معاون اول قوه قضائيه اعلام کرد:

به زودي براي 33 متهم پرونده فساد مالي حکم صادر مي شود

معاون اول قوه قضائيه اعلام کرد: از 33 متهم پرونده فساد مالي آخرين دفاع اخذ شده است و به زودي حکم آنها صادر مي شود.


به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران ، حجت الاسلام سيد ابراهيم رئيسي معاون اول قوه قضائيه در نشست خبري با خبرنگاران به مناسبت هفته قوه قضائيه اظهار داشت: هفته قوه قضائيه به مناسبت شهادت شهيد آيت الله بهشتي در تقويم کشور ثبت شده است.
وي افزود: برخي از ليبرال ها و کساني که انديشه غربي دارند معتقد بودند که پياده کردن بعضي از قوانين در کشور امکان پذير نيست ولي آيت الله بهشتي ثابت کرد که بسياري از قوانين در چهارچوب احکام الهي قابل اجراست.
معاون اول قوه قضائيه با بيان اينکه در هفته قوه قضائيه ديدارهاي زيادي با مردم و مسئولان قضائي کشور صورت خواهد گرفت تصريح کرد: براي تبيين عملکرد قوه قضائيه ديداري با مردم و مسئولان قضايي صورت مي گيرد که از اين طريق تلاش هاي دستگاه قضا براي مردم مشخص خواهد شد.
حجت الاسلام رئيسي با تأکيد بر آگاهي مردم از حقوق خود گفت: مردم با آگاهي از حقوق خود مي توانند در مشارکت با دستگاه قضا در پيشگيري جرم تأثيرات فراواني داشته باشند.
وي ادامه داد: در اين دوره قوه قضائيه براي پيشگيري از وقوع جرم اقدامات خاصي صورت گرفته  که موجب  کاهش ارجاع پرونده به دادگستري هاي کل کشور شده است.
*همه دستگاه هاي کشور براي پيشگيري از وقوع جرم به دستگاه قضا کمک کنند
معاون اول قوه قضائيه اظهار داشت: همه دستگاه هاي کشور بايد براي پيشگيري از وقوع جرم به دستگاه قضا کمک کنند و سازکار مناسبي براي هدايت سرمايه هاي مردم براي جلوگيري از جرايم مانندي قاچاق کالا صورت گيرد.
وي قاچاق کالا را موجب ضربه زدن به توليد دانست و گفت: کاري که قوه قضائيه درخصوص قاچاق کالا انجام مي دهد موازي کاري با ستاد مبارزه با قاچاق کالا محسوب نمي شود چون اين ستاد به دستور مقام معظم رهبري براي ايجاد راهکار درجهت مبارزه با قاچاق کالا بوجود آمده است که قوه قضائيه نيز دراين امر به لحاظ پيگيري پرونده ها درخصوص قاچاق کالا مشارکت دارد.
اين مقام ارشد دستگاه قضا با اشاره به موضوع نظارت خاطرنشان کرد: در دستگاه قضايي کشور دو نوع نظارت برون سازماني و درون سازماني از طريق سازمان بازرسي، ديوان عالي کشور، دادسراي ديوان عالي کشور،  دادسراي انتظامي قضات و حفاظت و اطلاعات صورت مي گيرد.
حجت الاسلام رئيسي افزود: در دوره کنوني قوه قضائيه نظارت هاي افزوني از طريق ديوان عالي کشور و دادسراي ديوان عالي کشور براي بازرسي و بررسي عملکرد محاکم صورت گرفته است.
و هيئتهايي به صورت ويژه عملکرد دادگستري ها و همه سازمان هاي قضايي وابسته به دستگاه قضا را در کل کشور نظارت مي کند.
*ما در نظارت بي نياز از نظارت همگاني نيستيم
وي با بيان اينکه ما در نظارت بي نياز از نظارت همگاني نيستيم اعلام کرد: مردم خود بهترين ناظران هستند و اگر به مشکلات خاصي در حوزه هاي مختلف قضايي برخورد مي کنند به مسئولان گزارش دهند تا بررسي هاي لازم صورت گيرد و اصحاب رسانه نيز مي توانند پل ارتباطي مردم و مسئولان قضايي باشند.
*بزودي براي 33 متهم پرونده فساد حکم صادر مي شود
حجت الاسلام رئيسي با بيان اينکه تاکنون از 33 متهم پرونده فساد مالي آخرين دفاع اخذ شده است گفت: بزودي براي اين متهمان از طريق دادگاه حکم صادر مي شود.و همچنين شش نفر ديگر پس از پايان کيفرخواست به دادگاه احضار خواهند شد.
وي اضافه کرد: حکم دادگاه براي مردم و کساني که در اين فساد نقش داشتند مايه آرامش بخشي و عبرت آموزي است تا ديگر خيانت هاي اين چنيني در کشور رخ ندهد.
اين مقام مسئول تصريح کرد: قوه قضائيه در برخورد با مفاسد اجتماعي و ا قتصادي اراده اي جدي دارد و براي سالم ماندن جامعه ديدبانان تيزبيني را در بخش هاي اقتصادي واجتماعي قرار داده است تا ناهنجاري ها و فسادها را رصد کنند و اطلاع دهند.
وي با اشاره به محاسن دادگاه هاي اخير اظهار داشت: دستگاه قضا تصميم دارد تمام ابعاد اين پرونده ها را به طور جدي دنبال کند و براي اينکه مردم در اطلاع دقيق امور قرار بگيرند اين دادگاه ها را علني برگزار کرد ولي لازم بذکر است که بعضي از جزئيات قابل بازگويي در جامعه نيست و بايد درحدود دادگاه قرار بگيرد.
وي با تأکيد بر همکاري و تعاون دربين قواي سه گانه اظهار داشت: قوه قضائيه ميخواهد همکاري وتعاون قابل قبولي را درميان قواي سه گانه بوجود آورد اميدواريم در هفته قوه قضائيه امسال نيز به نتايج مورد نظر در اين زمينه دست يابيم.
حجت الاسلام رئيسي با اشاره به فن آوري اطلاعات در قوه قضائيه تأکيد کرد: دستگاه قضا مدتها درحال تلاش است که بخش هاي مختلف اداري را با فناوري اطلاعات تجهيز کند تا امور جاري اين دستگاه تسريع شود.
به همين دليل مطالعات زيادي صورت گرفت و به زودي به کارگيري از فناوري هاي نوين به صورت پايلوت در تهران درخصوص چک آغاز بکار خواهد کرد و پس از آن در تمام کشور عملياتي خواهد شد.
معاون اول قوه قضائيه با تأکيد برتحول اداري گفت: سياست هاي تحول اداري که مدتي قبل توسط مقام معظم رهبري به قواي سه گانه ابلاغ شده بود در هفته قوه قضائيه از طريق رئيس دستگاه قضا به تمامي بخش هاي اداري اين قوه ابلاغ خواهد شدتا همه بخش ها بتوانند در اين زمينه امور را دنبال کنند.
وي با اشاره به سال حمايت از توليد ملي وسرمايه و کار ايراني تصريح کرد: دستگاه قضا در رابطه با توليد ملي برنامه هايي از قبيل نظارت بر حمايت از سرمايه گذاران از طريق دفتر حمايت از سرمايه گذاري در سازمان بازرسي و همچنين رسيدگي ويژه به پرونده هاي اقتصادي براي ايجاد امنيت اقتصادي در کشور در دستور کار خود قرار داده است.
وي همچنين اذعان داشت: دستگاه قضا با جريانات سازمان يافته اي از قبيل قاچاق کالا مبارزه جدي خواهد کرد و هم اکنون کارهاي اطلاعاتي قوي در اين خصوص صورت داده است و درآينده حتما برخوردهاي قاطعي با عوامل اصلي قاچاق کالا صورت خواهد گرفت.
وي با اشاره به پايان هفته قوه قضائيه اظهار داشت: در پايان هفته قوه قضائيه ميثاق با ولايت  با حضور همه کارکنان قوه قضائيه صورت خواهد گرفت.
معاون اول قوه قضائيه همچنين در پايان با اشاره به تعداد قضات جذب شده اظهار داشت: بيش از 1600 قاضي اکنون در مراحل مختلف جذب قرار دارند و مدتي پيش ابلاغ عده اي در حوزه علميه قم صورت گرفته است.
وي در پايان درپاسخ به سوال خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، مبني بر صدور کيفرخواست درباره خاوري و رئيس اسبق سازمان خصوصي سازي و همچنين پرونده مهدي هاشمي گفت:  براي اينکه از دادن اطلاعات دوگانه بپرهيزيم بهتر است پاسخ اين موارد را از سخنگوي قوه قضائيه جويا شويم.
لازم بذکر است، اين نشست خبري با 45 دقيقه تأخير آغاز بکار کرد و معاون اول قوه قضائيه دليل اين تأخير را تشييع پيکر سردار احمد قديريان اعلام کرد./ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار