كنكاشي در روش هاي انتخاب همسر در ايران

دوست داريد چگونه ازدواج كنيد؟

متخصصان و كارشناسان علوم اجتماعي و خانواده در سال هاي اخير ديدگاه هاي متفاوتي را درباره ازدواج هايي كه مبناي آن ها شيوه هاي سنتي يا مدرن بوده بيان كرده اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، اما هر يك از  اين شيوه هامعايب و مزاياي خاص خود را دارد، به منظور بررسي هرچه بهتر اين موضوع با حبيب نجفيان مشاور خانواده و مريم كرمي استاد دانشگاه به گفتگو نشسته ايم.
نجفيان مشاور خانواده معتقد است در ازدواج هاي مدرن چون انتخاب بر عهده دختر و پسر است عواقب و مسئوليت آن نيز بر عهده خود دختر و پسر است.
اما كرمي استاد دانشگاه بر اين موضوع اذعان دارد كه مسئوليت و عواقب يك ازدواج ناموفق بيش از هر كسي به دختر و پسر برمي گردد ولي نمي توان گفت كه در ازدواج هاي مدرن مسئوليت فقط بر عهده دختر و پسر است و خانواده ها هيچ مسئوليتي در قبال چنين ازدواجي ندارند بايد بدانيم كه عواقب يك ازدواج چه موفق و چه ناموفق بر زندگي خانواده ها نيز تاثيرگذار است.
نجفيان درباره نحوه انتخاب در شيوه مدرن و سنتي گفت: در ازدواج هاي مدرن، دختر و پسر كه مهترين و اصلي ترين افراد در ازدواج هستند يكديگر را به طور مستقيم شناخته اند و تصميم به ازدواج با هم گرفته اند اين نوع انتخاب بسيار بهتر از شيوه سنتي است زيرا در شيوه سنتي دختر و پسر به كمك واسطه ها بايد يكديگر را بشناسند ودر حالت بدتر براساس گفته ها و شنيده ها  و تعريف و تمجيد ديگران و يك جلسه گفتگوي كوتاه مدت براي يك عمر خود تصميم مي گيرند كه اين موضوع بسيار نامطلوب است.
كرمي تصريح كرد: براساس تجربيات و شواهد گاهي دختر و پسري كه تصميم به ازدواج با هم مي گيرند آنقدر درگير عواطف و احساسات غيرمنطقي مي شوند كه بسياري از ملاك ها و معيارهاي اصلي را ناديده مي گيرند و گاهي فقط به اين موضوع مي پندارند كه چطور لباس عروسي و دامادي را بر تن كنند حال آنكه ممكن است خانواده ها و فرهنگ هاي متفاوتي داشته باشند.
وي در ادامه افزود: البته ما شيوه هاي نادرستي را كه در آن دختر و پسر در آن ناديده گرفته مي شوند را نيز رد مي كنيم بلكه بايد اولين و آخرين تصميم گيرنده در ازدواج و انتخاب دختر و پسر باشند اما خانواده ها نيز نقش راهنما و حامي را براي آنها ايفا مي كنند.
نجفيان درباره اين موضوع كه كمبود زمان در ازدواج هاي سنتي است گفت: در خانواده هايي با فرهنگ سنتي گاهي آنقدر زمان براي تفكر و تصميم گيري و شناخت اندك است كه فرد بسياري از سوالات و ابهامات خود را بي پاسخ رها مي كند. در حالت بدتر و نامطلوب تر گاهي آنقدر اطرافيان دختر يا پسر از فرد مورد نظر تعريف و تمجيد كه دختر يا پسر ناخودآگاه به فرد موردنظر علاقمند شده و يا در اثر بدگويي ها از فرد مقابل دلزده مي شوند.
كرمي بهترين شيوه براي انتخاب و ازدواج، تلفيق سنت و مدرنيته را اعلام و اظهار داشت: اگر خانواده ها شرايطي را فراهم كنند كه طي آن زمان كافي در اختيار دختر و پسر قرار داده شود تا بتوانند در محيط امن خانواده، از يكديگر شناخت حاصل كنند و البته به طور همزمان خانواده ها نيز از فرهنگ ها عقايد و آداب و رسوم يكديگر شناخت به دست بياورند نتيجه حاصل بسيار مطلوب تر از حالتي است كه در آن طرفين از سنت يا مدرنيته به صورت محض بهره مي برند در شيوه تلفيقي احتمال موفقيت بسيار بيشتر است زيرا تصميمي عاقلانه، دقيق و منطقي گرفته شده است.
نجفيان درباره نقش خانواده ها در ازدواج اظهار داشت: گاهي در ازدواج هاي سنتي آنقدر جوان ناديده گرفته مي شود كه از وي مي خواهند با يك جلسه گفتگو پاسخ دهد و تصميم بگيرد آن هم تصميمي كه براي يك عمر زندگي او است.
كرمي نيز تصريح كرد: در شيوه تلفيقي خانواده ها مثل يك راهنما نه تصميم گيرنده جوان را طوري راهنمايي مي كنند كه او را از يك ازدواج اشتباه و خطاي جبران ناشدني مي رهانند و يا او را به سمت يك ازدواج موفق سوق مي دهند به بيان ساده تر خانواده، تجربه خود را در اختيار خود قرار مي دهد.
وي در ادامه افزود: بايد بدانيم گاه جوانها چيزي را ملاك ازدواج قرار مي دهند كه فاقد اهميت است و يا آنكه از موردي غافل است كه جز ستون هاي اين بناي مهم است در شيوه تلفيقي خانواده به صورت يك راهنما فقط و فقط يك راهنما اين موارد را به جوان خود گوشزد مي كنند اين راهنمايي خانواده ها به ازدواج موفق جوان كمك شاياني خواهد كرد و مورد تاييد همگان است.
نجفيان گفت: بايد به  موضوع زمان هم اشاره كرد در ازدواج هاي سنتي فاصله بين فرآيند خواستگاري تا ازدواج و عقد كم است به اين بازه ي زماني دوره ي شناخت مي گويند هر  چه قدر اين زمان اندك باشد فرصت كمتري براي شناخت در اختيار طرفين قرار داده مي شود.
كرمي نيز درباره نقش زمان در انتخاب موفق اظهار داشت: براي يك انتخاب صحيح و يك ازدواج موفق بايد زمان كافي صرف كنيم، كم بودن يا زياد بودن اين در هر دو حالت نامطلوب است زمان اندك باعث مي شود طرفين نتوانند يكديگر را به صورت دقيق مورد بررسي قرار دهند و اگر زمان بيش از حد صرف شود نيز خطرات و آسيب هايي وجود دارد از جمله آنكه اين زمان زياد موجب وابسته شدن طرفين به يكديگر مي شود و ناخودآگاه دختر و پسر به حضور در كنار يكديگر عادت مي كنند و نتيجه همه اين مواردي كه ذكر شد يك انتخاب نادرست و غيراصولي است.
كرمي در ادامه افزود: بهتر است به جوان و انتخاب او اطمينان كرده اما او را در مسير شناخت همراهي كرد تا قدم هاي خود را با اطمينان و محكم بردارند و موفق شوند.
نجفيان درباره معايب شيوه سنتي اظهار داشت: گاه دختر و پسر خارج از تفكر تشريفات و تجملات و ماديات تصميم به ازدواج مي گيرند مانند ازدواج هاي دانشجويي اما وقتي خانواده قدم در اين مسير مي گذارند جوان خود را درگير چنين مسائلي مي كنند.
كرمي درباره معايب شيوه مدرن گفت: بايد به اين موضوع اشاره كرد كه گاهي دختر و پسر آنقدر درگير عواطف و احساسات مي شوند كه از اختلاف خانواده ها، فرهنگ ها و عقايد غافل مي شوند حال آنكه اين موارد جزء اساسي ترين معيارها در ازدواج است.
كرمي در ادامه افزود: البته بايد به اين موضوع اذعان كنيم كه گاهي خانواده ها جوانان را با مسائل بي اهميتي چون تجملات درگير مي كنند كه اين موضوع نيز نامطلوب است و بايد خانواده ها در مورد چنين مسائلي هوشيار و آگاه باشند.
كرمي استاد دانشگاه اظهار داشت: تلفيقي از سنت و مدرنيته بهترين شيوه براي انتخاب است بدين معنا كه همزمان با شناخت خانواده ها دختر و پسر در  محيط سالم و امن خانواده از يكديگر شناخت حاصل مي كنند.
ازدواج به شيوه سنتي و يا مدرن داراي معايب و مزاياي خاص خود است اما آنچه صحيح به نظر مي رسد آن است كه اگر از اين دو شيوه در كنار هم بهره ببريم يعني هم از تجربه خانواده ها و هم نظر و اعتقاد و تفكر جوانان به نتيجه مطلوب خواهيم رسيد.
نكته شايان ذكر آن است كه جوانان تصميم گيرنده اصلي هستند و خانواده ها بايد نقش يك حامي و راهنما را براي آنها داشته باشند./ز
گزارش از الهه عموشيخي

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار