نگران و ناراحت کرد زيرا براي دستيابي به سلاح از کسي اجازه نمي گيرد و سلاح خود را از دوست و دشمن پنهان مي کند چرا که مخفي کردن اين سلاح از علل قدرت است و زماني که در اين زمينه به وظيفه خود عمل مي کند از رضايت يا خشم کسي نمي ترسد. 

سيد حسن نصرالله تصريح کرد ما در سطح دولت وحدت ملي به تصميم شجاعانه اي نياز داريم که بگويد ما در لبنان مي خواهيم ارتش ملي لبنان را به چيزي مجهز کنيم که بتواند از حاکميت و همه لبنان دفاع کند و به اجازه کسي نياز نداريم و قدرت ملي با اجازه گرفتن از خارج ساخته نمي شود بلکه با عزم و اراده ملي ساخته مي شود. 

دبيرکل حزب الله تاکيد کرد ما هميشه تمايل خود را به ثبات ملي و صلح داخلي و همزيستي اعلام مي کنيم و هميشه درباره وحدت ملي سخن مي گفتيم و زماني که اعتصاب کرديم بخاطر دولت وحدت ملي بود و خواستار گفتگو بوديم و حتي پس از جنگ ژوئيه گفتم که بياييد تا دست در دست هم دهيم و باهم لبنان را بسازيم و باهم از لبنان حمايت کنيم.
 
وي افزود آشتي تصميم يک طرف نيست و نمي تواند با تصميم يک طرف باشد بله تصميم دو طرفه است و ما در آشتي ها جدي هستيم و براي هر چيزي که اين فضاي مثبت را در کشور تقويت کند حاضريم و براي هر چيزي که مي تواند به مردم در لبنان و در همه مناطق لبنان و به ويژه در شهر بيروت اطمينان بدهد آماده ايم به طور قطع زماني که از آشتي ها سخن مي گوييم از ائتلاف هاي سياسي جديد سخن نمي گوييم و ما در موقعيت سياسي خود در کنار هم پيمانان خود هستيم و آنها نيز در کنار هم پيمانان خود هستند آشتي ها به معناي تغيير در ائتلاف هاي سياسي نيستند و هدف از آشتي ها ايجاد فضاي مثبت به منظور متوقف کردن تنش ها و ايجاد فضاي سالم براي حل پرونده هاي موجود در لبنان و رقابت دوستانه و متمدنانه در انتخابات پارلماني آينده است.
 
سيد حسن نصرالله گفت از الان مي گويم اگر گروه مخالفان اکثريت کرسي ها را در مجلس نمايندگان بدست آورد حزب الله بر حمايت و پايبندي خود به دعوت به دولت وحدت ملي تاکيد خواهد کرد که گروه ديگر در آن حضور داشته باشد تا در اداره کشور شريک باشد.
 
سيد حسن نصرالله گفت من هميشه مي گويم که برنامه مقاومت جنگ نيست حتي براي آزادي فلسطين موضع ما روشن است و مي گوييم که وظيفه ما به عنوان لبناني ها حمايت از مقاومت مردم فلسطين است امروز مردم فلسطين قدرت انساني و بشري و صبر و ارزش هاي ملي و ديني و اخلاقي براي تحقق اين دستاورد دارد اما همگي ما بايد از آنها حمايت کنيم. 

وي افزود زماني که لبنان مورد تجاوز قرار گيرد مقاومت بي تفاوت نخواهد بود و نظاميان اسرائيلي در تپه ها ، کوهها ، دره ها و خانه هاي ما نابود خواهند شد و اگر اسرائيل مرتکب اين اشتباه شود به نابودي رژيم آن منجر خواهد شد زيرا تصور کنيد اگر پنج لشگر ارتش اسرائيل نابود شود چه اتفاقي براي اسرائيل مي افتد؟ ارتشي باقي نمي ماند. 

دبيرکل حزب الله گفت در روز قدس احساس مي کنيم که ما در لبنان ، فلسطين و جهان عربي و اسلامي از هر زمان ديگري به بيت المقدس و مسجد الاقصي نزديک تر هستيم و ان شاء الله اين نسل ما شاهد بازگشت امت اسلامي به قدس خواهد بود جايي که اثري از اسرائيل و صهيونيست ها و اشغال نخواهد بود. 



برچسب ها: نصرالله ، قدس ، فلسطین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار