خوزستان /

خوزستان وجاذبه های گردشگری

خوزستان با دارا بودن جاذبه های بسیار طبیعی، فرهنگی، تاریخی – باستانی ،مرکز پایه گذاری و اساس حکومت های پرقدرت جهان بوده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ،خوزستان با دارا بودن جاذبه های بسیار طبیعی، فرهنگی، تاریخی – باستانی  که در طول تاریخ نام های گوناگونی به خود گرفته ،مرکز پایه گذاری و اساس حکومت های پرقدرت جهان بوده است.
 

از جمله ی این حکومت ها ایلامیان(عیلامیان)،هخامنشیان،ساسانیان،اشکانیان و مادها می باشند.

 

استان خوزستان  آثارخود را  در ،دوران پیش از تاریخ ،دوره های ایلامیان،پس از آریایی ها،مادها،هخامنشیان،اشکانیان،سامانیان،دوره ی پس ازاسلام و دوره ی معاصر به ثبت رسانده است.

 

مهم ترین آثار ثبت شده ی این استان ،معبد زیگورات چغازنبیل و هفت تپه(دوره ی ایلامیان)،آرامگاه دانیال نبی و اشکفت سلمان(دوره ی مادها)،کاخ پدن یا آپادانا(هخامنشیان)،پیکره ی سردارپارتی(اشکانیان)،قلعه ی سلاسل و بند میزان(ساسانیان)وسد اهواز قدیم مربوط به دوران پس از اسلام می باشند.

 

 
خوزستان همچنین  جاذبه های طبیعی زیبایی دارد که سالانه گردشگران زیادی را ازسراسر استان و کشور به سوی خود می کشاند.

 

این جاذبه ها عبارت اند از:

 

آبشار شوی که یکی از زیباترین و بلندترین آبشارهای ایران است .

 

مهم ترین ویژگی های این آبشار شامل قرار گرفتن در شمالی ترین نقطه دهستان شهیون در شهرستان دزفول می باشد که برای رسیدن به آن مسیر زیادی را باید پیاده طی کرد ، این آبشار ارتفاعی حدود 85 متر و عرضی برابر با 70 متر دارد.

بکر بودن منطقه آبشار و منطقه شوی به لحاظ طبیعی (هوای پاک کوهستانی، چشم انداز سبز، آبهای روان و ...) و مردم شناسی (عشایر وآداب و رسومشان و ...)  از دیگر جاذبه های این منطقه است که سفری خوش را برای هر گردشگر به ارمغان می آورد.

 .جاذبه دیگر آب درمانی گراب واقع در روستای گراب از توابع شهرستان بهبهان می باشد. آب درمانی گراب که در 200 کیلومتری شهرستان اهواز و 16 کیلومتری شهرستان بهبهان واقع گردیده بنا به آزمایشاتی  جز چشمه های ممتاز آب درمانی می باشد. وجود دو آسیاب قدیمی در پایین دست چشمه، نخلستانها، کوه، مزارع کشاورزی، آداب و رسوم مردمی و... از دیگر جاذبه های گردشگری این منطقه است.

  روستای پامنار نیز در شهرستان دزفول در موقعيت جغرافيايي َ 25 و ْ45 تا َ 29 و ْ48 طول شرقي و َ37 و ْ32 تا َ 38 و ْ32 عرض شمالي و به وسعت 57 هكتار در دامنه اراضي كوهستاني و مشرف به درياچه سد دز واقع شده است، که بواسطه چشم اندازهای بسیار متنوع طبیعی- فرهنگی گردشگران بی شماری را به خود جذب می کند. از دیگر جاذبه های این منطقه میتوان از هنر کپوبافی یاد کرد که از صنایع دستی رایج بومیان منطقه است.

 
 تالاب هورالعظیم واقع در دشت آزادگان و هویزه بزرگترین زیستگاه پرنده در خاورمیانه است. مساحت کل این تالاب 102000 هکتار می باشد که 32000 هکتار آن در ایران و 70000 هکتار آن در کشور عراق است. پوشش گیاهی سطح هور که قسمت اعظم آن نیزار است، تنوع پرندگان و ماهی ها، زندگی خاص هورنشینانی که معیشتشان وابسته به هور است (پرورش گاومیش، صید پرنده و ماهی، صنایع دستی همچون بوریا بافی و ... )باعث ایجاد  ویژگی های کم نظیر اکوتوریستی در این منطقه شده است. همچنین آثار به جا مانده از جنگ در محدوده  این منطقه گردشگر را با تنوع جاذبه ها روبرو میسازد. نکته جالب این که دولفین ها نیز  تالاب هور العظیم را مکانی برای زاد و ولد خود انتخاب کردند.

 تشکوه از آتش های جاودان، پدیده ای بسیار جذاب و دیدنی است که از گذ شته های دور تا به امروز مکان جالبی برای گردشگران بسیاری بوده است.این پدیده از یک سو به دلیل شعله های دائمی و از سویی به دلیل آنکه آثار و شواهد هیدروکربوری در سطح زمین را نشان میدهد یک اثر ژئوتوریسمی بسیار ارزشمند محسوب می شود.تشکوه در شرق شهرستان رامهرمز در فاصله 6 کیلومتری روستای ماماتین در جاده آسفالته رامهرمز- ابوالفارس واقع است.

 جاذبه ی طبیعی دیگری که در استان خوزستان وجود دارد و همه ساله زایران و گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند زیارت گاه امام زاده عبدالله ،در شهرستان باغملک می باشد . این امام زاده در نزدیکی قلعه سروستان قرار دارد .این قلعه  در بخش مرکزی بین کوه های منگشت واقع شده است که علاوه بر امام زاده عبدالله ،وجود سروهای هزار ساله در اطراف این قلعه جاذبه ای بسیار زیبا ایجاد کرده است./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.