16 سالی که مشعل المپیک خاموش ماند!

در حالیکه شهر های میزبان دوازدهمین و سیزدهمین دوره بازی های المپیک نوین در سال های 1940.1944 مشخص شده بود اما آتش جنگ همه چیز را سوزاند و مانع درخشش مشعل المپیک تا 16 سال شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، ژاپن و فلاند هر دو داوطلب برگزای بازی های المپیک 1940 بودند که در نهایت اجلاس کمیته بین المللی المپیک در تابستان 1936 ، شهر توکیو را به عنوان میزبان دوازدهمین دوره بازی های المپیک برگزید.

سال 1937 برای جنبش المپیک، سال چندان جالبی نبود چرا که بنیان گذار ا لمپیک نوین دیده از جهان فرو بست و متعاقب آن در سال 1940 بازی های المپیک به سبب جنگ خانمان سوز دوم جهانی برگزار شد.

بدین ترتیب جنبش برای مدت طولانی از حرکت باز ایستاد اگر چه ژاپنی ها برای برگزاری این دوره از بازیها برنامه ریزی گسترده ای انجام داده بودند بودجه ای معادل 20 میلیون و 142 هزار و 427 یورو یعنی نزدیک به 40 میلیون دلار پیش بینی کرده و به تصویب مجلس این کشور رسانده بودند اما آتش جنگ به آسیای شرقی و خاور دور کشیده شد و ژاپنی ها در روز 16 ژوئن 1938 انصراف خود را از برگزاری مسابقات به کمیته بین المللی المپیک اعلام کردند.

فنلاندی ها که در گرفتن میزبانی این دو با ژاپنی ها در رقابت بودند به صحنه آمدند و رئیس وقت کمیته بین المللی المپیک بازی های دوازدهمین دوره را به هلسینکی داد.

البته یک سال بعد یعنی در سال 1939 شوروی خاک فنلاند را به اشغال در آورد و دامنه جنگ را به شمال اروپا کشاند.

به این ترتیب فنلاند اشغال شده هم از عهده میزبانی بر نیامد و از برگزاری مسابقات عذرخواست لذا در این دوره بازی های المپیک برگزار نشد اما سیزدهمین دوره بازی های المپیک نیز برگزار نشد اما سیزدهمین دوره بازی های المپیک نیز برگزار شد این در حالی بود که طبق مصوبات اجلاس کمیته بین المللی المپیک قرار بود بازی های سیزدهمین دوره در سال 1944 در شهر لندن برگزار شود به دلیل جنگ جهانی دوم در سراسر اروپا و بخش شمالی آن به ویژه لندن بازی ها برگزار نشد و بدین ترتیب یک فاصله 16 ساله و یک توقف طولانی در برگزاری بازی ها به وقوع پیوست و بسیاری گمان می کردند که بازی های المپیک خاموش شده است و مشعل آن هرگز روشن نخواهد شد.

حالا که این بار نوبت انگلیسی ها است تا سی امین دوره رقابت های المپیک تابستانی را برگزار کنند./مح

برچسب ها: مشعل ، المپیک ، خاموش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار