کرمانشاه/

تب کنگو به پیامک ها سرایت کرد/مسئولان بهداشتی شایعات را تکذیب کردند

پس از گسترس شایعاتی مبنی بر شیوع ویروس تب کریمه کنگو در استان کرمانشاه و تکذیب این شایعات توسط مسئولان این بار ویروس تب کنگو به پیامک ها رسید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

چند روزی است که پیامک های زیادی مبنی بر انتشار ویروس تب کریمه کنگو در بین مردم کرمانشاه رد و بدل می شود و این موضوع به شایعات گسترش بیماری نگران کننده تب کنگو در میان مردم کرمانشاه دامن زده است.

پیامک هایی که فعلا جایگزین آموزش ‌های گروهی در معرفی خطر این بیماری و اطلاع‌رسانی بدون ایجاد تشویش اذهان عمومی شده اند.

در قسمتی از این پیامک از ابتلای تعدادی از بیماران بیمارستان امام رضا کرمانشاه به ویروس تب کریمه گنگو خبر داده شده است اما رئیس بیمارستان امام رضا قاطعانه این موضوع را رد می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: هیچ موردی از این ویروس در استان گزارش نشده است و در صورت گزارش موردی از این بیماری و تأیید پزشکان، آن را اعلام خواهیم کرد.

نیکبخت افزود: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در صورت اعلام و گزارش موردی از این بیماری کاملا آمادگی مقابله با آن را دارد.

اما به هرحال نباید از کنار شایعه وجود این بیماری به راحتی گذشت و رعایت نکات لازم برای پیشگیری از ابتلا به آن را فراموش کرد.

توصیه و دستورات کارشناسان در این زمینه هم بدون تردید باید مورد توجه باشد.

جلیلیان، از کارشناسان بهداشت کرمانشاه به مهر گفت: ویروس بیماری تب کنگو به ترتیب از کنه به دام هایی مثل گاو، گوسفند، شتر و ... و سپس با خوردن گوشت تازه این دام ها به انسان منتقل می شود.

این کارشناس افزود: فریز کردن گوشت و گذاشتن یک شبانه روز در محیط فریز یا در کشتارگاه های استاندارد می تواند باعث از بین رفتن ویروس شود.

وی توصیه کرد: از خوردن گوشت تازه ذبح شده یا کشتارهای غیرقانونی خودداری شود و برای مصرف گوشت از کشتار های با نشان مجوز دامپزشکی استفاده شود.

ی همچنین تأکید کرد مردم از خرید و خوردن غذاهایی مثل کباب و گوشت هایی که ممکن است کم حرارت دیده باشند نیز خودداری کنند.

البته با توجه به بحث پرماجرای تب کنگو و شیوع آن باید به این نکته هم توجه شود که با کشتار غیرمجاز دام درسطح معابر و جاده های کرمانشاه توسط نهادهایی مثل اداره‌ کل دامپزشکی استان کرمانشاه، دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری‌، نیروی انتظامی‌، مرکز بهداشت‌ و دادگستری مبارزه و این معضل غیربهداشتی از سطح استان جمع شود.

بیماری 4 تا 12 روزه خطرناکی که با احساس سرما، خستگی، درد عضلانی، پرخونی صورت، پرخونی چشم، استفراغ و دردهای بالای معده همراه است، ظاهرا فعلا در پیامک های شایعه سازان محبوس است./ب



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.