شهرکرد/

پیشرفت فیزیكی ۳۵ درصدی نصب بزرگترین پل قوسی كشور بر روی سد كارون چهار

معاون عمراني استاندار چهارمحال و بختياري از پيشرفت فيزيكي ۳۵ درصدي نصب بزرگترين پل قوسي كشور بر روي سد كارون چهار در محور ارتباطي شهركرد - خوزستان خبر داد.

محمود عيدي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد، گفت:‌عمليات انتقال سازه هاي اين پل از كارخانه ماشين سازي اراك به طور كامل به محل نصب پل انجام شده است و پيش بيني مي شود اين طرح، تابستان امسال به بهره برداري برسد.

وي افزود: در حال حاضر ۲۰۰ نفر در نصب اين پل فعاليت مي كنند و با توجه به پيشرفت ۳۵ درصدي عمليات نصب آن، در مجموع ۷۵ درصد عمليات اجرايي طراحي، ساخت و نصب پل بزرگ قوسي كارون چهارانجام شده است.

معاون عمراني استاندار چهارمحال و بختياري تصریح کرد: قرار داد ساخت اين پل در تير ۸۹ به ارزش اوليه ۲۶۰ ميليارد ريال نهايي شد و تمامي مراحل طراحي و اجراي زير سازي و نصب آن به دست متخصصان ماشين سازي اراك انجام شد.

وي اضافه كرد: دهانه اصلي اين پل زيرقوسي ۳۰۰متر و طول عرشه آن ۳۸۰متر و عرض آن ۱۱.۸ متر است و داراي دو باند عبور و دو پياده رو در طرفين مي باشد.

ارتفاع اين پل عظيم الجثه از كف دره ۲۵۰ متر و ارتفاع آن از سطح آب درياچه در بالاترين حد آبگيري ۷۲ متر است.

وي، قوس اين پل را حدود ۶۰ متر عنوان كرد و ادامه داد: بهره گيري از عرشه تمام فلزي، افزايش دهانه قوسي پل تا ۵۰ متر و بارگذاري و تحليل ديناميكي دقيق اين پل در برابر زلزله را از ويژگي هاي خاص اين پل نسبت به پل كارون ۳عنوان كرد..

معاون استاندار چهارمحال و بختياري تاكيد كرد: با توجه به اينكه محل نصب پل زيرقوسي كارون چهار در ۴۰ كيلومتري گسل ناغان قرار دارد، تحليل دقيق ديناميكي براي پيشگيري از حركت هاي غير هم فاز از اهميت ويژه اي برخوردار است.

براي ساخت اين پل، سه هزار و ۷۵۰ تن سازه فلزي به كار رفته است و عرشه آن تمام فلزي است.

با زيرآب رفتن مسير اصلي شهركرد به ايذه، مسير ارتباطي استان هاي اصفهان و چهارمحال و بختياري به خوزستان دوساعت طولاني تر شده كه اين مسير مي تواند آن را تسهيل و كوتاه كند.

بهره برداري از اين پل بزرگ، موجب كاهش ترافيك و افزايش ايمني محور ارتباطي بروجن – لردگان – ايذه مي شود و تسهيل در تردد مردم شهرستان هاي اردل، فارسان، كيار و شهركرد به خوزستان را به ارمغان مي آورد../س

برچسب ها: نصب ، پل قوسی ، کارون چهار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.