آیا تکواندو ایران می تواند افتخارآفرین شود؛

هادی ساعی در راه کمیته بین المللی المپیک

پس از 8 سال غیبت در IOS این بار هادی ساعی پرافتخارترین ورزشکار المپیکی کشورمان برای حضور در این عرصه تلاش خود را امتحان می کند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران قهرمان سرشناش تکواندو ایران در رقابت با 20 ورزشکار دیگر در انتخابات کمیته بین المللی المپیک برای عضویت در کمیسیون ورزشکاران این کمیته تلاش می کند.

در این بین رئیس فدراسیون جهانی تکواندو هم قول حمایت از هادی سادی را در انتخابات المپیک 2012 داده است.
ورزش ایران از 8 سال قبل تاکنون صاحب هیچ کرسی یا پستی در کمیته بین المللی المپیک نداشته است و امید می رود تکواندو دروازه ورود به دوباره ورزش ایران به IOC باشد.

پس از نتیجه نگرفتن امیررضا خادم در انتخابات هیئت رئیسه فیلا در حاشیه بازی های المپیک 2012 لندن امید می رود اینبار ساعی بتواند با حضور در کمیسیون ورزشکاران IOC ورزش ایران را صاحب کرسی بین المللی کند.

در مسابقات بوکس و کشتی فرنگی بازی های المپیک 2012 لندن ورزشکاران ایرانی 2 بار میزبان ناداوری شدند.

علی مظاهری و سعید عبدولی 2 ورزشکاری بودند که اگر قضاوت های نادرست در مورد آنها اجرا نمی شد شاید هم اکنون 2 مدال دیگر برای ایران در بازی های المپیک لندن به دست می آوردند، شاید اگر ورزش ایران در مجامع بین المللی قدرت بیشتری داشت این اتفاقات تلخ هم برای ایران وجود نداشت.

قطعا کم کاری ها باعث شد تا این مدت نتوانیم صاحب کرسی بین المللی شویم و هم اکنون هم هادی ساعی با کوله باری از تجربه و مدل و به پشتوانه عملکرد خوبش مورد حمایت WTF و کمیته ملی المپیک و فدراسیون تکواندو ایران در انتخابات IOC قرار دارد.

انتخابات 4 عضو جدید کمیسیون ورزشکاران IOC در حاشیه رقابت های المپیک برگزار می شود و هادی ساعی در لیست 21 نفره متقاضی شرکت در این انتخابات قرار دارد.

* طلایه دار جوانمردی از نسل امروز


هادی پس از المپیک 2008 پکن و کسب مدال طلا از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد و در این مدت بارها به دعوت کشورهای مختلف در کلاس های آموزشی شرکت کرد و به جز آموزش فن، جوانمردی را هم به جوانان علاقمند آموزش می دهد.

به همین دلیل هم در سال 2011 به عنوان مروج بازی های جوانمردانه از سوی کمیته جهانی بازی جوانمردانه از وی تقدیر شد.
مسابقات جوانمردانه وی در تکواندو هنوز هم در اذهان عمومی باقی مانده و بازی های فدراسیون جهانی تکواندو در مسابقات و برنامه های بزرگ به عنوان مرد اخلاق از وی یاد کرده است به طوری که وی برای کمپ آموزشی کره جنوبی برای نوجوانان و نخستین المپیک نوجوانان نیز سخنرانی داشت.

ساعی در سال 2005 نیز عنوان مروج بازی های جوانمردانه را از سوی WTF فدراسیون جهانی تکواندو نیز دریافت گرده است.

ساعی در آن سال پس از زلزله تاسف بار (بم) تمام مدال هایش را به حراج گذاشت و درآمد حاصل از آن را به بازماندگان زلزله اختصاص داد.
ساعی پس از آن سفیر صلح یونسکو هم شد.

هادی ساعی یکی از اهدافش در کمیسیون ورزشکاران IOC آینده نگری برای تامین زندگی قهرمانان است.
وی اعلام کرد باید از ورزش و جاذبه هایش به بهترین نحو در راه ایجاد صلح و آرامش جهانی بهره برد وی قصد دارد پس از موفقیت در انتخابات IOC

اهداف بزرگش را به کمک سایر دوستان ورزشکارش عملی کند.
به نظر ساعی باید با سفر به کشورهای مختلف و حضور در کنار ملت های درگیر با جنگ و خشونت به ترویج تشوق جوانان به ورزش پرداخت.
وی می گوید: می توان با زبان ورزشی دنیایی ساخت برپایه صلح و دوستی و عدالت و برابری که هدیه ای از سوی المپیک نوین برای دنیای امروز است.
در المپیک لندن دوره 8 ساله عضویت 4 ورزشکار کمیسیون ورزشکاران IOC به پایان می رسد.
هشام الفروش، راینا الوانی، فرانکی فردریکس و جان زدنی از لیست این کمیسیون خارج می شوند تا از میان 21 متقاضی جدید 4 نفر جدید با کسب حداکثر آرا به این کمیسیون راه پیدا می کنند.

کسب حداقل 2 هزار رای میتواند ورزش ایران و هادی ساعی را به افتخاری بزرگ نزدیک کرد.
آخرین بار مصطفی هاشمی طبار از ایران عضویت در کمیته بین المللی المپیک را تجربه کرده است و پس از المپیک 2004 آتن هم چشم امید ورزش به هادی ساعی پرافتخارترین ورزشکار المپیکی ایران است.
* هادی ساعی در یک نگاه
پرافتخارترین ورزشکار المپیکی و تکواندوکار ایران بیش از صد مدال در کلکسیون افتخاراتش دارد که از مهمترین آنها می توان به مدال نقره ارتش های جهان در سال 1995، مدال برنز ارتش های جهان 1996، مدال طلا جام جهانی 1998، مدال طلا مسابقات جهانی 1998، مدال طلا مسابقات جهانی 1999، مدال برنز المپیک 2000، مدال طلا جام جهانی 2000 فرانسه، مدال طلا جام جهانی 2001، مدال طلا جام جهانی 2002،‌ مدال طلا مسابقات ستارگان جهانی 2002،  مدال طلا بازی های آسیایی 2002 بوسان، مدال نقره مسابقات قهرمانی 2002 آسیا، مدال نقره مسابقات جهانی 2003، مدال طلا المپیک 2004 آتن، مدال طلا مسابقات کسب سهمیه المپیک 2004، مدال طلا مسابقات جهانی 2005، مدال طلا مسابقات قهرمانی آسیا2006، مدال برنز بازی های آسیایی 2006، مدال برنز مسابقات جهانی 2007، مدال طلا المپیک 2008 پکن و مدال طلا مسابقات کسب سهمیه المپیک 2008 اشاره کرد.

* 8 صندوق رای در لندن


ورزشکاران شرکت کننده در بازی های المپیک 2012 لندن که در حدود یازده هزار نفر هستند در مدت تعیین شده به ورزشکاران منتخب خود رای می دهند و هشت صندوق رای نیز در دهکده بازی ها و شهرهای مختلف برای این منظور تعبیه شده است.

دهکده المپیک، دهکده روئینگ و کانو اسپرینت المپیک، دهکده قایقرانی بادبانی المپیک، هتل شهرهای میزبان مسابقات فوتبال در کاونتری، کاردیف، گلاسکو، منچستر و نیوکاسل محل رای گیری است.

* رقیبان هادی ساعی

20 ورزشکار حاضر در کنار هادی ساعی برای رسیدن به 4 کرسی کمیسیون ورزشکاران ioc رقابت سختی با یکدیگر دارند در حالی که براساس آخرین اخبار نتایج رای گیری احتمالا 19 مرداد اعلام می شود.

ناصر صالح العطیه قهرمان تیراندازی قطر که در 4 المپیک از 1996 تا 2008 حضور داشته است.

سرگئی آشواندن جودوکار سوئیسی در المپیک 2000 و 2004 حضور داشت و در المپیک 2008 مدال برنز دریافت کرده است.
دیوید باروفت هندبالیست اسپانیایی در المپیک 1992 و 2004 ناکام بود اما در المپیک سیدنی و پکن دو برنز گرفته است.
دانکا بارتکوفا تیراندازی از اسلواکی تنها در المپیک 2008 پکن حاضر بوده است.

میلوارد کاویچ شناگر صربستانی که در دو المپیک سیدنی و آتن حضور داشته و در المپیک پکن مدال نقره گرفته است.
چو مو ین تکواندو کار چین تایپه ای در المپیک های آتن و پکن دو نشان طلا و برنز به دست آورده است.
کریستی کاونتری شناگر اهل کشور زیمباوه در المپیک آتن سه مدال طلا، نقره و برنز به دست ‌آورده و در المپیک 2008 پکن نیز صاحب یک مدال طلا و یک نقره دیگر شده است.

فمکه دکر قایقران هلندی در دو المپیک سیدنی و آتن حضور داشته و در پکن 2008 نقره گرفته است.
تونی استانگ قایقران فرانسوی و دارنده دو نشان طلا االمپیک های 2000 و 2004 است.
سوزانا فیتور ورزشکار رشته پیاده روی پرتغال و از المپیک 92 تا 2008 حضور داشته است.

استفان هولم دو و میدانی کار سوئدی و در 3 المپیک حضور داشته و مدال برنز المپیک آتن را در کارنامه دارد.
ویکتوریا کوال قهرمان تیر و کمان اوکراین و در المپیک 2008 پکن حضور داشته است.

اریک لارسن قایقران نروژی در المپیک آتن 2 مدلا طلا و برنز گرفته و در المپیک 2008 پکن نقره به دست آورده است.
کوجی مورو فوشی دو و میدانی کار ژاپنی قهرمان المپیک آتن است.

جفرسون پرز ورزشکار پیاده روی اکوادوری قهرمان المپیک آتلانت ها و دارنده نشان نقره المپیک پکن است و در دو المپیک سیدنی و آتن نیز حاضر بوده است.

زوران پریموراچ تنیسور کروات و نایب قهرمان المپیک 1988 بوده و در المپیک پکن هم حاضر بوده است.
آنتونیو روسی قایقران ایتالیایی دارنده دو مدال طلا المپیک های 96 و 2000 و نقره المپیک 2004 و برنز آتلانتا است.
جان میشل ساوی تنیسور بلژیکی و در 6 المپیک حضور داشته است.
باربورا اسپوتا کوفا پرتابگر نیزه از  جمهوری چک و قهرمان المپیک پکن است.
جیمز تامکینز قایقران استرالیایی و قهرمان سه المپیک 92 و 96 و 2000 و برنز المپیک 2000 است./مح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار